"Under Dome" sæson 2 Premiere Review - Dome og Domerer

(Dette er en gennemgang af Under the Dome sæson 2, afsnit 1. Der vil være SPOILERS.)

-

I denne stadigt skiftende verden er det betryggende at vide, at nogle ting kan forblive konstante. Og med den anden sæson, der nu er i gang, betyder det, at Under the Dome med sikkerhed er trådt tilbage på sin plads som et af de mest frustrerende og svage forestillinger på tv.

Nu er der masser af programmer derude, der mislykkes af forskellige årsager, men Under the Dome føles som et specielt tilfælde, fordi der ikke er nogen grund til, at det fejler så fuldstændigt på grundlæggende ting som plot, karakterisering og dialog, der ikke ' ikke stole på publikum nok til at tro, at de forstår forskellen mellem at være bevidstløs og at være død. I det mindste på overfladen har showet meget at gøre: Det er baseret på Stephen Kings roman med samme navn; det har Dean Norris, der krøller og råber på folk i hele episoder ad gangen; og fejrede tegneserieforfatter (og mistet) Brian K. Vaughan udviklede den til tv (skønt han nu har forladt serien). Men intet af det hjalp serien med at udnytte et spændende koncept gennem den første sæson,og selv med King ved hånden til at manuskriptere den anden sæsonpremiere, 'Heads Will Roll', er der meget, der tyder på, at ting snart bliver bedre.

Sidste sæson sluttede på en klippehæng, der så Dale 'Barbie' Barbara med halsen i en løkke og ventede på at blive henrettet af Big Jim foran en blodtørstig gruppe af byfolk, mens kuplen opfyldte en slags profeti om lyserøde stjerner efter Julia smed det skrigende sorte æg ned i søen. Til sin ære spilder sæsonpremieren ingen tid på at løse Barbies skæbne, da kuppelens tilsyneladende reaktion på situationen i Chester's Mill ser det rive byen gennem magnetismens magt. På samme tid redder Julia en mystisk ung kvinde, der tilfældigvis dukkede op i selve søen, hvor hun faldt ægget i, og åbnede døren for Sam Verdreaux (Eddie Cahill) - Juniors onkel - for at komme frem.

Der er masser af spørgsmål, der sværmer rundt om kvinden fra søen som: hvem (eller hvad) er hun, hvorfor går hun rundt som en somnambulist, og hvordan det er, at Julia kan svømme ud til midten af ​​en sø og trække en bevidstløs person til land på trods af at han for nylig er blevet skudt? Men dette er under kuplen, så seerne ved allerede, at der ikke er en plotudvikling, der ikke kan håndteres gennem inkonsekvent karakterisering eller sjusket historiefortælling. Og selvom det ville være rart for karakterer som Junior eller Linda, ved du, at være konsekvente en gang imellem og ikke ændre deres motivation fra scene til scene, løser episoden halvdelen af ​​problemet ved helt at gøre op med Linda.

Måske kan Lindas død ses som forløsende, i betragtning af at hendes bue sidste sæson bestod af, at hun enten var utrolig dårlig på sit job eller næsten ikke havde nogen indflydelse på historien overhovedet. I det mindste var det indtil hun besluttede at slutte sig til Big Jims vrede pøbel, kun for at tænde for ham i de første minutter af 'Heads Will Roll', så de to sammen med Junior og Barbie klogt kunne undersøge, hvorfor kuppel havde banket halvdelen af ​​byen bevidstløs med sine gravide hvallyde. Selvom Linda var en ineffektiv, dårligt tegnet karakter, var det klart Under Dome ønskede at male sine sidste øjeblikke som modige og bemærkelsesværdige. På trods af at have alle de nødvendige ingredienser til en heroisk afslutning,serien formåede stadig at bangle øjeblikket fuldstændigt og gøre det til noget, der overraskende ikke blev understreget af en trist trombone.

Men ud over at slippe af med en overvældende karakter og indføre potentielt undervældende nye, synes King mest interesseret i at oprette en symbolsk binær mellem videnskab og tro, der utvivlsomt vil bringe masser af intellektuelt stimulerende debatter til en serie, hvor Dean Norris fortæller et spøgelse at "lukke op og være død. " Selvfølgelig kræver denne potentielle konflikt mellem ideologier introduktion af verdens mest underbetalte naturvidenskabslærer, Rebecca Pine (Karla Crome), som tilfældigvis studerer kuppelens "sammentrækninger" som en metafysisk ob-gyn, og hjælper hurtigt Barbie med at konstruere en kæmpe elektromagnet til at modvirke kuppelens egen magnetiske rampage. Rebecca kan være en tåbelig karakter, men i det mindste har hun en vis indflydelse på det igangværende inden i Chesters Mill. Af Rebeccas skyld,forhåbentlig vil det fortsat være tilfældet. Alligevel kan man ikke lade være med at bekymre sig om, at hun bliver reduceret til en romantisk folie for Barbie og Julias forhold.

'Heads Will Roll' slutter med Julia overbevist om, at Big Jim lærer, at julens sande betydning har beroliget kuppelen, mens Rebecca er positiv, at det var hendes instamagnet, der gjorde tricket. Men det bliver også det værste Clue-spil, når søpigen tilsyneladende myrder Angie i gymnasiet med en økse. Dette er ud over episoden, der opstiller nogle spørgsmål om Juniors mor; hvordan er det nemlig muligt, at Sherry Stringfield og Dean Norris kan ende med et barn, der ligner Alexander Koch?

Til ære for Under the Dome er der virkelig intet andet som det på tv. For at opretholde sin egen fortælling skal serien konsekvent nulstille sig selv. Så efter en dag, hvor huse bliver revet fra hinanden, samles folk nonchalant ved en spisestue og spiser mad, der kommer fra hvem ved hvor, og Angie tager bare affaldet ud til forbløffende tomme skraldespande. Der er mangel på haster i disse øjeblikke, der er i konflikt med forestillingens forestilling og antyder, at mens du er en spændende forudsætning i hjertet, er serien stadig ikke helt sikker på, hvad de skal gøre med det i enten kort eller lang sigt.

__________________________________________________

Under Dome fortsætter næste mandag med 'Infestation' @ 22:00 på CBS. Tjek et eksempel nedenfor: