"Opgavelisten" gennemgang
"Opgavelisten" gennemgang

Opgavelisten indeholder masser af latterlige (og skumlefremkaldende) øjeblikke, der er sikre på at underholde filmgæster på udkig efter en skinnende teen-komedie.

Sæt i 1993, følger listen med at gøre, for nylig dimitterede klasses valedictorian Brandy Klark (Aubrey Plaza), der er klar over, at hun på trods af sine akademiske resultater og omfattende fritidsaktiviteter har gået glip af et nøgleelement i sin high school-oplevelse - seksuel eksperimentering. Med kun en sommer at indhente, inden hun går i gang med hendes førsteårsår ved Columbia University, grøfter Brandy hendes førskole "To Do's" til fordel for en altomfattende tjekliste over kødelige handlinger - med det ultimative mål at sove med guitar-spiller heartthrob Rusty Waters (Scott Porter).

Efter at have opdaget, at bogens smarte har forladt hende meget uforberedt på de skandaløse opgaver, der er ved hånden, vælger Brandy at søge vejledning fra sin ældre søster Amber (Rachel Bilson) såvel som de bedste (og mere erfarne) venner Fiona (Alia Shawkat) og Wendy (Sarah) Steele). Efterhånden som Brandy bliver mere selvstyrt, bliver hun også mere hensynsløs og skaber ødelæggelse for sine personlige forhold - især når det kommer til hendes eks-videnskabspartner Cameron (Johnny Simmons).

På trods af et sjovt (og raunchy) setup, parret med en skarp kvindelig hovedrolle, er The To Do List en relativt rutinemæssig sommer-story-of-age-graduering - hvor en boglig karakter kastes i den ene uheldige situation efter den anden. Heldigvis hjælper nogle kreative valg af forfatter / instruktør Maggie Carey sammen med en fornøjelig (omend velkendt) forestilling fra Plaza og en stærk støttende rollebesætning med at hæve filmen over lignende tilbud i raunch-komediegenren. Generelt skal fans af det samlede talent (som også inkluderer Clark Gregg, Donald Glover og Bill Hader) finde nok værdige grin i The To Do List, men mange historiebuer og komedieopsætninger er afhængige af vittigheder og akavede møder, som er blevet dækket adskillige gange før på film - hvilket betyder en masse forudsigelige, men stadig morsomme kløer.

Selvom seerne sandsynligvis vil være i stand til at se nøgleplotteslag, der kommer forud for tiden, hjælper figurerne i The To Do List med at udpege en ellers standardfortælling om selvopdagelse og teenage-seksuel eksperimentering. Brandys sind fungerer som et fængslende komisk samlingspunkt - og det er virkelig sjovt at se hendes karakter forsøge at navigere i verden af ​​klodsede (og liderlige) teenage-drenge. Tematisk trækker The To Do List dobbeltarbejde: leverer genkendelige ungdomslivslektioner med et ekstra lag af kvindelig empowerment og personlig indsigt - en, der ikke går ud i lavvandede romantiske komiske klicheer ved udgangen. Mens mange af filmens øjeblikke-til-øjeblik møder grænser op til derivat, er scener med tankevækkende indsigt hyppigt nok til, at The To Do List kan byde på mere end bare hjerneløse grin.

Som nævnt er Plaza et solidt forspring, men for alle, der har set hende i andre roller (Parker og rekreation, sikkerhed ikke garanteret osv.), Er Brandy ikke meget af en strækning ud af Plaza's etablerede komfortzone. Mens skuespillerindens dead-pan-komediestil er en sjov sammensætning af The To Do List og dens over-the-top sexscener, er der tidspunkter, hvor dramaet på skærmen er en smule stylet. Det er ikke, at Plaza er følelsesløs, subtilitet er faktisk en af ​​Brandys mere interessante træk; endnu, ofte nok, støtter rollebesætningsmedlemmer belastning for at få deres forestillinger (og karakterer) til at passe ind i en scene med Plaza.

Plaza's quirky førende dame skubber utilsigtet sidespillere ind i en-note-konturer - uden nogen reel definition uden for deres forhold til Brandy: Waters er den muskuløse hunk, Cameron er den dejlige fyr, Amber er den promiskuøse ældre søskende, og dommer Klark (spillet af Clark Gregg) er den neurotiske far. Den ene understøttende karakter, der udforskes på en meningsfuld måde, er Bill Haders poolchef Willy - den eneste anden person ud over Brandy, der faktisk får en fuld karakterbue. Venskabet mellem Brandy og Willy er et af de bedre aspekter af The To Do List - troede, det er noget i strid med filmens primære fokus. Det er en interessant, men hovedsagelig frakoblet tangens, der fremhæver styrkerne ved det involverede talent, men ikke klarer at forbinde sig tilbage på en meningsfuld måde.

På trods af at have arbejdet i branchen i over et årti, er The To Do List Careys første funktion - og det viser. For bedre og værre er det klart, at forfatteren / instruktøren lægger en masse hjerte og lidenskab i filmen. Filmen gifter sig med succes 90'ers baggrund med retro hipster-chic - og gør endda sjovt brug af sin checkliste-forudsætning ved at præcisere hver af Brandys erobringer i fryseromsbilleder mærket med deres respektive sexhandlinger. Selvom The To Do List kaster en masse kreative ideer og vittigheder på skærmen, er det kun en brøkdel af dem, der er afgørende for den større udvikling af historien og karaktererne - som om Carey ikke helt spikede balancen mellem hvad der skal medtages i den endelige film, og hvad der skulle klippes.

Når det er sagt, indeholder listen over gøremål masser af latterlige (og skumlefremkaldende) øjeblikke, der er sikre på at underholde filmgæster på udkig efter en skinnende teen-komedie. Opsætningen er måske ikke så original, som den ville have været tilbage i tiden med filmens indstilling i 1993, men der er nok smarte popkulturhenvisninger og akavede komedieopsætninger til at holde filmen følelse frisk - selv når den dækker ideer, som publikum har set play-out på skærmen før. Careys fortælling om kommende tidsalder er ikke et must see, men med en stærk forspring og en vis ærlig indsigt har filmgæster, der er fascineret af forudsætningen eller den samlede rollebesætning, god grund til at sætte filmen på deres egen liste over gøremål.

Hvis du stadig sidder på hegnet omkring The To Do List, kan du tjekke den røde båndtrailer nedenfor:

-

Opgavelisten løber 104 minutter og er klassificeret R for gennemgribende stærkt rå og seksuelt indhold, herunder grafisk dialog, stof- og alkoholbrug og sprog - alt sammen involveret teenagere. Spiller nu i teatre.

Følg mig på Twitter @benkendrick for fremtidige anmeldelser samt film-, tv- og spilnyheder.