Whispers of a Machine Review: En ny drejning ved peg-og-klik

Clifftop Games 'Whispers of a Machine er et dygtigt, smart og ambitiøst eventyrspil, men føles stadig som en nicheoplevelse, der mangler bred appel.

Der er stadig en overraskende mængde dybde og evolution for eventyrspelet at udforske. Det svenske studio Clifftop Games ved det, og selvom deres velkendte Kathy Rain ikke helt opfandt hjulet, prøver deres opfølgende peg-og-klik-eventyr Whispers of a Machine helt sikkert, især hvad angår dens beslutningsbaserede historiefortælling og puslesløsende struktur. I de fleste henseender lykkes det med denne ambition, men resterende troper og klichéer i eventyrspil hæmmer sandsynligvis dens potentielle bredere appel.

Du er specialagent Vera Englund, udvidet med supermagtlignende cybernetiske forbedringer, og opfordret til at undersøge et mord i den søvnige nordiske landsby Nordsund. Ja, stærke Twin Peaks- vibber er bestemt til stede (der er endda en ikke-helt subtil ”jævn god kaffe” -knink), men Nordsund og spillet generelt har en stærkt differentieret post-tekno-industriel stemning. Den bredere verden findes i en interessant tilstand af flux baseret på tragiske begivenheder, der er forbundet med AI-teknologi, som i det væsentlige har forbudt dens anvendelse og degenererer videnskabelig udvikling, til trods for at regeringsudnævnte embedsmænd som Vera får deres specifikke AI-lignende magter til at løse forbrydelser.

Relateret: SteamWorld Quest-gennemgang: En virkelig glædelig kortbaseret RPG

Heldigvis formår dette at indgå meningsfuldt i gameplayet. Fra start kan spillere bruge en biorytmeanalysator, der viser et måls hjertefrekvens, en scanner til alle formål, der analyserer retsmedicinsk information som DNA, og en styrkeforstærker. Lige uden for flagermuset er Vera i stand til effektivt at afhøre et vidne baseret på deres reaktioner og indsamle DNA på forbrydelsesstedet; den allerførste skærm af spillet fungerer som en solid tutorial til disse out-of-the-box eventyrspil aspekter.

Ud over disse specielle evner er en masse Whispers of a Machine 's gameplay af den nøgleordedrevne dialogsort, der minder om eventyrspilklassikere som Gabriel Knight 2: Sins of the Father . I en tale med de forskellige byfolk i Nordsund, akkumulerer Vera sagsoplysninger og emner af interesse, som derefter er slået ned i hendes notesbog, og kan forsøges i samtale med andre til langsomt at afsløre det større morderiske billede af denne lille by.

Det skal nævnes, at tonen i spillet kan variere ret drastisk, og ofte føles lidt spredt og inkonsekvent. Vera er en officiel agent, der fremkalder tanker om en mindre empatisk Dale Cooper, men dette kan slags skæve i ulige retning. F.eks. Fremkalder en excentrisk købmand en temmelig grim, holdbarheds-version af hovedpersonen, men når man frit klikker på forskellige ting i sin butik, er Vera høflig og endda legesyg. Spillere er ellers i stand til at guide hendes tone og følsomhed gennem dialogmuligheder, og i en overraskende tur til et eventyrspil fører dette til forskellige forstørrelser, som derefter fører til forskellige puslespil. Det er baseret på et tredobbelt system - empatisk, selvsikker og analytisk - men selv denne mindre inkludering kan i høj grad påvirke, hvordan gåder og problemer spiller ud,helt til finalen.

Grafikken i Whispers of a Machine vil forekomme kendte for alle gamle hænder på point-og-klik-eventyrspil, men de er lidt imponerende inden for den niche. Karakterer gengives i en tyv pixel-stil, selvom animationer er en smule stive, mens baggrunderne er meget finere i opløsning, men snarere trist og lys på detaljer. De fleste skærme inkluderer en enkelt vildfaret lille bittesmå animation, der indebærer en større følelse af aktivitet, men dette føles sjældent fordybende og kommer ud som lidt billigt. Andre eventyrspil tropes på skærmen inkluderer en fade-to-black, der forhindrer Veras daglige rapporter til hendes overordnede på scenen (en samtaleoversigt over en spil-dags begivenheder ville have været meget mere velkommen), og der er den altid tilstedeværende museum, et almindeligt expository plot trick, der er frodig i genren. Ingen af ​​disse tjener til at kompromittere Whispers of a Machine direkte, men det havde stadig været rart at se spillets ambitiøse følsomhed udvide til dets andre bevægelige dele.

Selvfølgelig lever og dør et eventyrspil på dets karakterer og historie, og denne har bestemt nogle smarte ingredienser i den henseende. Vera er formel og lidt defensiv, men Nordsunds andre ansigter inkluderer en mørkhumoreret lægeundersøger, en skolelærer med en massiv hemmelighed og forskellige andre personligheder, der er mere end de ser ud til. Hvad angår Vera, kunne hendes generelle opfattelse betragtes som noget af et skjold for en mere meningsfuld tragedie, og detaljerne i hendes cybernetiske augs besidder nogle overraskelser, der spiller godt ud i dramaet. Hver karakter er fuldt stemmehandlet, men kvaliteten kan i høj grad variere, og spillere kan muligvis finde sig selv hurtigt ved at klikke gennem dialogen for at fremskynde plottet.

Hvor Whispers of a Machine sags er i sin generelle mangel på smagstekst, og det faktum, at der er overraskende minimal brug af scannerfunktionen. At trække det ofte op, når man går ind i en ny scene, bør fremkalde meget mere indhold, end det gør, men det er kun virkelig nyttigt under udvalgte omstændigheder, og det føles i videste fald gimmicky. De specifikke forbedringer, du får i hvert kapitel baseret på forskellige valg, er passende anvendelige, og det er interessant at skræl tilbage, hvordan forskellige scenarier spiller ud med andre augs.

Selvfølgelig vil genkendelse af disse forskelle kræve gentagne playthroughs, og fjernelse af diskrete gemte filer kommer i vejen for det. Hver playthrough skaber sin egen gemte fil, og spillere kan ikke skifte frem og tilbage - for at se en anden afslutning eller et puslespil, bliver du nødt til at starte spillet fra starten og reagere anderledes. Dette giver mening i betragtning af den overraskende kompleksitet og tilgængelige stier, selv på tilsyneladende ubetydelige punkter i historien, men det føles beslægtet med PS3-spillet Hard Rain , i den forstand, at de fleste spillere vil se, hvordan deres særlige fortælling opstod og for evigt betragter det som kanonisk (dog skal det nævnes, Hard Rain muliggjorde kapitelvalg efter, at historien oprindeligt var afsluttet).

Når det kommer til denne genre, føles små ændringer større end de burde. Viskning af en maskine føles virkelig magisk i bagefter, i betragtning af hvordan et andet playthrough kunne fremkalde helt forskellige scenarier og gåder. Det er også dejligt at se et detektivspil, hvor hovedpersonen ikke har til opgave at redde hver eneste kat, der sidder fast i et træ; en politibetjent svarer på Veras spørgsmålstegn ved en ikke-relateret sag med noget med virkningen af: "Overlad det til os, du har større fisk at stege." Clifftop Games viser selvtillid og visdom i deres håndtering af eventyrspelet niche, men hvisker en maskine føles som noget, der er bygget til et meget bestemt publikum, omend med omhyggelig opmærksomhed mod mindre. Det ændrer måske ikke sind for dem, der har sprang ud af lignende spil i fortiden, men det er bestemt værd at kigge efter fans af science-fiction, detektivhistorier og Telltale-spil.

Whispers of a Machine er nu ude på Steam, iOS og Android. Screen Rant fik en Steam PC-kode med henblik på gennemgang.

3.5Ud af 5 (Meget god)