Wall-E anmeldelse
Wall-E anmeldelse

Teknisk er Wall-E den bedste film, Pixar har lavet - den er sjov og hjertevarm, men den er også den mest prædikante.

Vi har ikke givet Wall-E så meget dækning som nogle andre filmsider, men ikke desto mindre havde jeg glædet mig til at se det lige siden jeg så et panel til filmen sidste sommer på San Diego Comic-Con. Efter min mening var der ingen tvivl om, at Pixar ville banke en anden ud af parken med deres kvalitetstilgang til både historien og selve animationen.

Nå, det lykkedes bestemt for så vidt animationen går - filmen overgår alt, hvad Pixar har gjort til dato. Samlet set nød jeg filmen, men et par ting forhindrede det i at være Pixars bedste arbejde.

Pixar-film har altid haft en besked: Venskab, loyalitet, teamwork, vigtigheden af ​​familie og hjælp til andre - men jeg har aldrig følt beskeden leveret med en tung hånd … indtil nu. Wall-E (filmen, ikke karakteren) er den seneste film, der springer på vognen "vi ødelægger jorden" - men den advarer også mod farerne ved dovendyr, gluttony og instant messaging.

Wall-E (karakteren) er en finurlig lille robot, hvis ensomme job det er at komprimere, samle og organisere det skrald / skrammel, der er efterladt på jorden, som nu er øde af mennesker. Tilsyneladende var der en hær af små robotter ligesom vores frygtløse helt efterladt for at rydde op på Jorden, efter at vi bogstaveligt talt havde smidt den hen, hvor den ikke længere var beboelig. Det er tilsyneladende meget lang tid siden vi rejste, fordi han er den eneste robot, der er tilbage, der fungerer. På en eller anden måde (og det forklares aldrig hvordan) han har erhvervet en personlighed. Jeg kan ikke forestille mig, at en robot, der indsamler skraldespand, skulle være designet til at have en personlighed til at udføre sit dårlige job.

Wall-E er meget sød, og vi ser meget af de sjove bits, der allerede er vist i trailere og reklamer. Vi møder også hans lille ven - en kakerlak, som jeg må sige, er meget sød, hvis du kan sige det om en mort. Wall-E er en samler af odds og ender og har hylder fulde af ikke kun reservedele (forklarer, hvordan han har formået at overleve så længe), men et stort udvalg af alle slags ting, som han fandt interessante, herunder håndblandere, pærer, butan-lightere og hans favorit: et videobånd, der indeholder en scene fra en gammel musikalsk film (undskyld, jeg ved ikke hvilken), der viser et dansenummer og slutter med et par, der holder hænderne romantisk. Det er her, vi ser, hvor ensom han er.

Jeg er nødt til at nævne lige her, at CGI-animationen i denne film er fænomenal - især inden for hans "hjem", vil jeg sige, at hvis den blev vist uden for en CGI-film, er der ingen måde, jeg ville være i stand til at fortælle, at den var ikke et egentligt filmsæt befolket med rigtige objekter. Virkelig fantastisk detalje og belysning i gengivelsen. Men i den samme scene ser vi for første gang (selvom det er på en tv-skærm) faktiske live skuespillere i en Pixar animeret film. Mens min knæstødsreaktion var, at jeg ikke kunne lide at se dem, og det trak mig ud af filmens magi, var jeg parat til at acceptere det - men hvad der sker senere i filmen, gjorde det endnu mindre fornuftigt. Det kommer jeg senere.

Alligevel ankommer der en dag et kæmpe rumskib (som lignede en sej opdatering af de klassiske raketskibe fra 50'ers sci-fi-film). Fra det kommer en superslank, ægformet robot, som vi kommer til at kende som Eve. Hun udforsker og scanner området og virker af en eller anden grund meget paranoid for en robot, der udforsker en forladt planet ved hjælp af et kraftfuldt våben til at blæse pokker ud af alt, hvad der skræmmer hende. Hun og Wall-E får en lidt hård start, men til sidst finder de en forbindelse, hvor Wall-E har udviklet en forelskelse i hende.

Der sker noget med Eve, som effektivt lukker hende ned, og Wall-E ser efter hende i flere dage, indtil det gigantiske skib vender tilbage, hvor han trækker en tur for at ende på det, der dybest set er en kæmpe rumark. På skibet møder vi et stort udvalg af robotter, hver med sin egen specifikke opgave - og det er ret sjovt at se vores helt overvinde dem, da han prøver at komme dybere ind i skibet for ikke at miste Eve.

Endelig møder vi menneskene om bord, der viser sig at være personificeringen af ​​dovendyr og gluttony, hviskende rundt på svævestole med virtuelle skærme, der svæver foran deres ansigter, da de har online-samtaler med andre mennesker, som ikke er opmærksomme på dem omkring dem og deres miljø. Det ser ud til at være som de ikke er ved dovenskab, men fordi det er alt, hvad de ved.

Til sidst finder vi ud af nøjagtigt, hvad Evas mission var, og skibets kaptajn aktiverer en foroptaget video af administrerende direktør for megakorporationen B&L (Buy 'n Large eller virkelig præsident Bush) spillet af Fred Willard, der forklarer kaptajnen skibet nøjagtigt hvad han skulle gøre.

Så hvad kunne jeg ikke lide? Her er en ting, der bugnede mig: Hvorfor blev folkene i den gamle film vist tidligere og især Fred Willard live skuespillere, mens den nuværende befolkning er CGI? Nej, jeg siger ikke, at tegnene på arken burde have været live, jeg siger, at Willards karakter og dem i den gamle video også skulle have været CGI-tegn. Jeg så bare ikke logikken. Fint, nu var alle grovt overvægtige - så har slanke CGI-figurer fra fortiden vist sig som forfædre til den nuværende befolkning. Også her har du disse mennesker, der er så enorme og med så atrofierede muskler, at de ikke engang kan bevæge sig alene i skibets mikrogravitation, men alligevel når de kommer til jorden, går de ud af skibet helt fint. Ja, fint - kald mig nitpicky, jeg er ligeglad.

Bang-you-over-the-head-ness af den overordnede besked også bugged mig. Ja, vi skal være mere miljøbevidste og personligt har jeg et stort ømt sted for fedmeproblemet i USA, men jævla … dette er en Pixar-film. Hvis jeg vil have det niveau af social kommentar, vil jeg leje idiokrati.

Hvad var godt? Alt andet. Animationen var virkelig fantastisk - deres evne til at fortælle en historie med så lidt dialog var meget imponerende, og det var fantastisk at endelig se Pixar tackle den sidste grænse. Der var virkelig en hel del latter i filmen, og også masser af hjertevarmende øjeblikke. Endnu en gang formår Pixar at levere en film, som både børn og voksne kan nyde uden nogen pratvittigheder eller "over børnenes hoveder" seksuelle referencer, og jeg giver dem enorme rekvisitter til det.

Der er også mange, mange nikker til science fiction-film, som vi alle kender og elsker, især selvfølgelig Star Wars og 2001, men der var endda en G-klassificeret nik til min favoritfilm hele tiden: Aliens.

Men for mig efterlod det mig ikke helt den samme følelse af magi, som jeg normalt får fra Pixar-film. Det er langt bedre end biler, men jeg må sige, at jeg foretrækker Toy Story-filmene og The Incredibles frem for Wall-E med hensyn til historie.