"Strike Back" Sæson 4 Premiere Review: Ubesværet cool, ubarmhjertig handling

(Dette er en gennemgang af Strike Back sæson 4, afsnit 1. Der vil være SPOILERS.)

-

Strike Back er den slags show, der blander ubesværet cool med ubarmhjertig handling. Og det gør det uden at være for bevidst om det førstnævnte. Siden debuteringen på Cinemax i sin genudviklede Stonebridge-Scott-iteration (derfor er dette sæson 4 i USA og ikke sæson 5, som det er andetsteds), har serien stolt sig over at levere upåklagelig action-sæt, der skubber historien gennem hver time kl. et voldsomt tempo. Eksempel: inden for de første par minutter af sæsonpremieren finder afdeling 20 sig selv på en gangsters skjulested på jagt efter en britisk diplomats bortførte datter, kun for at få situationen til at gå fra skjult mission til skydespil til en anspændt motorcykel og jetski-jagt. Og der er også et par brændende eksplosioner inkluderet, bare for at punktere tingene korrekt.

Strike Back kan være meget sjovt at se på - især når ting bliver sprængt rigtig godt - men det er ikke bare ubarmhjertig handling. Showet er smart - smart om det handler, smart om dets historie og smart om dets karakterer. De tre er for altid sammenflettet. Ting, der sker på kampfeltet, resonerer senere, når Damien Scott (Sullivan Stapleton) uundgåeligt nedlægger en øl tilbage i hovedkvarteret, og Michael Stonebridge (Philip Winchester) er

Jeg ved ikke, laver noget ekstra cardio, fordi han bare ikke fik nok af en træning, der jagte skurkene og undvigede kugler hele dagen. Pointen er: som de fleste shows, der søger at få øjenkugler på dem ved at understrege kugler, slag og eksplosioner, har de tendens til at blive betragtet som at have dummet historien til gavn for handlingen. I tilfælde af Strike Back sælger programmet imidlertid kort, når man tænker på showet som handling uden tanke.

Det, der virkelig adskiller serien, er dog den måde, hvorpå handlingen leveres for at udvikle den samlede historie. Den førnævnte stealth-to-chase-sekvens præsenteres ikke, som du måske har mistanke om: som noget James Bond-lignende koldt åbent. I stedet er det et svar fra afsnit 20, der igen skaber rammen for fortællingen. Som det har været tilfældet de seneste sæsoner, udfolder historien sig i to-episodebuer. Når en bue er pakket ind, kommer en anden frem fra de omstændigheder, der bragte den forrige tråd til sin konklusion.

I tilfælde af sæsonpremieren er Chloe (Eliza Bennett), den kidnappede datter af Robert Foster (Tim McInnerny), en britisk diplomat og nær personlig ven af ​​sektion 20-leder Philip Locke (Robson Green), faktisk bare motivation til at sikre Robert udsætter en bombe i sin egen ambassade og dræber en gruppe af besøgende nordkoreanske delegerede og potentielt starter tredje verdenskrig. Føj til blandingen Max Beesley, som Ray McQueen, en britisk udstationeret kriminel, der bor i Thailand med sin gravide kone og ufødte barn, og du får en spændende sæson-lang historie.

Men Strike Back er ikke interesseret i at fortælle en enkelt historie i 10 episoder. I stedet for brænder serien gennem sine plotlinjer i en alarmerende hastighed uden at få det til at virke som om publikum på en eller anden måde går glip af noget. Afsnittet opsætter Rays forhold på en økonomisk måde. Efter at have afskåret Chloes finger og sendt den til sin far, gav Ray en bombe af et korrupt medlem af den thailandske politistyrke og gennem en række samtaler - en med den korrupte politimand og en anden med en skyggefuld figur ved navn Lee (Arthur Lee) - vigtigheden af ​​Rays rolle i historien bliver krystalklar. På den anden side af tingene skal Locke håndtere en panik Robert og hans krævende kone Mei, spillet af Michelle Yeoh, som,i kraft af at være Michelle Yeoh er bundet til at have mere i gang end bare at være en diplomats anden kone.

Der er masser af nye tegn at stifte bekendtskab med, men episoden sparer ikke på de interpersonelle interaktioner mellem medlemmer af hovedrollen. Der er en dejlig smule mellem Michelle Lukes 'Sgt. Julia Richmond og Scott, før hun sendes ind i den ordsprogende løvehule, og helvede brækkes forudsigeligt. Serien ved, at Stonebridge og Scott har været igennem så mange næsten dødsoplevelser, at de har udviklet en slags stenografi, der ikke kræver mere end et par korte linjer og et par ser ud for at få en masse information på tværs. Offentliggørelsen af ​​Richmonds forhold til Scott er ikke kun en måde at bringe Stonebridge ind på hans ven og partners personlige liv, det hjælper publikum med at blive endnu mere investeret i hovedpersonerne, end de allerede ville have været.

Richmond og Scotts forhold er også en dejlig ændring af tempoet for serien, som under normale omstændigheder ville være nødvendige for at finde en passende og passende kortvarig kærlighedsinteresse for den tidligere Delta Force lothario. Nu, og ikke tilfældigt i starten af ​​den sidste sæson, er der imidlertid en følelsesmæssig forbindelse på spil, der går ud over Stonebridge-Scott røvsparkende dynamik.

Men selvom episoden løber gennem timen med foden fast på gaspedalen, glemmer den ikke, hvor vigtig og hvor håndgribelig kemien mellem de to ledninger faktisk er. På det tidspunkt, hvor begivenheder kræver, at sektion 20 bogstaveligt talt kører mod et tikkende ur, er charmen ved de to soldaters samspil slået et hak, så de kan komme ind i en bandeinficeret del af byen for at rejse 100 yards på 10 minutter, inden det er slut.

Det er et velkendt liv-og-død-scenarie, der uundgåeligt hæves til globalt katastrofale indsatser, men begge mænd forbliver lige så vildt som nogensinde. Og mens viden om, at dette vil være den sidste mission, gør hilsen på sæsonstart til en bittersød affære, viser serien sig alligevel stadig at være øverst i sit spil.

-

Strike Back fortsætter næste fredag ​​kl. 22 på Cinemax.