"The Walking Dead" sæson 4 Premiereanmeldelse

Lad Scott M. Gimple-æraen om The Walking Dead begynde. Med alle de kreative og bag-kulisserne ændringer showet har gennemgået i de sidste par år, undrer sig over, hvad der vil være anderledes under en ny showrunner, er blevet et af de primære talepunkter for et show, der først er på vej ind i sæson 4. Og det er ikke nødvendigvis en dårlig ting; showet har løst sin rigtige andel af historiefortællingsspørgsmål, og at bringe en ny showrunner ind, giver publikum den samme følelse hengivne fans af en elsket, men belægeret sportshold, når en ny træner annonceres.

Nogle gange er lidt frisk blod det, der betyder noget, og som vi ser i de tidlige dele af sæson 4-premieren, '30 dage uden ulykke, 'er frisk blod ikke kun velkommen og lovende ud fra et bag-kulisserne perspektiv; det kan give historien på skærmen også en følelse af livskraft. Der er så mange nye ansigter, der introduceres, og indstillingen af ​​fængslet bare bærer det med en så anderledes stemning, at det at se Rick (Andrew Lincoln) stille en have en have, mens man lytter til en gammel country-sang er det mindst iøjnefaldende toneforskydning, som premieren bringer til bordet. Men sammen med langsomt at demonstrere Rick's modvilje mod vold, gør Gimple og hans besætning også meget for at få alle de nye ansigter og skiftende omstændigheder til at føle sig behageligt velkendte.Dette er ikke en radikal forestilling om noget, der til tider var blevet snublet kreativt; det er simpelthen en nødvendig progression.

I stedet for at spøgelse Lori vandrer rundt, er der en fornemmelse af, at sidste sæsons superlative episode 'Klar' er den virkelige dvælende tilstedeværelse på showet. Sæson 3 sluttede med et langskud med en busbelastning af Woodburians, der vandrede højtideligt i et fængsel. Der blev drøftet mange diskussioner om billedets undertekst i relation til den spændende showrunner Glen Mazzara, og hvad hans følelser omkring serien og hans situation med netværket kunne have været. Uanset hvad tilfældet er, synes Gimple's første episode som ny showrunner også interesseret i at tale om showet, med mere end én hentydning om fortiden - og især hvordan stien Rick blev ført ned var lidt bred af mærket. Gimple's indsats her er klart fortolket til hensigt at gentage nogle af de ideer, der er præsenteret i 'Klar'men finjuster dem lige nok i fødslen, at Rick finder sig selv på udkig efter den lysstrå i slutningen af ​​tunnelen, snarere end den uendelige vidde af blødt mørke, der truer med at sluge ham hel.

Denne idé mærkes også i scenerne omkring fængslet. Denne gang, snarere end en følelse af fortvivlelse hos de overlevende, mærkes desperationen stærkest i masserne af vandrere, der trængsler på den indhegnede omkreds af fængslet. For dem derinde er det en kombination af pragmatisme og forsigtig optimisme. Beth's (Emily Kinney) nye klemme Zach (Kyle Gallner) får fortællende et kys, men ikke farvel, når han tager ud på en dårligt forsyningskørsel med Daryl (Norman Reedus), Tyreese (Chad L. Coleman) og kollegens nykommer Bob Stookey (Lawrence Gilliard Jr.). Når Daryl vender tilbage med nyheder om hendes beau's død, observerer Beth lejligheden ved metodisk at sætte bordet 'dage uden ulykke' tilbage til nul - et ikke-så-subtilt skift i tonen for serien som helhed.Zach var en af ​​de første nye figurer i lang tid, der formåede med øjeblikkelig at glæde sig selv og føle, at han kunne være en velkommen tilføjelse til rollebesætningen. I stedet for er hans død en påmindelse om, at uanset hvilke ændringer der er foretaget, The Walking Dead forbeholder sig retten til at eliminere enhver når som helst, uanset hvordan publikum måtte føle sig om den pågældende person. Zach var ikke længe nok til at vinde op på publikums hitliste, men hans øjeblikkelige fjernelse antyder, at serien ikke er interesseret i kun at slippe af med de figurer, som ingen synes at kunne lide.

Beths reaktion er imidlertid også et tegn på, hvor gentagne historiepunkter og uendelig nihilisme bare kan nedslitte en person - uanset om de er i historien eller bare ser den. På et bestemt tidspunkt bliver showet nødt til at byde op en slags ny rynke for at få fortællingens indsats til at gå ud over forestillingen om, at nogen potentielt er på den ordsprægede skæreblok. At se zombiehoveder eksplodere er populært nok til, at det praktisk taget er blevet et tidsfordriv til midten af ​​oktober søndag aften, men uden en vis følelse af håb i al denne dysterhed, træder loven om mindskende afkast i kraft på selv de vildeste dræbte. Det sammenbrudte tag i den store kassebutik skabte et fantastisk sæt brik, da det gav nogle intens handling - og synet af zombier, der regnede ned fra loftet, var en dejlig smule brændstof til mareridt.Mens det tilstrækkeligt demonstrerede den fortsatte fjendtlighed af showets indstilling, var det i sidste ende et andet eksempel på, hvor håbløs den samlede situation faktisk er.

… Hvilket er grunden til, at Rick's møde i skoven viser sig at have en vis betydning ud over at understrege karakterens svingende mentale sundhed ved at demonstrere, hvor det er, han kunne ende (et punkt, der allerede var udtrykt langt mere markant i 'Klar'). I det mindste nævner hun, når den fortvivlede kvinde angriber Rick, hvordan hendes zombificerede ledsager Eddie er begyndt at aftage på grund af ikke at have noget levende eller "frisk" at spise. Selvom denne detalje kan virke uskyldig, binder den sig til den førnævnte forestilling om, at den levende nedsatte er på randen af ​​desperation, og det giver serien det ene lille glimt af håb, som det kan sætte sin fremtid på.

Måske kører disse væsener ikke på et uendeligt batteri. På trods af deres uforklarlige eksistens har måske endda disse vandrende døde en udløbsdato. Hvis det er tilfældet, giver det ideen om blot at overleve eller blot få mere mening. Det er et lille håb, der stadig er begravet under en utrolig mængde fare, lidelse og tab, men i en verden, hvor håbet næsten helt er fraværende, betyder det alt.

Det gør også at forkæle den følelse af håb og ro - ved at dræbe og genoplive Patrick inde i fængslet - føle sig langt mere vigtig og vigtigere end den ellers ville have været. Forhåbentlig fortsætter den forestilling om at skabe ro og derefter sprænge den for at se, hvad der kommer af brikkerne, gennem hele sæsonen.

_____

The Walking Dead fortsætter næste søndag med 'Infected' @ 21:00 på AMC.