Truth Be Told Series Premiere Review: Apple TV + leverer et vellavet men langsomt drama

Med lanceringen i begyndelsen af ​​november er Apple TV + stadig i de tidlige faser af tech-gigantens originale indholdsspil. Efter en fin, men ikke-bemærkelsesværdig lancering med nogle ambitiøse og dyre serier som The Morning Show , See og For All Mankind samt den roste teen-komedie Dickinson, virkede det som om tjenesten måske har fundet sin bedste nye serie endnu med M Nat Shyamalan-produceret tjener . Desværre kan enhver goodwill, der er frembragt af den forfærdeligt ubehagelige serie, vise sig at blive fortrydet af den moralistiske kriminaldrama Truth Be Told .

I serien spiller Oscar-vinderen Octavia Spencer som Poppy Parnell, en journalist og podcaster, der sigter mod at genåbne sagen mod den dømte morder Warren Cave (Aaron Paul), en mand, som hendes forfatterskab hjalp med at lægge bag låsene, da nye beviser tyder på, at han måske ikke er skyldig i mordet han er blevet fængslet for. Det har også en dobbelt rolle for Lizzy Caplan, da Lanie og Josie Buhrman, tvillingedøtre til manden Warren blev dømt for mord såvel som Elizabeth Perkins, som Warren sygende mor.

På trods af talent foran kameraet og bag det - serien er executive produceret af showrunner Nichelle Tramble Spellman - og den måde, det udnytter folk som serielle og andre podcasts og dokumentarfilm, der har fanget opmærksomheden af mere end blot True Crime aficionados, Sandheden fortælles kæmper for at være så overbevisende som historierne - ægte eller fiktive - at det og bogen af ​​Kathleen Barber klart er interesseret i at udforske. Noget af det har at gøre med rækkevidden og intentionen i serien, en der bruger en enkelt hændelse og de næsten to årtier siden til at undersøge komplekse spørgsmål om moral, skyld og de utilsigtede konsekvenser af en frygtelig forbrydelse. Og ved at gøre det rejser serien yderligere spørgsmål, såsom om hvem en person er blevet, ændrer den måde, han behandles på, især når hans omstændigheder ikke er hans kontrol.

Det er et af de største spørgsmål, der stilles af serien tidligt, da Poppy tror, ​​at Warren måske er blevet fejlagtigt dømt for mord på Chuck Buhrman, en forbrydelse, som han nu har tjent 19 år bag lås. På den tid er den daværende 17-årige blevet en hærdet fange, en tilknyttet hvide overherredømme i fængsel, oprindeligt som et middel til at overleve i et hårdt miljø. Det er et interessant problem: Hvor meget sympati kan Poppy og publikum have for en person, hvis liv er drevet af racisme og had? Og for sin del sørger Paul for en overbevisende karakterundersøgelse, da hans formodede uskyld pludselig er blevet relevant igen efter næsten to årtier bag lås og lader publikum undre sig over, om den person, Warren er blevet, skulle drage fordel af enhver mulig opløsning for den forbrydelse, han blev muligvis fejlagtigt dømt for.

Til det formål har Truth Be Told en ubestridelig krog, der er fast forankret i appellen og de vanedannende kvaliteter af True Crime-historier, podcasts og dokumentarfilm. Og det er en, der yderligere kompliceres af Warren handlinger både før og efter at han blev dømt. En tilføjelse til historiens moralske kompleksitet er Poppys rolle som en kommende journalist, der har haft stor gavn af hendes dækning af Warren's retssag, og som ifølge serien er delvis ansvarlig for, at han blev dømt. Som sådan sætter Poppys hjerteforandring hende på en vanskelig vej for at indrømme, at hun måske har taget fejl, og forsøger at hjælpe nogen, der kan være uden for hjælp, endsige indløsning.

For at være ærlig er en mørk, til tider skræmmende fortælling, selvom det kunne argumenteres, en der måske havde været bedre egnet til en kort miniserie eller endnu bedre en spillefilm. Som sådan har Spellman og hendes forfatterrum til opgave at strække dramaet ud over 10 timer. Selvom Apple kun stillede de første fire til rådighed for kritikerne på forhånd - de første tre vil være tilgængelige for abonnenter, når serien har premiere - er det klart, at den største udfordring, serien står overfor, har at gøre med den ejendom, den bliver bedt om at dække. Dette er mest tydeligt i showets bortset fra Poppys mand og familie, spillet af Michael Beach, Tracie Thoms og Ron Cephas Jones, og med Caplan som de urolige søstre Buhrnam. Alle disse delplots skal hjælpe med at udtænke hovedpersonerne og humanisere det ellers glemte offer i denne historie,men af ​​en eller anden grund føler de sig udenfor en fejl.

Resultatet er derfor et overbevisende koncept, en visuelt imponerende præsentation og en række fantastiske forestillinger, der underligt nok ikke tilføjes til en fremdrivende eller fængslende serie. Det er en interessant idé, og det er let at se, hvorfor Apple ville være interesseret - nødt til at elske disse podcasts - men i sidste ende er Truth Be Tolds tempo for svagt til sit eget bedste.

Truth Be Told episoder 1-3 vil være tilgængelige for streaming på Apple TV + fredag ​​den 6. december 2019.