"Vampire Academy" anmeldelse
"Vampire Academy" anmeldelse

Vampire Academy vil sandsynligvis kun tilfredsstille fans af de originale bøger, der bare vil se deres yndlingskarakterer (og den verden, de bebor) bringes til live.

I fantasiverden i Vampire Academy er der dødelige vampyrer, der opretholder en fred med menneskeheden (også kaldet Moroi), deres halvmennesker / vampyrbeskyttere (kendt som Dhampirs) og onde vampyrer kaldet Strigoi. 17-årige Dhampir Rose Hathaway (Zoey Deutch) og hendes Moroi bedste ven Vasilisa "Lissa" Dragomir (Lucy Fry) - en kongelig vampyrprinsesse - var tidligere studerende på St. Vladamir's Academy, en skole hvor Moroi lærer at kontrollere en af fire elementer, der bruger magi, mens Dhampirs er trænet i kampkunst.

Rose og Lissa har været på flugt i to år, da de fanges og bringes tilbage til St. Vincent's. Livet på vampyrgymnasiet er dog endnu mere forræderisk end i omverdenen, da Rose og Lissa ender med at skulle navigere i et hav af jaloux rivaler, uønsket (og ønsket) opmærksomhed fra deres mandlige jævnaldrende, misbilligende instruktører og en foruroligende serie af begivenheder, der antyder, at nogen har det ud for Lissa - men hvem og hvorfor forbliver et mysterium. Velkommen til livet på Vampire Academy (… men kald det ikke det).

Baseret på Richelle Meads unge voksne overnaturlige romaner, Vampire Academy-filmen udspiller sig som en blanding af Harry Potter-stil fantasyverden og Buffy the Vampire Slayer-inspireret brug af overnaturlige troper som (meget) tyndt tilsløret undertekst til den moderne gymnasium erfaring. Du kan forvente, at filmen er så meget mørkere vittig og klog i sin indsigt som en popantropologisk undersøgelse af teenagers liv, da den blev skrevet af Daniel Waters (Heathers) og instrueret af hans bror, Mark Waters (Mean Girls). Desværre er der brugt så meget tid på at forklare Vampire Academy-mytologien, at der er lidt plads til meget andet.

Det meste af karakterudviklingen og den tematiske progression i Daniel Waters 'script svarer til klodsede eksponeringsdumps i form af dialog; Ud over at være en svag form for filmfortælling, vil denne tilgang sandsynligvis få Vampire Academy mythos til at virke så meget mere forvirrende for alle, der ikke har læst bøgerne på forhånd. Det er også en skam, da denne fantasiverden er interessant og fortjener at blive udforsket i større dybde. Waters-brødrenes film dækker dog så meget territorium - proppet i adskillige underplotter og flettet for mange historietråde, der er irrelevante for denne rate (f.eks. Inkluderet til opsætning af senere film) - at den simpelthen ikke kan gøre meget af indholdet korrekt retfærdighed - især, med en kørselstid under to timer.

Venskabet mellem Rose og Lissa er et af filmens stærkere elementer, da Zoey Deutch (Ringer) og Lucy Fry (Mako Mermaids) bringer tiltrængt æg og kærlighed til deres roller, som præsenteres som meget generiske "stærke kvindelige" arketyper: spunky og sassy (alligevel besidder et stort hjerte) såvel som ordentlig og venlig (men med en ondskabsfuld stribe), grundlæggende. Mens der er en masse indviklet mytologi og hovedskrabe undertekst til deres forhold - noget der gælder for filmen generelt - uddyber Vampire Academy deres forbindelse på en måde, der er troværdig og meningsfuld nok til filmens formål. Derudover handler historien først og fremmest om kærligheden mellem disse to unge kvinder (mændene omkring dem er virkelig en sekundær bekymring), hvilket også er forfriskende for denne form for genreflik.

Visuelt er filmen ikke noget specielt, men det er i det mindste rimeligt professionelt. Mark Waters og hans filmfotograf Tony Pierce-Roberts (Underverden) skød alt på en almindelig, men alligevel også ren og behagelig måde, så der er ingen indramning af de unge kvinder for at objektivere dem, og filmen har tendens til at stole på hurtigskæring snarere end pseudo -realistisk kameraarbejde (med andre ord, ingen rystende kamera) under handlingssekvenserne. Ganske vist har CGI-elementer tendens til at se ret billige ud, men der er ikke for meget i vejen for åbenlyse digitale komponenter til virkelig at retfærdiggøre at klage så meget.

Medvirkende rollebesætningen inkluderer Danila Kozlovsky som Dimitri Belikov, Roses højt kvalificerede og hunky mentor; deres forbudte romantik er bestemt akavet, men det ser ud til at være i det mindste noget forsætligt. Medvirkende inkluderer også Gabriel Byrne (under behandling) som den syge højtstående Morai Royal Victor Dashkov, Sarah Hyland (Modern Family) som hans socialt afsides datter Natalie, Olga Kurylenko (Oblivion) ​​som St. Vincents strenge rektor Kirova og Claire Foy (Season of the Witch) som fru Karp, en instruktør fra Rose og Lissas fortid. Som en generel regel er deres præstationer tilstrækkelige, hverken mere eller mindre.

Andre nøglepersoner i filmen har tendens til at være Rose og Lissas medstuderende, herunder den misundelige Mia Rinaldi (Sam Gayle), broderen og den ildkontrollerende Christian Ozera (Dominic Sherwood) og Roses fyrvenne - der har en hemmelig crush på hende - Mason Ashford (Cameron Monaghan) - Joely Richardson (The Girl with the Dragon Tattoo) dukker også op til to scener som den snobbede Moroi Queen Tatiana. Desværre, hvis du ikke har læst kildematerialet, vil du sandsynligvis blive hårdt presset til at huske de fleste af disse tegn ved navn, når slutkreditterne holder op med at rulle.

For at opsummere det hele vil Vampire Academy sandsynligvis kun tilfredsstille fans af de originale bøger, der bare vil se deres yndlingskarakterer (og den verden, de bebor) bringes til live. For de fleste alle andre vil denne film virke som endnu en uoffensiv, men alligevel straks engangs tilføjelse til den voksende bunke af billige YA-filmtilpasninger, der er blevet frigivet i de seneste år.

Hvis du stadig er uafklaret, er traileren til Vampire Academy:

-

Vampire Academy spiller nu i teatre. Det er 107 minutter langt og er klassificeret som PG-13 for vold, blodige billeder, seksuelt indhold og sprog.