The Disaster Artist Review: James Francos Inspirational Odyssey

Baseret på bogen med samme navn kronikerer The Disaster Artist fremstillingen af ​​Tommy Wiseaus berømte kultklassiker The Room, der i vid udstrækning betragtes som "Citizen Kane of bad films." Oprindeligt udgivet i 2003, blev værelset en film, der overskred sin egen forfærdelighed og steg til rækken af ​​"så slemt det er godt" takket være dets velmenende (men iboende mangelfulde) forhåbninger og den gådefulde personlighed af Wiseau selv. I årene siden tjente den en udbredt kultfølgende og er nu en hæfteklamme i midnatskredsløbet, der leverer underholdning til cinephiles overalt. Enhver, der har set Værelset, kan fortælle dig, at det er en oplevelse, og det samme kan siges for historien bag det.Disaster Artist er en indbydende fortælling om venskab og forfølger dine drømme, der pakker en overraskende gripende slag.

I 1998 er Greg Sestero (Dave Franco) en kæmpende wannabe-skuespiller og undlader at efterlade meget indtryk på hans skuespillerklasse. Hans liv ændrer sig, når han møder den mystiske Tommy Wiseau (James Franco), en hemmeligholdt figur, der ikke er bange for at bære sine følelser på ærmet og gå i stykker, når han udfører en scene. Når de er klar over, at de har de samme ambitioner om at gøre det stort i Hollywood, bliver de to hurtige venner og flytter sammen til Tommys lejlighed i Los Angeles. Der bliver de kastet gennem branchen, som ikke prøver på audition efter audition i årevis og aldrig lander nogen roller.

Tommy tænker over, at han skulle typecast som en skurk (når han er en amerikansk helt), overvejer Tommy at give op på en skuespilkarriere. Men når Greg uforbeholdent kommenterer duoen skal lave deres egen film, tager ideen fat i Tommy, og han slår hurtigt ud scriptet til The Room. Da Tommy finansierer projektet med et væld af ukendt oprindelse, rekrutterer Sestero og Wiseau en rollebesætning og besætning for at gøre deres drøm til virkelighed. Dog bliver det hurtigt klart, at Tommy er ude af sit element, idet han forvirrer kreative valg, der kunne afspore hans film og gøre den til noget helt andet.

Den rigtige Tommy Wiseau er så excentrisk og off-kilt, han er som en filmkarakter der kommer til liv, så risikoen med noget som The Disaster Artist er, at Tommys skildring vender ud i karikatur. Heldigvis er James Franco fuldt engageret i denne del og forsvinder i rollen ved at omdanne sig selv til den forvirrende filmskaber. Hans tur er ikke blot en efterligning; Francos Tommy er en drevet person med klare og relatable motiveringer, hvilket gør ham til en sympatisk hovedperson til at følge denne fortælling. Det føles aldrig som om Franco håner Wiseaus manerer eller tale, og han bliver bare karakteren på en måde, der virkelig er imponerende. Franco har modtaget en hel del prisbelønninger for sin præstation, og han lever mere end op til den hype i den forbindelse.

For ikke at blive overgået af sin bror, Dave Franco udmærker sig også som Greg, klart den mere jordforbundne og "normale" af de to fører og en ideel lige mand til Tommy. Som man kunne forvente, har søsknene en fantastisk kemi på skærmen med hinanden og skaber en inderlig og overbevisende dynamik, der skræller forskellige lag af Tommy og Gregs forhold tilbage. Katastrofekunstneren er ikke bange for at dække den rodede side af deres venskab, hvilket gør filmen mere afrundet og stærkere i det lange løb. Ved udgangen betaler Tommy / Greg-buen sig på en omrørende måde. Francos er det bankende hjerte i denne film, og begge er klar til opgaven.

Mens The Disaster Artist helt klart er James and Dave-showet, skubbes deres costars mere eller mindre til baggrunden for at fokusere mere på Tommy og Greg. Sådan som Seth Rogen, Ari Graynor, Josh Hutcherson, Zac Efron og Paul Scheer udgør medarbejdere i The Room's crew, men de får ikke meget at gøre foruden at genskabe scener fra Wiseaus billede (til svimlende nøjagtig effekt, det må siges) og reagerer på togvraget, der udspiller sig foran dem i realtid. Ingen af ​​de understøttende forestillinger er dårlige, i sig selv, det er bare der ikke er meget for de andre skuespillere at gøre (hvilket kan være et biprodukt af katastrofeartistbogen mere end noget andet). Det samme kan siges for en mindre romantisk delplan, der involverer Greg og hans kæreste Amber (Alison Brie), som er meget underudviklet og ikket tilføjer meget til det endelige produkt bortset fra en noget klichévinkel, hvor Tommy bliver misundelig på Gregs nye forhold.

Dette er dog små uklarheder i det storslåede skema af ting, da manuskriptet af Scott Neustadter og Michael H. Weber maler Tommy Wiseau-historien som en gonzo La La Land, hvor det primære tema aldrig giver op på dine drømme. På en måde er katastrofekunstneren ganske inspirerende på grund af en stærk besked, der helt sikkert taler til nogen (ikke kun en filmskaber / kunstner), der har været i en position, hvor alle syntes tabt. Det ville have været usædvanligt let for de involverede bare at rette fingrene mod Wiseau og grine, men det er klart, at Franco og hans samarbejdspartnere virkelig beundrer auteurens unikke vision og gjorde det bedste de kunne for at respektere det. Denne lidenskab for materialet kommer på tværs af skærmen, og uanset om man er bekendt med Værelset eller ej, er det svært at ikke blive fejet op på denne utrolige rejse.

På en eller anden måde har den, der velsagtens den værste film nogensinde er lavet, givet et af 2017s fineste tilbud. En arbejdskraft af kærlighed af Franco, The Disaster Artist er et must-see for fans af Wiseaus bizarro-mesterværk og filmelskere generelt. Selvom det ikke får det bedste billede-brummer, som nogle andre dramaer er denne sæson, bør cinephiles stadig være tilbøjelige til at tjekke det ud, hvis det spiller i deres område. James Francos præstation er en for aldre, og den er bare unægtelig underholdende fra start til slut. For dem, der planlægger at tjekke denne i teatre, skal du sørge for at holde dig igennem kreditterne for en sjov overraskelse.

Disaster Artist spiller nu i amerikanske teatre. Det kører 104 minutter og er bedømt R for sprog i hele og for seksualitet / nøgenhed.

Fortæl os, hvad du syntes om filmen i kommentarerne!