Speed ​​Racer (IMAX) anmeldelse
Speed ​​Racer (IMAX) anmeldelse

Speed ​​Racer er strengt taget for børn, store fans af den originale serie med nostalgi-følelser og måske spilafhængige.

Ah, men 11-årige hjerner er fast forbundet til denne slags ting, så du skal ikke bekymre dig - hun har det godt.:-)

filmen starter med en hyldest til åbningen af ​​den originale serie, som, hvis du er en fan, synes jeg, du finder det meget cool. Derefter går det lige ud til at vise os en ung Speed ​​Racer (ja, for de uindviede, det er hans navn) og i en sjov åbningssekvens viser os, at han tilsyneladende er født til at være en racerbilchauffør, meget til skade for hans skole arbejde.

Vi møder hans bror Rex, der henter ham fra skolen i den ikoniske Mach 5-bil, og få sekunder senere får du din første anelse om filmens visuelle udseende. Jeg forventede, da de trak sig tilbage for at vise dem trække væk, at andre biler ville ligne almindelige gamle biler, men de har alle et futuristisk udseende for dem - så meget, at Mach 5 ligner bare en anden bil.

Rex forkæler Speed ​​ved at tage ham til racerbanen til en øvelsesløb, og vi ser båndet mellem dem, da Speed ​​sidder i Rexs skød og styrer bilen med det, vi kalder vildt vanvittige hastigheder. I et ret fjollet øjeblik beder Rex Speed ​​om at lukke øjnene, så han kan høre, hvad bilen fortæller ham - mens han raketter ned ad et kurvebelastet spor ved hastigheder over 100 mph.

Snart derefter forlader Rex hjem på dårlige vilkår med sin far, "Pops" Racer, der fortæller Rex, hvis han forlader, han aldrig kan komme tilbage. Derfra ser Rex ud til at "gå til den mørke side" og blive en af ​​de mest berygtede chauffører på racerkredsløbet, hvilket forårsager styrt og alskens kaos. Til sidst ser det ud til, at han selv hævdes som et havari i et dødeligt bilvrag i sig selv i en ishule.

Klip til hastighed som en ung mand (21?), Og han er på vej som en af ​​de hotteste racerbilchauffører derude. Familien "Racer" er uafhængige racere uden selskabssponsorer (som Pops betragter som "djævelen"). Så jeg antager, at de kun tjener indtægter fra racegevinster?

Under alle omstændigheder henvendes de til ejeren af ​​Royalton Industries, en slangebekæmper for en fyr, der ønsker at bringe Racer-familien om bord for at "give dem et bedre liv." Selvfølgelig er der en fangst, og det afsløres til sidst for Speed, der afviser og derefter er et mål på sporet af enhver anden kører i ethvert løb.

Selvom jeg virkelig synes, Speed ​​Racer er en slags film "elsker det eller hader det", lykkedes det mig at falde et sted i midten. Husk igen, at dette er en gennemgang af IMAX-versionen af ​​filmen, så det påvirker min reaktion på den. Det visuelle på den enorme skærm var i mangel af et bedre ord: skør. Det er virkelig et øjeæble-knusende intens CGI-karnevalsangreb på sanserne. Jeg er faktisk ikke sikker på, om det kan have været en dårlig idé at se dette i IMAX - denne film kan måske svare til Cloverfield, idet den muligvis kan ses bedre på en tv-skærm.

Det var ikke kun de psykedeliske billeder, der generede mig - det var placeringen af ​​live action-figurer i det lærred. Bortset fra filmens åbenlyst uhyrlige budget slog det mig, at hvis det kun havde været 10 minutter, kunne det have været betragtet som en indie-eksperimentel film. Jeg bebrejder George Lucas for at introducere ideen om at holde levende skuespillere i 99% CGI-miljøer. Jeg kan bare ikke lide det. Det virker underligt, og mit sind kæmper for at finde ud af, om det ser på en CGI-animeret film eller en live actionfilm.

Når det er sagt, tror jeg faktisk, at dette ville have fungeret meget, meget bedre, hvis de bare var gået hele vejen og gjort det til en helt CGI-animeret film. At have ankeret fra rigtige skuespillere i et hav af sådanne ekstreme, farverige, fysikbøjende miljøer virker bare ikke for mig. Jeg synes, de skulle have tonet filmens udseende til en live action-version eller bare erstattet skuespillerne med stiliserede CGI-figurer.

Hvad var godt ved det? Det faktum, at jo længere du kommer ind i filmen, jo bedre ser det ud til at blive. Løbene bliver bedre, historien forbedres, og samlet set leveres der en god, positiv besked til børnene i publikum om familie, der står op for det, du tror på, og modet mod modgang.

Især det sidste løb var temmelig actionfyldt, selvom det for mig led nogle af de samme problemer som lignende scener i Transformers: for meget foregår, hvilket gør det svært selv at fokusere på det, du ser på.

Især troede jeg Emil Hirsche, da Speed ​​gjorde et beundringsværdigt stykke arbejde, og jeg må indrømme, at jeg grundigt nød Lost 's Matthew Fox som Racer X, bare fordi han så ud til at hygge sig så meget i rollen.

Et af højdepunkterne var også unge Paulie Litt som Spritle, der tilvejebragte stort set nogen af ​​de grin i filmen.

På den anden side er det bizart at se mennesker i et temmelig meget tegneseriemiljø, og hvis jeg tager nitpick, så det ud til, at det meget brugte ord "røv" i filmen sad derinde bare for at undgå en frygtet G-vurdering.

På en sidste note følte jeg næsten, at jeg gik ud i parkeringspladsen som om jeg var trådt ind i en sensorisk deprivationstank efter al overstimulering.

Så der har du det. Hvis du har børn, men ikke er fan af originalen, foreslår jeg, at du smider dem, tager af sted til teatret ved siden af ​​… og ser Iron Man igen.:-)