Thronebreaker: The Witcher Tales Review - Gwent At Its Finest

Witcher-universet har skabt et par af de mest varige idealer i videospil i øjeblikket. Geralt, hovedpersonen i CD Projekt Reds trilogi om Witcher RPG'er, begynder at dukke op i en lang række forskellige franchiser, idet hans navngivning gør ham værd at tilføje. Gwent, det kortspil, der blev introduceret i det tredje spil i trilogien, fik hurtigt sit eget liv, da spillerne beklagede at have lagt Geralts rejse på hold i dusinvis af timer, så de kunne spille landsbyboere for deres kort. Gwent fortsatte med at blive, ja, Gwent, et selvstændigt samlerobjektkortspil med en online konkurrencepræget scene og turneringsstøtte, der ligner andre stalwarts i genren som Magic: The Gathering og Hearthstone.

Thronebreaker: The Witcher Tales er en underlig tilføjelse til CD Projekt Reds stald af Witcher-spil, fordi den ikke rigtig vælger en bane og holder sig til den. Nogle gange er det en traditionel RPG, hvor valg betyder noget, og tegn interagerer med hinanden for at producere følelsesmæssig tilknytning til fortællingen. På andre tidspunkter er Thronebreaker en Gwent-port, der for det meste tilbyder den samme slags oplevelse, som spillere måske finder online. På andre øjeblikke er Thronebreaker stadig et puslespil, der forsøger at stumpe sine spillere med Gwent-baserede problemer. På en eller anden måde samler denne smatter af mekanik og filosofier fra forskellige genrer af spil sig til det, der skal være den bedste variation af et Gwent-spil, som CD Projekt Red nogensinde har udgivet.

Thronebreaker lykkes, fordi det i sit hjerte stadig er et Witcher-spil, selv (for det meste) fraværende Geralts tanker om monsteradfærd eller dårskab fra menneskeheden. Det skyldes i høj grad dronning Meve, hovedpersonen, er lige så lagdelt og interessant som Geralt nogensinde var. Gennem spillet skal Meve tage utroligt vanskelige beslutninger ved at vælge at opgive sin egen personlige stolthed af hensyn til sine tilhængere eller udslette borgernes uro med en jernhånd. Beslutningerne er naturligvis ikke altid så enkle - faktisk er de sjældent så sorte og hvide. I stedet må Meve navigere omhyggeligt med det politiske pres og det forræderiske vand på sin rejse for at redde Lyria og Rivia fra den Nilfgaardiske invasion. At spillet er sat som en prequel til de verdensspillere, der har oplevet i The Witcher-serien,og så ved de erfarne med fortællingen noget af, hvad der vil ske her uanset, gøres irrelevant ved dygtig historiefortælling på spil.

Vedligeholdelse af alliancer er også afgørende i gameplayet. Rollebesætningen af ​​birolle er mere end bare fremragende skrevet vinduesdressing; at bevare deres lykke er nøglen til at have et godt Gwent-dæk, da deres heltekort er til stede, når de er allieret med Meve og vil forlade bunken, så snart de forlader. Disse kort er de mest kraftfulde våben, som spilleren har adgang til i kampens kampe og gåder, så det at føle et dobbelt slag, både følelsesmæssigt og mekanisk, at miste dem.

Selve gameplayet er sublimt. Gwent er lige så vanedannende som det var i sin første iteration, kun det har opretholdt de mere komplekse regler, der blev introduceret i den standalone variant CD Projekt Red, der blev frigivet som sit eget spil senere. At bygge et dæk er et spørgsmål om at samle ressourcer gennem kamp og kortudforskning, og der er en tydelig variation i den måde, kortene introduceres og integreres på, der muliggør flere filosofier. Vil du slibe spil ud? Gå efter det. Vil du oste en modstander med effekter, der ændrer bordtilstand? På alle måder. Det er forfriskende og eliminerer den største bekymring for, at folk måske har havnet i at spille en fraktion i Thronebreaker, når der er mange tilgængelige i Gwent.

Det er også værd at nævne, at gåderne i Thronebreaker er smukt designet. De er ikke meget lette, selv fra starten, og de bliver kun sværere, men sammen med det kommer en stigning i mængden af ​​tilfredshed, som spillerne vil føle, når de endelig løser dem. De belønner også nogle af de bedste kort og ressourcer, så de aldrig har lyst til spild af tid. Thronebreaker integrerer endda sig selv med den enkeltstående Gwent-titel ved at tilbyde kort fundet i førstnævnte gratis til spillere af sidstnævnte. Hvis du blot finder et kort, ofte uden for spillets skattekister, føjes det til en spillers Gwent-konto.

Endelig er selve spillet smukt. Verden føles håndtegnet, og kortene er travle med karakter. Der er så meget at lide ved Thronebreaker, at det er let at overse de få fejl i konsolens iteration, hvoraf de fleste skyldes lidt afmatning eller forsinkelse, når man prøver at skifte mellem verdenskortet og spillerens lejr eller andre lignende store spring i miljøet. Oplevelsen ser bestemt også bedre ud til et tastatur og en mus, da noget af den controllerbaserede input virker lidt klodset, især når det kommer til at navigere i menuer. Ikke en dealbreaker eller endda en stor bekymring, men bestemt noget, der kunne have været implementeret meget bedre.

Samlet set er Thronebreaker: The Witcher Tales langt den bedste repræsentation af Gwent, som CD Projekt Red hidtil har udviklet, og et værdigt eventyr-RPG, der fortjener din tid, selvom du ikke er den største fan af kortspil. Thronebreaker kunne være, og forhåbentlig er, starten på endnu en lang og frugtbar Witcher-baseret IP, fordi dette er et spil, der opnår noget særligt.

Mere: Witcher Creator søger $ 16 millioner i royalties fra CD Projekt Red

Thronebreaker: The Witcher Tales er tilgængelig nu på PS4, Xbox One og PC. Screen Rant fik en PS4-kode med henblik på denne anmeldelse.

4.5 ud af 5 (Must-Play)