Finale gennemgang af "The Walking Dead" sæson 4 - Just Another Monster

(Dette er en anmeldelse af The Walking Dead sæson 4, afsnit 16. Der vil være SPOILERS.)

-

Husk, at når alt Hershel ville gøre, var at plante nogle sojabønner i fængselshaven og måske begynde at omdanne et virkelig dystert sted til et sted, som folk ville være og for at blive og måske en dag endda blomstre? Og husk, hvordan det førte til, at Rick blev landmand i cirka to uger, før han måtte ofre sine svin for at få vandrerne væk fra hegnet; og det var hårdt at se en mand villigt ødelægge noget, han havde arbejdet så hårdt for at få? Har du husket, at det til sidst ikke rigtig gjorde noget, fordi svinene var den sandsynlige årsag til, at influenzaudbruddet fejede gennem fængslet, og gjorde de overlevendes formodede sikre havn til en inkubator for vandrere, og det var lige før guvernøren dukkede op og ødelagte, hvad der alligevel blev til en temmelig dyster fest?

Hvis du har glemt det, The Walking Dead sæson 4-finale, 'A', ville være glade for at huske det for dig, eller i det mindste give dig en noget frisk indtagelse af en dyster situation, for bedre at bygge bro over konceptet med helligdom mellem fængslet og nu Terminus (som det viser sig, det handler om lige så meget af en sikker havn som Darryls nye venner rejste bibssælgere). Under alle omstændigheder er Terminus, som mange havde mistanke om, fuld af godt bevæbnede, kødelskende kannibaler. Ja, de mennesker, der tager til luftbølgerne, lovede husly og plasterer togsporene med kort og skilte, der fører til højre for dem er - hvis stablerne med menneskelige knogler er nogen indikation - der serveres hunks af menneskelig kød, som det er komfort mad, formentlig fylde nye 'maver og sind med ideen om rigeligt frisk kød, før de bliver til den næste dags frokost-special.

Dette var publikums fjerde runde med The Walking Dead , tanken om, at en gruppe tilsyneladende velgørende, socialt sindede mennesker skulle vise sig at være sadistiske folk, som spiser sandsynligvis ikke havde nogen følelse af rigtig chok eller endda ærefrygt. Og det samme kan sandsynligvis siges for 'A' som helhed. Det siger ikke, at episoden på nogen måde var en dud; det er bare det, at det at servere folk, når folk allerede er i menuen - som det er forestillingen om hele serien - ikke fylder en med en stor følelse af forbløffelse.

Men det hjælper med at få episodens tema til at føle sig mere resonant, end den har gjort i sæsonfinale i fortiden. Og til hans ære lykkedes det Scott M. Gimple at få budskabet om "bare endnu et monster" og alle mulige variationer på dette tema med en bemærkelsesværdig klarhed. På dette tidspunkt i den særlige zombie-apokalypse af The Walking Dead , umoral er lige så meget af en gennemgribende infektion som virussen (eller hvad det end er) der genanaliserer lig overalt. I en vis udstrækning bærer alle den samme syge integritet, og det forvandler tilsyneladende sunde, levende mennesker til de slags monstre, der planlægger, planlægger og lokker deres måde at få det, de vil, snarere end at blande sig målløst, indtil nogle uheldige individer med hjerteslag vækker utilsigtet det medfødte behov for at fodre i en rådne hjerne.

Gang på gang går Gimple tilbage til forestillingen om, at som et resultat af den aktuelle situation, disse figurer er i, er alle, enten levende eller døde, på en måde et monster - eller er utroligt tæt på at blive en. Ricks flashbacks til, da Hershel lærte ham landmandens vej, er der ikke lige som endnu en påmindelse om, hvad der er gået tabt siden serien startede; de demonstrerer også, hvordan omstændighederne i verden - som det er for Rick og de andre overlevende lige nu - dikterer den måde, hvorpå folk vælger at overleve og leve. Michonnes kæreste og hans kammerat var ansvarlig for deres egne dødsfald og hendes barns død, så hun kom så tæt som muligt på at blive en af ​​de monstre, der plagede verden. Daryls midlertidige pakke er bare en gruppe af tyve og mordere, men de havde en kode;de havde fundet ud af en måde at få verden til at fungere på en måde, der fungerede for dem. Bortset fra den ulykkelige drab og de mareridt, de var nødt til at påføre Carl og Michonne, var Joe og hans wannabe-biker-bande stort set ligesom enhver anden gruppe i The Walking Dead siden serien havde premiere: bare mennesker, der prøver at gøre det i en verden, vendte på hovedet. Og som showet ofte har forsøgt at bevise, er den nemmeste måde at gøre det på at blive det monster, som alle frygter. Måske overraskende påpeger 'A' også - eller, Rick, Michonne og Daryl, snarere - at nogle gange er den eneste måde at overleve på at blive nøjagtig den samme ting.

Hvorvidt det er budskabet, som serien har brug for at arbejde så hårdt for at komme over på dette tidspunkt i sin sikker-til-være-lange periode, er mindre sikker. Det er trods alt bare en lidt anderledes drejning om det samme gamle tema - som blev den bogstavelige skrift på væggen inde i Terminus-forbindelsen: "Aldrig mere. Tro aldrig. Vi først, altid." Det er et frygteligt forenklet indtag af den verden, showet har vist meget lidt af, men det fungerer; primært fordi den indkapsler alle seriens store tematiske buer i en kompakt sætning, der beskriver enhver historie The Walking Dead sandsynligvis vil fortælle - om Scott M. Gimple er ved roret eller ej.

Giv stadig Gimple æren for at være showrunner for at forstå, at den eneste virkelige mulighed, serien har, er at koge historielinjer ned til de samme basiselementer og derefter sætte dem på gentagelse, indtil det hele endelig giver ud. Det er det modsatte af at sigte mod fortællende intrikat, men den slags udvidelse af koncept er ikke rigtig i showets styrehus. Der er endda et meta-øjeblik mod slutningen af ​​'A', hvor gruppens captor, Gareth, koger ned hver karakter til en grundlæggende idé om en person, en simpel identifikation som "ringleder", "bueskytter" og "samurai", der frarøver dem deres menneskehed, men på samme tid demonstrerer det, hvor let det er for karakterer og situationer på showet at blive reduceret til ligetil, enkle komponenter,og hvor meget bedre det ser ud, når det præcist gør det.

Der er en vidunderlig, underholdende enkelhed for Rick, Daryl, Michonne og Carl, der løber gennem Terminus, efter at Rick ser lommeuret, som Hershel gav til Glenn for ikke længe siden. Den entydige karakter af kannibaler, der heder mad mod en togbil, giver showet en klar afgrænsning af karakter og forsæt, som undertiden går tabt, når episoder forsøger at få visse individer til at føle vægten af ​​deres beslutninger, snarere end faktisk handler på dem.

I sidste ende er de overlevende i ret pickle, men at høre Rick fortælle hans besætning, at deres fanger er "skruer sammen med de forkerte mennesker", føles netop den slags handling showet har brug for fra dets centrale karakterer. For så vidt angår cliffhanger, som 'A' efterlader sæsonen, er den også relativt enkel, men den producerer en ubesværet, effektiv og velkommen følelse af spænding og forventning, som serien ikke har haft siden slutningen af ​​sæson 2.

_____

The Walking Dead vender tilbage til sæson 5 i efteråret 2014 på AMC.