"Den hundrede fods rejse" anmeldelse
"Den hundrede fods rejse" anmeldelse

Hundred-fods-rejsen er en af ​​tallene, men alligevel charmerende, smuk og velhandlet dramedy, som hele familien kan nyde.

The Hundred-Foot Journey fortæller historien om Hassan Kadam, som i en tidlig alder opdager, at han har en næse til god mad og en passion for madlavning. Young Hassan (Manish Dayal) og hans familie oplever personlig tragedie som et resultat af politisk stridigheder i Indien, der tvinger dem til at flygte deres hjemland. Kadams (med et lille skub fra skæbnen) ender med at slå sig ned på det franske landskab, hvor deres patriark "Papa" (Om Puri) beslutter at købe et forfaldent stykke ejendom og genstarte familiens restaurantvirksomhed.

Problemet er, på tværs af vejen fra Kadams 'nye hjem (hundrede meter væk, for at være nøjagtigt) er en af ​​de mere prestigefyldte franske restauranter i landet - en velsmurt maskine, der drives af den hårdtarbejdende ejer Madame Mallory (Helen Mirren). Først går de to virksomheder i krig, men med tiden begynder isen at tø mellem dem - især når fru Mallory indser, at Hassans usædvanlige påskønnelse af det indiske og franske køkken betyder, at han besidder desto større potentiale til at blive en stor kok.

Hundred-Foot Journey er en filmatisering af romanen skrevet af Richard C. Morais, som indeholder kraftværker Steven Spielberg og Oprah Winfrey, der fungerer som producenter og Steven Knight (Locke) på manuskriptopgaver. Det kulturelle sammenstødsdrama / komedie-opsætning berører spørgsmål vedrørende racemæssige / klassebaserede spændinger og relaterede problemer i Europa, men i modsætning til det grove sociale realismedrama / thrillere, som Knight tidligere har skrevet (se: Dirty Pretty Things, Eastern Promises osv..) Hundred-fods rejse tilføjer en skefuld sukker for at hjælpe medicinen lettere ned.

I det store og hele har Hundrede fods rejse tendens til at være ret forudsigelig og mangler subtilt, når det kommer til at præsentere sine temaer; på samme tid er det dog rent struktureret (takket være Knights pæne og ryddelige komprimering af kildematerialet), og generelt fungerer filmen som charmerende og generelt lyshjertet underholdning, der passer til et familiepublikum. En del af æren for det går også til instruktør Lasse Hallström (Chocolat, laksefiskeri i Yemen), der leverer en blanding af drama, komedie og romantik, der i det store og hele er behagelig, tempofyldt og perfekt smuk, visuelt- talende.

Hallström og hans fotografedirektør Linus Sandgren (American Hustle) udfylder næsten hver eneste ramme af Hundefodsrejsen med enten et sollysbadet baggrund og / eller et dejligt øjebliksbillede af de steder i Frankrig, hvor filmen blev filmet; filmens brug af gammeldags redigeringstransitioner mellem scener (f.eks. gardinservietter) tilføjer kun de gode følelser. Det eneste problem er, at sådanne tekniske elementer ikke rigtigt frembringer nogen dybere betydning i historien, så i slutningen føles Hundrede fods rejse tættere på at være et smukt postkort i stedet for et rigt maleri.

Helen Mirren er den mest genkendelige stjerne i Hundred-fods rejse (og dermed har hun været stærkt omtalt i filmens markedsføring), men i et forfriskende twist handler historien ikke kun om Hassan - den fortælles også meget fra hans perspektiv. Manish Dayal bringer en dejlig blanding af vidunderlig uskyld, beslutsomhed og sårbarhed over for karakteren med sin præstation, hvilket gør Hassans rejse fornøjelig at se (selvom du på forhånd ved præcis, hvor det er på vej).

På samme måde har Charlotte Le Bon som Marguerite - en kommende kok, der arbejder for M. Mallory og bliver ven med Hassan tidligt - en afslappet kemi med Dayal og får lige nok kødfuldt scriptmateriale til, at karakteren kan føles som mere end et løb af møllen romantisk interesse. Forholdet mellem Mirren og Dayals karakterer føles autentisk og hjælper med at drive handlingen fremad, men Le Bon og Dayals åndelige forbindelse er det, der danner det bankende "hjerte" i Hundrede fods rejse.

Mirrens historie i Hundredfodsrejsen drejer sig stort set om hendes udviklende forhold til Om Puri som Hassans far; parret bruger måske endda mere skærmtid sammen med hinanden end med Dayal, for den sags skyld. Uanset hvad hjælper Mirren og Puri med at grundfeste deres karakterer og bringe mere menneskehed til to mennesker, der let kunne have kommet mere ud som kulturelle stereotyper (henholdsvis den franske franske kvinde og den åbenlyse indiske far). Igen vil mange filmgæster være i stand til at få øje på den endelige destination for deres delplot, inden den kommer derhen, men skuespillerne gør turen alligevel værd at tage.

That's Hundred-Foot Journey, er en nøddeskal: ganske fluffy og konventionel, men alligevel let at læne sig tilbage og nyde takket være den solide retning, venlige forestillinger fra rollebesætningen og en spændende original score af Oscar-vinderen AR Rahman (Slumdog Millionaire). Det vil sige, The Hundred-Foot Journey er en af ​​tallene, men alligevel charmerende, smuk og velfungerende dramedy, som hele familien kan nyde. De, der er i humør til at se en foodie-film, der er let at se på og tilbyder næsten noget for enhver smag (godt, uddrag til små børn, det vil sige), vil måske overveje at give denne et kig på et tidspunkt.

The Hundred-Foot Journey spiller nu i amerikanske teatre. Det er 122 minutter langt og er klassificeret som PG for tematiske elementer, noget vold, sprog og kort sensualitet.