"War Horse" anmeldelse
"War Horse" anmeldelse

For alle, der er villige til at investere i et andet rigt og stemningsfuldt historisk drama fra Spielberg, er der ingen tvivl om, at War Horse helt sikkert vil levere en af ​​årets mest overbevisende filmoplevelser.

Kun dage efter frigivelsen af ​​den børnevenlige film The Adventures of TinTin vender Steven Spielberg tilbage med et tungere (og meget IKKE børnevenligt) dramatisk tilbud, War Horse - et verdenskrigs drama baseret på en børnebog af Michael Morpurgo (som også inspirerede et scenespil fra Nick Stafford).

Mens mange filmfans tendens til mest kærligt at huske Spielbergs lysende sci-fi og action-eventyr titler (såsom ET og Indiana Jones serien), har mange af Oscar-vinderens mest berømte værker været hårdtslående periodedramaer. Saving Private Ryan og Schindler's List blev anerkendt af akademiet såvel som andre prisuddelingsorganisationer og til trods for voldelige historiske fortællinger trak de også et enormt antal i billetkontoret. Har Spielberg formået igen at blande stemningsfuld og underholdende periodedrama i War Horse? Eller er filmen for dyster og følelsesmæssigt manipulerende til faktisk at flytte publikum?

Heldigvis lykkes det med War Horse at tilbyde et overbevisende blik på flere facetter af første verdenskrig - da den titulære krigshest, Joey, møder en række forskellige mennesker (hver med deres eget spændende forhold til krigen) gennem sine rejser. Krigshestens historie begynder, da Albert Narracott (Jeremy Irvine) pludselig bliver den unge ejer af en utrænet og uregerlig hest. Parret danner en tæt bånd - da det stædige dyr hjælper Albert med at slå oddsene og redde sine forældre fra økonomisk ødelæggelse ved at pløje en stenet snavs bag deres gård.

På trods af deres sejr, da det europæiske landskab bliver en iscenesættelsesplads for Første Verdenskrig, bliver Joey effektivt indrulleret i den britiske hær - han fungerer som kamphest for kaptajn Nicholls (Tom Hiddleston) og efterlader Albert (for ung til at kæmpe) bagved. Nicholls er kun den første af mange mennesker (og efterfølgende historier), som Joey rører ved, når han krydser en af ​​de mest forfærdelige menneskelige konflikter i historien. Vignetterne er mesterligt vævet sammen, og på trods af at de hopper fra person til person, balancerer Joey's erfaring med den overordnede effekt, som krigen har på mennesker fra alle samfundslag (blandt andet en landmand og en ung tysk soldat).

Når det er sagt, kan markedsføringen af ​​filmen (kombineret med børnebogens kildemateriale) få nogle filmgæster til at tro, at War Horse er et mest lyst og inspirerende eventyr, der passer til ældre børn - som for alle, der er fortrolige med scenetilpasningen, der inspirerede Spielbergs film, ville være en fejltagelse. Der er en enormforskel mellem at have scener med dyr og mennesker i fare i en børnebog (eller portrætteret af dukker i et scenestykke) - og at have levende menneskelige og dyre skuespillere i de samme situationer i en meget realistisk udseende film. For afslappet publikum kan War Horse faktisk være en af ​​årets tungere og mere udfordrende film - da verdenskrig tilsyneladende ødelægger alt i kølvandet (både soldater, uskyldige og dyr). Den tunge tone og de hjerteskærende øjeblikke forringer ikke filmens samlede succes, men for følsomme seere er det vigtigt at bemærke, at War Horse-markedsføringen helt sikkert får filmen til at se betydeligt lettere ud end det, der faktisk afspilles på skærmen.

Den ubarmhjertige tone er næsten helt sikkert bevidst og hjælper faktisk med at grunde publikum i rædslerne under Første Verdenskrig. Der er dog ingen tvivl om, at hver af vignetterne kan undtagelsesvis drænes - især fordi menneskets frygtelige gerninger langt opvejer ethvert øjebliks levetid. Instruktøren formår at sprænge et antal tegn med behagelige og livlige personligheder (selv i lyset af de farer, der er ved hånden); dog selv den mest håbefulde og muntre af War Horse-personlighederne overvindes i sidste ende af den overordnede krigsmaskine. Som et resultat kan filmen til tider komme på tværs af en kontinuerlig nedstigning i stadig mere forfærdelige menneskelige oplevelser.

Det er ikke at sige, at der ikke også er en række lyse øjeblikke - hovedsageligt på grund af hesteskuespillernes succes kombineret med nogle inspirerede forestillinger fra deres menneskelige kolleger. Joey udstråler en enorm mængde personlighed, især i betragtning af at karakteren faktisk er en sammensætning af fjorten forskellige hestekunstnere, og giver interessante og troværdige reaktioner på de forskellige scenarier, der er portrætteret på skærmen. Ikke overraskende gør Spielberg og filmfotograf Janusz Kaminski brug af hestene med stor effekt - hvad enten det er for at fremvise majestæt og skønhed hos de dyr, der er i spil, eller for at sidestille den rædsel, der ramt arbejdsdyr i de tidlige dage af mekaniserede krigsmaskiner.

På trods af at han har en hesteprotagonist handler War Horse-historien stadig stort set om den menneskelige tilstand i Første Verdenskrig, og Spielberg stillede en overbevisende liste over talent til at spille af Joey-karakteren i et utal af forskellige dramatiske muligheder (afskyelig og sympatisk både). Jeremy Irvine er kompetent i hovedrollen som Albert - selv på trods af et par hammy og alt for ivrige øjeblikke i hans optræden. Der er ingen tvivl om, at skuespilleren havde en stiv udfordring foran ham med at sælge det følelsesmæssige bånd mellem Albert og Joey - og Irvine gør sit bedste med det, han har fået, selvom Albert stadig er den mindst interessante karakter, som Joey interagerer med i hele filmen.

Når filmen kører, bevæger War Horse sig i et hurtigt tempo, da Joey kolliderer med en spændende karakter og efterfølgende talentfuld kunstner efter den anden - især Tom Hiddlestons kaptajn Nicholls. Det er en særligt spændende mulighed for fans, der ikke kan huske Hiddleston fra noget af hans arbejde før Loki (som omfattede en masse tv-filmroller) - da Nicholls giver skuespilleren endnu en mulighed (ved siden af ​​Midnat i Paris) til at fremvise sin dramatiske koteletter som en medfølende, charmerende og følelsesladet karakter. Spielberg afrundede også en stald af internationalt talent, unge og gamle, til hovedrolle i hver af de efterfølgende vignetter, herunder fransk thespian Niels Arestrup og tysk skuespiller David Kross, blandt utallige andre.

War Horse tilbyder en række mindeværdige øjeblikke, både tragiske og dybe. Selv de mest inspirerende øjeblikke udføres dog med krigens rædsel, og som nævnt før er filmen ikke en særlig munter oplevelse på skærmen, og vi vil ikke anbefale den til børn.

Når det er sagt, for enhver, der er villig til at investere i et andet rigt og stemningsfuldt historisk drama fra Spielberg, er der ingen tvivl om, at War Horse helt sikkert vil levere en af ​​årets mest overbevisende filmoplevelser.

Hvis du stadig er ved hegnet om War Horse, skal du tjekke traileren nedenfor:

-

-