"Batman: Year One" -anmeldelse
"Batman: Year One" -anmeldelse

Batman: Year One er en DC Universe-animeret funktion, der er baseret på de klassiske Frank Miller-tegneserier, der genopfattede Batmans oprindelse på en mørkere, griskere måde og ville fortsætte med at blive den fortællende fortælling om, hvem Batman er, og hvordan han blev.

Historien om "One One" har givet nogle klassiske Batman-tegneserier ind i Miller's univers (se: "The Long Halloween", "Dark Victory" og "Prey") og er også et af frøene, som Chris Nolan høstede for at skabe Batman Begins. Så spørgsmålet er: Oversætter DCU med succes en af ​​de mest berømte Batman-historier gennem tid til en spændende animeret funktion?

Svar: Selvom der helt sikkert er nogle gode ting ved det, er den animerede funktion af Year One generelt ikke så imponerende.

Sagnet har trængt dybt ind i den kulturelle zeitgeist på dette tidspunkt: Efter år på vejen med at lære kriminalitetsbekæmpelsestaktik vender Bruce Wayne tilbage til Gotham City, som er blevet et cesspool for kriminalitet og korruption, der drives af mobsteren Carmine Falcone. På samme tid som Wayne vender tilbage, flytter en ædel politimand ved navn Jim Gordon til byen med sin gravide kone i håb om at gøre en forskel, hvor det er mest nødvendigt. På egen hånd tager hver mand skridt (og fejlagtige skridt) fremad i deres respektive kampe for at redde Gothams sjæl, hvilket i sidste ende sætter en ny forrang, hvor kriminelle har noget af frygt, borgerne i Gotham kan håbe igen, og en prostitueret ved navn Selina Kyle er inspireret at ændre sit liv ved at donere en slinky kattedragt.

Det, der fungerede så godt for tegneserien "Year One", er nøjagtigt, hvad der IKKE fungerer for den årlige animerede funktion. Millers serie bragte verdener af Batman-tegneserier og hårdkogte Noir-detektivhistorier sammen på en måde, der ikke var set før - et ægteskab, der i det væsentlige satte det "mørke" i "Dark Knight." Ligesom mange Frank Miller noir-historier, kom tegneserien "One One" med fortovende fortællinger fra dets to hovedpersoner (Wayne og Gordon) og en mørk, grusom urban verden skabt gennem den kedelige visuals af kunstneren David Mazzucchelli.

The Year One-animerede funktion er loyal over for dens kildemateriale til en fejl. Første person fortælling er et godt værktøj i litteraturen, da det hjælper med at bringe læseren dybere ind i sindet på den eller de karakterer, de følger. Dette var hele pointen i Miller's tegneserie: at bringe læserne i sindet af Bruce Wayne og Jim Gordon for at vise de tanker og motiveringer, der førte hver mand ned ad vejen til at blive den karakter, vi kender i dag.

I filmform foregår førstegangsfortælling imidlertid af en anden moniker: voice-over-fortælling, og det kommer ofte som en billig fortællingstaktik (lidt handling eller symbolik til fordel for store eksponationsdumps). Plottet fra Year One-filmen udfolder sig som en semi-interessant serie af 'ting der sker' inden for et kalenderår, men går glip af virkelig fordyber seerne i hovedpersonernes sind. Ud over den intense karakterundersøgelse er der faktisk meget lidt kød (læs: handling) i Millers "Year One" -historie; denne animerede version tilbyder omkring 1,5 actionsekvenser - hvoraf den største faktisk er blevet vist før (på større, bedre måde) i Batman Begins. Animatorerne prøver respektfuldt at efterligne David Mazzucchellis unikke visuelle stil, men deres visuelle er også sprøde,ren og moderne, hvilket helt modsiger den udvaskede palet med dystre farver og ru skitser, der gjorde Mazzucchellis Gotham City til en sådan grim Babylon.

Generelt set Batman: Year One også nogle af de værste stemmestyringer i DCU-historien. Southland-stjernen Ben McKenzie får det store job med at give udtryk for en yngre Bruce Wayne; hans levering lyder som en efterligning af Kevin Conruys ikoniske Batman-stemme, men er ikke næsten så god som den rigtige ting. For at sige det åbenlyst: han har bare forkert for rollen. På den anden side lyder Gordon af den Breaking Bad-stjerne Bryan Cranston, der formår at faktisk tilføje gravitas og subtilitet til sin levering, og derfor er i stand til at forhindre Frank Miller's tunghåndsdialog fra at lyde for dramatisk eller osteagtig. Skuespillerinder Eliza Dushku og Katee Sackhoff stemmer henholdsvis Catwoman og Gordons elskerinde Detective Sarah Essen, men stjernekraften er spildt, da begge figurer kun har en perifer tilstedeværelse i historien og meget lidt dialog,at starte.

I sidste ende vil denne film være en smule af nostalgi for dem, der har læst og elsket tegneserien "Year One". For dem, der endnu ikke er bekendt med Millers version af, hvordan Batman fik sin start, gør dig selv en tjeneste: læs tegneserierne eller se Christopher Nolans genoparbejdning af Batmans oprindelseshistorie. I begge tilfælde får du en bedre oplevelse, end du ville se denne underfulle animerede tilpasning.

-

DC Showcase: Catwoman

Inkluderet med Year One DVD / Blu-ray er en animeret kort fra "DC Showcase" -linjen, denne gang med Catwoman (der igen bliver sagt af Eliza Dushku). Historien om den animerede korte overfører fra det årlige animerede træk med fokus på Catwoman's jagt efter en berygtet Gotham City-gangster, hvis smuglerring har forgrenet sig i nogle ikke-så-velsmagende områder. Catwoman indhenter gangster på en snusk af Gotham stripklub (hvor ellers?), Og kort tid efter går al helvede løs.

Catwoman-animerede kort er temmelig risque (bestemt IKKE til børn) i betragtning af at en god del af den finder sted i en stribeklub, og at den har en alt for udvidet række af Catwoman, der udfører en meget PG-13 striptease på scenen. Denne seksuelt suggestive sekvens til side, resten af ​​den animerede korte er ret spændende og har den bedste Catwoman-handling, jeg personligt nogensinde har set. Når du ser Catwoman springe, slå, sparke, vende og slynge hendes tyvskib, kommer du væk med at vide, hvorfor hun ofte betragtes som Batmans ligestilling. Jeg vil bestemt se en animeret funktion i Catwoman i fuld længde efter at have set dette.

-

Særlige funktioner

Følgende specialfunktioner er tilgængelige på Batman: Year One Blu-ray:

• Sneak Peek at Justice League: Doom, den næste DC Universe Animated Original Movie
  • DC Showcase Animated Original Short - "Catwoman": Denne helt nye indgang til den voksende kanon af DC Universe-animerede shorts indeholder den første første solo-historie centreret omkring Catwoman. Den grimske feline eventyr bringer hende gennem de snuskede gader i Gotham City.
  • Featurette - "Heart of Vengeance: Returning Batman to His Roots": The Dark Knight Returns sørgede for frigørelsen af ​​Batmans liv. Frank Millers næste sædearbejde ville give hans næsten-mytiske oprindelse i Batman: Year One. Denne dokumentar afslører det moderne geni af Miller og publikum, der var klar til at værdsætte dybden i hans arbejde.
  • Featurette - "Samtale med DC Comics": Batman-kreative team hos DC Entertainment diskuterer den personlige indflydelse Batman: Year One har på deres karrierer. Batman-producent Michael Uslan leder chatten blandt kendte forfattere, redaktører og kunstnere fra Batman-loreen, og fokuserer deres dialog på den mørkere, realistiske fortolkning af Batmans oprindelse af Frank Miller og David Mazzucchelli
  • Lydkommentar med Alan Burnett, Sam Liu, Mike Carlin og Andrea Romano
  • Batman: Year One, kapitel 1 Digital Comic Book
  • To bonusepisoder fra Batman: The Animated Series, der er håndplukket af Bruce Timm