"True Detective" Sæson 1 Finale anmeldelse

(Dette er en anmeldelse af True Detective sæson 1, afsnit 8. Der vil være SPOILERS.)

-

Bortset fra dens labyrintiske historiestruktur (snoet sig frem og tilbage mellem næsten to årtier); den omhyggelige indsats, der blev gjort for at skabe og opretholde sin morkne, men smukke atmosfære; og især de kvasi-dybe, filosofiske fordøjelser af medhovedpersonen Rust Cohle, et af de mest spændende aspekter af HBOs sande detektiv var svaret fra publikum. Mere til det punkt: den måde, hvorpå dets centrale mysterium blev tildelt mellem søndage af et publikum, der er ivrig efter at hælde over detaljer og udfylde tomme emner, i håb om at lede programmet igennem passet. Slutspillet i Nic Pizzolattos indviklede historie om to ødelagte mænd, der jagter en undvigende sandhed, blev Internets foretrukne besættelse, og som et resultat blev diskussioner om showet næsten lige så meget om den måde, vi ser på tingene, som det handlede om selve serien.

Svaret på serien syntes at være dobbelt: Der var dem, der var klar til at kalde det en øjeblikkelig klassiker efter premiereepisoden og forsvare sin ære mod enhver naysayer, der med rette kunne have taget fat på dens repræsentation af kvindelige karakterer eller generelt smalt sortiment af personligheder omkring Rust og Marty. Og så var der dem, der oprindeligt blev slukket for Rusts teoretiske diatribes og overvældende misantropi, for kun at blive begejstrede over muligheden for, at den undertiden uigennemtrængelige politimand viser gyde uhyggelige teorier om Cthulhu-monstre, gule konger og sindssmeltende nedstigninger i mørke ville ender med at afsløre sig selv for at være et sindssygt detaljeret, men alligevel forfriskende traditionelt eksempel på den slags historie, hvorfra serien tog sin titel.

At diskutere den sande finale af True Detective- sæsonen 'Form and Void' betyder at diskutere vigtigheden af ​​showets omhyggelighed og opmærksomhed på detaljer. Dette aspekt, ideen om, at det på en eller anden måde var at lægge påskeæg overalt for ørneøjne seere og True Detective- teoretikere til at påpege på opslagstavler, er, hvorfor nyt liv blev pustet ind i en uklar samling af rædsellitteratur fra det 19. århundrede, og hvorfor selve programmet på en eller anden måde lykkedes for at blive det mest hældte over mysterium siden Lost. Og alligevel var det bemærkelsesværdige ved mysteriet og den måde publikum reagerede på det, hvordan Pizzolattos historie i sin sidste time anerkendte sig selv i en slags metaobservation om historiefortællingens iboende gentagelsesevne.

Der er "kun en historie", fortæller Rust Marty i de svækkende øjeblikke i sæson 1; det er "lys versus mørkt." Denne bemærkning opsummerer ikke kun True Detective 's søgning efter den gule konge, undersøgelsen af ​​Rust og Martys liv siden seriens premiere og bestemt det voldelige opgør med Errol William Childress (Glenn Fleshler) for at lukke dette kapitel i antologien. det tjener også som en slags forord for de kommende kapitler. Når Rust diskuterer tiden som en "flad cirkel", og hvordan alle er bestemt til at "genopleve de samme aspekter igen og igen," han talte om sin egen narkotikaforskede hjerne, der forsøgte at give mening om verden omkring sig, men på en måde talte han også om fiktion og ideen om, at der virkelig kun er en historie . Som True Detective etableret - og publikum reaktion likvideres validering - en fortælling kan marchere lige op og have en af sine hovedpersoner anerkende eksistensen af en enkelt historie bliver fortalt igen og igen, så længe oplysningerne er så stærk og som overbevisende som der var her.

Jeg bemærkede i gennemgangen af ​​premieren, 'The Long Bright Dark', hvordan det gennem brugen og anerkendelsen af ​​genrekonventionen føltes som om serien reagerede på den alt for store mørke seriemorder-dramaer på tv. Og showet forsøgte igen at bekæmpe denne overflod ved at blive det definitive mørke seriemorder-drama. Når man læser det på den måde, er der en betydelig mængde undertekst, der skal læses ind i den måde, hvorpå Pizzolatto og Cary Fukunaga gennemsyrede serien med en følelse af selvbevidsthed om tv-tendenser og kriminel fiktion generelt, mens de to co-leads har optaget modsatte ender. af selvbevidsthedsspektret i den mest ekstreme forstand. "Hvad der skete med mit hoved er ikke noget, der bliver bedre," er et godt eksempel på Rusts tendens til ekstrem selvbevidsthed, mens Martys sjove forespørgsel om "Hvad er duftende kød?" opsummerer sit forhold til spørgsmål vedrørende hans egen bevidsthed. Mens det yderligere definerer, hvem Rust og Marty er som tegn, er samtalen under den lange biltur til en mistænktes placering også den største kriminelle fiktionskonvention; Det er en ting, som politimestere skal klare sig godt, uanset hvilken større historie der er til rådighed.

Dette niveau af bevidsthed betød, at trods alt foregik, True Detective handlede i det væsentlige (og måske kun) om Rust og Martys opfattelse af sig selv som ubevidste deltagere i en meget større fortælling, og hvordan det ændrede sig i løbet af næsten 20 år. Der er argumenteret for, at showet kun handler om Rust og Marty, så de andre tegn (inklusive Maggie og Martys fremmede døtre) er bevidst endimensionelle. Uanset om det er sandt (og vigtigere, på en eller anden måde meningsfuldt i forbindelse med showet) eller ej, vil det sandsynligvis kræve en gentagelse for at bestemme (cue, HBO Go). Men det betyder bare ud over at levere en tilfredsstillende konklusion til den centrale mordefterforskning - dvs. svar på den gule konges identitet, samt hvad og hvor Carcosa er - 'Form and Void'måtte give en slags lukning for Rust Cohles og Martin Harts knuste liv og forhold.

Det er svært at argumentere for, at detektivenes konfrontation med Errol Childress blandt de akkumulerede detritus og passende labyrintiske korridorer i Carcosa var alt andet end tilfredsstillende - at finde og straffe Dora Langes morder var trods alt det oprindelige mål for fortællingen. Men fortællingens sekundære mål kunne faktisk have fungeret til at være den mere tilfredsstillende bestræbelse på serien. I løbet af de sidste syv uger, True Detective har spurgt sine karakterer i mange, mange år, om det er muligt for mænd som dem at ændre sig, eller om de simpelthen skal forene sig med, hvem de er - ligesom det eller ej. Passende er det det spørgsmål, serien ikke har et direkte svar på; i stedet læner det sig mere mod forslaget om, at en persons opfattelse kan ændre sig, hvilket giver dem den trøstende illusion af transformation.

Når Marty besøger Rust på hospitalet, er der et uventet komisk samspil, der ender med, at Marty siger: "Skift ikke nogensinde", mens mændene udveksler vulgære hilsener mod hinanden. Mærkeligt nok er både kommentaren og hilsen indpodet med en følelse af kærlighed snarere end vitriolen, der tidligere gennemsyrede deres forhold. Det er en overraskende smule levit og optimisme i et ellers intenst mørkt program, der fremhæver Rust's sidste linje ganske godt: "Engang var der kun mørkt. Du spørger mig, lyset vinder." Måske valgte True Detective i sit hjerte at tro, at selv efter enorm skade er gjort, er sandheden: at opfatte en slags forandring er det eneste middel og den eneste vej ud af mørket.

_____

Screen Rant holder dig opdateret om nyhederne om fremtidige sæsoner af True Detective på HBO.