"The Blacklist" sæson 2 Premiere anmeldelse

(Dette er en gennemgang af The Blacklist sæson 2, afsnit 1. Der vil være SPOILERS.)

-

For en serie, der påstås at have en kompleks mytologi og kompliceret historie, der involverer to af dens primære karakterer, favoriserer The Blacklist bestemt formel over alt andet. Det er ikke nødvendigvis en dårlig ting, da dens særlige James Spader-ledede formel hjalp med at grave NBC ud af et klassificeringsbillede, så episk det endte på femteplads - bag Univision - for næsten et år siden. Men når det kommer til fortællingen og adressering af visse ryster, der fandt sted i den foregående sæson finale, fører den pågældende formel kun til en genindførelse af status quo.

Og i sin sæson 2-premiere bevæger The Blacklist sig væk fra spørgsmål om Raymond 'Red' Reddingtons sande motiver og mod at få tingene på FBI's sorte side tilbage i orden, så flere navne kan kontrolleres fra den titulære sortliste.

Sikker på, der er antydning til forandring i luften, men det er virkelig kun de dvælende dampe efter efterspørgslen. Med undtagelse af et par sørgende nikke mod den afgåede Agent Malik, er røg for det meste ryddet af Berlin-hændelsen. Den sorte side drives af den midlertidige direktør Martin (Jason Butler Harner), hvis holdning er så ihærdig, han har næppe nogen interaktion med nogen uden for at fortælle endnu en alt for bekymret regeringsmedarbejder, at Reddington nægter at tale med nogen undtagen Agent Keen - som er hovedsagelig kernen i hver scene Henry Lennix Harold Cooper havde sidste sæson.

I sandhed, bortset fra det faktum, at Megan Boone ser ud til ikke længere bærer en paryk, favoriserer 'Lord Baltimore' stort set den behagelige kendskab til formel i forhold til de nominelle bekymringer om progression.

Med henblik herpå viser Blacklisten bemærkelsesværdig modstandskraft ved at komme tilbage til den slags stasis, hvor midlertidige karakterer kan væve ind og ud i en alarmerende hastighed. For fans af showet betyder det, at man sætter tingene op med en snacks åbningsscene, hvor Spader gør tilsyneladende usmagelige odds mod Reddington til endnu et fuldt kursus måltid med kulinarisk tygge. Spader er åbenlyst dygtig til at kommandere en scene som Reddington, men selvom der ikke er nogen klar grund til, at (udover kontraktlige forpligtelser) fortsætter showet med at bruge ham som en side skål, snarere end hovedretten. Som sådan ender næsten alt andet med at blive skubbet rundt om den episodiske plade, da alle venter på endnu en hjælp fra Reddington.

Det er bestemt tilfældet her, men hvad der er interessant med 'Lord Baltimore' er, hvordan showet forsøger at tackle interessen i de ikke-røde dele af episoden ved at fylde dem med velkendte (nok) ansigter, som Krysten Ritter, Peter Stormare og Mary-Louise Parker. Det er ikke så forskelligt fra sidste sæsons drejende dør til single-servering talent, men med de tre genkendelige gæstestjerner i en enkelt episode begynder The Blacklist at føles lidt som 2014-versionen af ​​The Love Boat.

For hans del har Stormare eksisteret siden sæson 1-finalen, og hans karakteristiske tilstedeværelse er fortsat en fordel for serien. Han forsyner sagen med en konkret distraktion fra den episodiske undgåelse af, hvad der virkelig foregår angående Reds hemmeligheder. På dette tidspunkt er det uklart, hvor længe Berlin vil forblive en torn i Rødts side, men man håber, det vil vare et stykke tid, da det fokus, der er opnået fra hans bag kulisser, har været mere opfyldende end de sædvanlige tre minutter antydning af Reds forhold til Elizabeth, der typisk klæbes til slutningen af ​​en episode.

Det samme gælder Mary-Louise Parker, der (overraskelse!) Viser sig at være Rødes kone fra 20 år siden. Selvom vi næsten intet ved om Naomi Highland, bortset fra at hun kan lide at have venner til en lille hvidvin, fungerer hendes bortførelse af Berlin som et andet nødvendigt lag til at isolere fortællingen fra spørgsmål, som showet tydeligvis ikke er klar til at svare på. Ved at give Red og Elizabeth målet om at finde Naomi, før Berlin løber tør for kropsdele for at placere i mistænkeligt udsmykkede kasser, placerer Backlist effektivt alt andet på bagbrænderen.

I det væsentlige er plottene Berlin og Naomi naturlige forlængelser af det ugentlige kriminelle format, som showet sandsynligvis vil fortsætte med at bruge, indtil NBC slukker lysene - med andre ord i meget lang tid. Ingen af ​​plotene kræver meget i vejen for at tendere til og kan let holdes på plads i en hel sæson. Det overraskende er, at Berlin og Naomi ved at lægge dem ind i den episodiske fortælling, tilsyneladende som distraktioner, viser, at showet kan handle om noget mere end spørgsmål om Rød.

Det, der engang ville have været en episode, der primært fokuserede på den uundgåelige betænkelighed af Krysten Ritters snikmorder med dissociativ identitetsforstyrrelse - og derefter let krydret med en montage af rød stirrende på et billede af Elizabeth (eller vice versa) - er blevet kanaliseret til Rødt og stirrer på en meddelelse fra Berlin, hvor han fremtrædende viser den (angiveligt) amputerede finger til hans eks-kone. De ekstra tegn er hovedsagelig et patchjob, men i øjeblikket er de gode nok til at sikre, at tingene fortsætter med at køre problemfrit.

Samlet set var det en temmelig mekanisk åbning for sæson 2, en, der favoriserede overholdelse af showets formel og en tilbagevenden til status quo over enhver betydelig udvidelse af historien. I slutningen er Cooper tilbage i ledelse, og (minus Malik) smiler og griner den sorte site-gruppe på den måde, som halvkendte kontordroner gør, når de forbereder sig på at tackle endnu en parodisk dag på kontoret.

I sidste ende er sortlisten ligesom at være den kontor drone: Arbejdet er stabilt, der er virkelig ingen ende i syne, og fra en dag til den næste kan du altid forvente, at det forventede vil ske.

Sortlisten fortsætter næste mandag med 'Monarch Douglas Bank' @ 22:00 på NBC. Tjek en forhåndsvisning nedenfor: