13 Mest Scathing anmeldelser af Oscar-vindende film

Intet glæder alle.

Vi lærer det, når vi er børn, men mange af os ønsker ikke rigtig at tro på det. Selv når vi ved bedre, flyver vi ind i et raseri, når film som Jaws eller Toy Story 3 har deres 100% Tomatometer-score "ødelagt", fordi nogen skrev en enkelt negativ anmeldelse, hvor vi sprød vores dyrebare illusioner om, at hver eneste kritiker på Jorden giver vores meninger den dyrebare validering, de fortjener. Her er den hårde sandhed: Selv filmene, der stadig er 100% på Rotten Tomatoes, er bare film, der endnu ikke har fået deres score "ødelagt".

Ligeledes, når filmskabere vinder en Oscar, er det et helvetes sus, og de kan foregive for en nat, at verden jubler over dem. Men de fleste af dem ved bedre. De fleste af dem ved, at der for alle de smilende ansigter, de ser, er ansigtet til en kritiker et sted, der ikke kun er høfligt fjernt, men som rynker i afsky. I denne ånd præsenterer vi de moderne citater nedenfor, mindes om, at selv på det tidspunkt, hvor et "Bedste billede" blev frigivet, var det ikke alle, som hejede efter det.

13 The Deer Hunter (1978)

I (Vietnames) 20 år med krig var der ikke et enkelt optaget tilfælde af russisk roulette, heller ikke i de omfangsrige filer fra Associated Press eller i min erfaring heller. Den centrale metafor i filmen er simpelthen en blodig løgn … Endnu mere uhøfligt end at bruge russisk roulette som hans metafor er den moralsk uansvarlige måde, som Cimino tilfældigt teleskoperer Vietnam-konfliktens år til et praktisk baggrund for hans bisarre machoheltik. Så hvidvaskes historien. Fraværende er desillusionen derhjemme, bitterheden hos dem, der tjente, ødelæggelse af et land og andre faktorer, der kan mindske hans episke tema. (Peter Arnett, The Los Angeles Times)

Arnett fortsatte med at protestere på filmens demonisering af vietnameserne, som bestemt også led under krigen. Han vidste, hvad han talte om. Den legendariske krigsjournalist i oldskolen var i Vietnam i 13 af disse 20 år, 1962 til 1975. Filmen talte til den daværende arrede amerikanske psyke, og Arnett indrømte, at det var stort drama, men kunne ikke tilgive den måde, den fudede fakta. Apropos hvoraf …

12 Gandhi (1982)

Jeg foreslår at demonstrere, at filmen på en grotisk måde forvrænger både Gandhis liv og karakter, til det punkt, at det ikke er andet end et fromt svindel og et svig af den mest uredelige art. (Richard Grenier, kommentar)

Således begynder den længste pan på denne liste, som Grenier til sidst blev motiveret til at blive til en bog. Han går i dybden med mange "ubelejlige" fakta, blandt dem Gandhis ikke så beundringsværdige familieliv, historikernes uenighed om hans resultater og hans had mod teknologierne i den moderne verden.

11 Rain Man (1988)

Pressen har været fuld af beretninger om forskningen i autisme udført af Hoffman og (Barry) Levinson og den primære manusforfatter, Ronald Bass, men hvad er brugen af ​​al denne forskning, hvis de så rigger historien og kaster en stor sekvens sammen med Raymond bruger han sin whiz-bang-hukommelse til at slå ihjel som Vegas, der tager sig af Charlies pengeproblemer? Og hvad er poenget med at indstille Raymond's undgåelse af at blive rørt, hvis Charlie vil holde ham, mens han viser ham hvordan man danser, og Charlies varmhjertede italienske kæreste (Valeria Golino) vil lære ham at kysse? (Er det noget, som Raymond sandsynligvis bliver opfordret til at gøre?) Alt i denne film er fudset nogensinde så humanistisk, på en perfektionær måde med lavt tryk. Og billedet har dets effektivitet: folk græder af det.Selvfølgelig græder de af det - det er et stykke våd kitsch. (Pauline Kael, The New Yorker)

Kaels indflydelse på kritik er umulig at overdrive. Roger Ebert, Armond White og Owen Gliebermann, alle indflydelsesrige kritikere, talte i de mest glødende udtryk for, hvad hun mente formen. Og hun var ofte uenig med sine samtidige, især her, hvor hun reddede Dustin Hoffmans skildring af en autist som "hans drømrolle (fordi) han får handle alene … ET i autistisk træk."

10 Dances With Wolves (1990)

Til gengæld har ingen officerer af unionshæren nogensinde afvist til nogen indisk stamme. Tværtimod blev mange (Sherman, Sheridan, Custer) berømte indiske krigere. Kevin Costner … ser ikke ud til at vide noget af dette. Han tog en roman skrevet af sin ven, Michael Blake, om Comanche, og bevarede intakt historien og de korrekte navne, flyttede den hundreder af kilometer mod nord i en helt anden sproglig familie, hvilket efterlod sig åben for mistanken om, at han kan ' Jeg fortæller en Comanche fra en Sioux … (filmen) er heftigt, uærligt, endda ulogisk anti-hvid. Dens portræt af Sioux, den mest blodtørstige af alle slette indiske stammer og hverken pasifister eller miljøforkæmpere, er falsk i enhver henseende. (Richard Grenier, Chicago Tribune)

Richard Grenier, der tager et endnu mere upopulært standpunkt end hans anti-Gandhi essay. Han ryste aldrig væk fra politik i sine anmeldelser og skrå dem med et perspektiv, der var noget anderledes end højt sindede direktører som Costner.

9 The Silence of the Lambs (1991)

Fans af denne film har vejet ind med kommentaren om, at den lyser op for den mørke side af mennesket. Ikke for mig. The Silence of the Lambs romantiserer den mørke side. Seriemordere er næppe glamourøse psykiatere som Dr. Lecter, som man skal frygte, Foster får at vide af hendes chef, fordi han kan fortære dit sind bare ved at tale med dig. Ethvert 10 sekunders videobillede af Charles Manson er mere skræmmende end hvad der foregår her, da Lecter bliver interviewet bag en specialbygget glasfængselsmur, der er specielt bygget til en film, det vil sige. (Gene Siskel, Chicago Tribune)

Gene Siskel og Roger Ebert var vært for point-counterpoint-anmeldelser på tv og skrev dem til Chicago Tribune i 24 år. Nogle gange kom han over som Bert til Eberts Ernie; stikkende og sværere at behage, men der var kun to gange, hvor han var uenig med Akademiet om et flere-Oscar-vindende billede, dette og det efterfølgende års Unforgiven (hvor han reddede sine mest valgte modhager til TV).

8 Forrest Gump (1994)

Forrest er mindre karakter end en rejseguide, og Zemeckis, der er desperat efter at bevæge os, ender med at pakke hvert tårevent udstyr, han kan - død, ægteskab, glæden ved forældreskab, aids, endnu en død - ind i de sidste 20 minutter. Det er en skamløs skærm, skønt ikke meget mere uærlig end resten af ​​filmen, der reducerer de sidste par årtieres ophæng til en virtual reality-temapark: en baby-boomer-version af Disneys America. (Owen Gleiberman, Entertainment Weekly)

På trods af Gliebermans beundring for Pauline Kael har Entertainment Weekly ikke været en meget kontrarisk institution, som mere tilbøjelige til at følge den offentlige mening end føre den. Som Siskels anmeldelse ovenfor var dette en temmelig ekstraordinær undtagelse. EW undskyldte endda slags undskyldning for det i sit nylige 25-års jubilæum og hævdede "vi tog fejl." Bemærkelsesværdigt havde Glieberman afsluttet sin lange tilknytning til magasinet et år tidligere, så denne undskyldning var slags at strække et pronomen.

7 Titanic (1997)

Hvad der virkelig bringer tårerne op er Camerons insister på, at det at skrive denne slags film er inden for hans evner. Ikke kun er det ikke, det er ikke engang tæt … I stedet for, hvad publikum ender med ordmæssigt, er en hackneyed, fuldstændig afledt kopi af gamle Hollywood-romanser, en film, der rækker af fonitet og mangler endda minimal originalitet. Værre end det er, at mange af figurerne, især den feckless tycoon Cal Hockley (spillet af Billy Zane) og Kathy Bates 'efterligning af det usænkelige Molly Brown, er klicheer af en sådan renhed, de burde udstilles i filmskoler som eksempler på, hvordan man ikke at skrive til skærmen. (Kenneth Turan, Los Angeles Times)

For at være ærlig er dette ikke en komplet panik: Turan indrømmer, at selve Titanic ødelæggelse skaber en fantastisk biograf. Men ved hans lys slutter Cameron sig til George Lucas, Steven Spielberg og andre blandt de dygtige filmskabers rækker, hvis bestræbelser lander med et vådt træk, når de forsøger at skrive deres egen kærlighedshistorie.

6 Gladiator (2000)

… mudret, fuzzy og utydelig

Gladiator mangler glæde. Det anvender depression som en erstatning for personlighed og mener, at hvis karakterer er bitre og morose nok, vil vi ikke se, hvor sløve de er. (Roger Ebert, Chicago Sun-Times)

Som nævnt ovenfor havde Ebert et ry for munterhed, da han var Gene Siskels modsatte nummer, og det fortsatte kun i de kommende år, da han mødte endda hans sidste, kræftrevne år med en stor evne til at finde glæden i livet, og kærlighed til film. Men han er også den fyr, der purrer misbilligt på forsiden af ​​en samling anmeldelser med titlen Your Movie Sucks.

5 Intet land for gamle mænd (2007)

Kurt: Det hele ophobes, og så har Tommy Lee Jones en kop kaffe. Jason: Endnu en skudkampe ville heller ikke have været en anstændig afslutning! Kurt: Nej, det ville have været et anstændigt højdepunkt. Det ville have været et højdepunkt! Jason: Det ville have været ligesom enhver anden krimineltriller, der nogensinde er lavet. Denne film er original. Kurt: Hvis "originalitet" betyder udskæring af de femten mest interessante minutter af en historie, så vil jeg ikke have nogen. (Gordon McAlpins Multiplex)

Hvis webcomics har en Siskel og Ebert, er det helt sikkert Kurt og Jason, hovedpersoner i en strip, der for nylig kom ind i det andet årti. Ligesom mange fiktionforfattere, har McAlpin en tendens til at dele sine meninger op blandt sine figurer, som normalt sætter Jason i highbrow-rollen og Kurt i lowbrow-en … hvilket gør det meget mere givende, når Kurt slipper lejlighedsvis citerbare zinger.

4 The Hurt Locker (2009)

Denne film tilbyder en stedfortrædende spænding gennem endnu en psykopat med standardudgaver, der er meget voldelig i en andens land, hvor en million menneskers dødsfald sendes til filmisk glemsel. Hype omkring Bigelow er, at hun måske er den første kvinde, der vinder Oscar for bedste instruktør. Hvor fornærmende at en kvinde fejres for en typisk voldelig krigsfilm med alle mænd. (John Pilger, The New Statesman)

Pilger havde ikke mere kærlighed til The Hurt Lockers konkurrence, og kaldte alle de nominerede "en parade af propaganda, stereotyper og ligefrem uærlighed … Hvornår vil instruktører og forfattere opføre sig som kunstnere og ikke halloer for et verdensbillede, der er afsat til kontrol og ødelæggelse?" Man forestiller sig, at han og Richard Grenier ville have en spids eller to ting at sige til hinanden.

3 The Artist (2011)

Ideen om at lave en film om den amerikanske biograf mellem 1927 og 1933 forekommer et afskrækkende udsigter som at lave en film om hele biografen - med andre ord forskellen mellem at opfatte en galakas størrelse og universets størrelse. Du kan lige så godt lave en 100-minutters film om renæssancen. Michel Hazanavicius ' Kunstneren adskiller pænt dette uløselige dilemma ved at ignorere alt, hvad der er fascinerende og mindeværdigt ved æraen, i stedet for at fokusere på et lappepapir af almindelig viden, så eroderet af upraktiske fakta, at det ikke engang betegnes som en romersk à-clef. (Jamie N. Christley, Slant Magazine)

Christley fortsætter i detaljer og kontrasterer en rig og informeret historie om den stille filmtid med, hvad kunstneren nådeløst kondenserer til en historie med kun et par rigtige karakterer og enkel fortælling gennemgående. Detaljerne er så fascinerende, at dette kan være en sjælden negativ anmeldelse, der ville være en fornøjelig læsning, selv for fans af filmen.

2 Argo (2012)

Når de falske produktions ledere i Tinseltown (John Goodman, Alan Arkin) gentagne gange bliver spurgt af snoopy journos, hvad deres film handler om, og hvorfor den kaldes Argo, svarer de endelig “Ar-go f *** yourself”. Det er det vittigste og mest pittigste denne film får. Andre steder et uldent manuskript, underpowered karakterisering og kanin-i-forlygter-retning af Affleck - hvis talenter var mere tydelige i mindre reklamefritagede projekter (Gone Baby Gone, The Town) - betyder, at filmen spiller som en af ​​de dygtige deadpan-heist- instruktionsflag, der skærmede skurke bruges til at vise hinanden, før de berøvede banker. (Nigel Andrews, The Financial Times)

Affleck ved en ting eller to om at få statisk fra jordnøddesamlingen: overvej Gigli eller al den online kontrovers om "Batfleck." Men Andrews var en af ​​meget få dissenter over Argo, der forkæler to af Oscars 'yndlingsemner: historisk biopisk og kraften i filmskabelse (endda falske filmskabelse).

1 12 Years A Slave (2013)

Jeg er overbevist om, at disse sorte race-film er skabt for et hvidt, liberalt filmpublikum til at skabe hvid skyld og få dem til at føle sig dårlige over sig selv … Som en sort person kan jeg ærligt sige, at jeg er udmattet og keder sig med disse slags " dramatiske race "film. Jeg bliver måske nødt til at tænde mit sorte kort ind, for jeg er ligeglad med slaveri. Jeg har allerede set tv-serien Roots, som jeg føler dækkede emnet ekstremt godt. Selvfølgelig forstår jeg, at slaveri er en vigtig del af enhver sort persons historie, men at bo på slaveri er patetisk. (Orville Lloyd Douglas, i The Guardian)

Douglas 'syn er, hvis intet andet, en påmindelse om, at race og de meninger, den frembringer, er mere komplekse, end vi ofte gerne vil tro. Det kan dog være værd at påpege, at Douglas er en sort canadier, der deler mange kulturelle berøringsstener med amerikanere, men lidt mindre tilbøjelige til at møde de racemæssige spændinger fra en Ferguson. (Og nej, han kunne heller ikke lide Selma.)

-

Gik vi glip af andre eviscerationer af elskede film, der er værd at læse? Fortæl os det i kommentarerne herunder!