"Spartacus: Vengeance" -premiereanmeldelse og -diskussion

Efter en meget lang forsinkelse har Starz lanceret det næste kapitel i netværkets sværd- og sandalepos: Spartacus: Vengeance. Mens programmets tilbagevenden er præget af betydelig spænding blandt dets fans, har de omstændigheder, der førte til forsinkelsen, tempereret begivenheden med et notat af tristhed.

Med Andy Whitfields for tidlige bortgang vil hans erstatning, Liam McIntyre, helt sikkert blive mødt med tøven og modstand på vegne af hengivne fans af serien. Men efter at have set anden sæsonpremiere, bør alle bekymringer vedrørende McIntyres evne til at træde ind i rollen bringes til hvile.

I sin rolle søger McIntyre (heldigvis) ikke efter at efterligne Whitfields stjerneskabende præstation som titular Thracian. I stedet gør den nye hovedrolle karakteren til hans ved nogensinde så lidt at omdefinere, hvem Spartacus er i denne anden sæson.

Mens Whitfield spillede Spartacus som en raseri-fyldig karakter, der glædede sig over sin egen skarphed, men også kunne stole på hans steile beslutsomhed for at få ham ud af trange situationer, tager McIntyre på mange måder rollen i den modsatte retning. I Spartacus: Hævn, hvad vi får, er en mere højtidelig, ondskabsfuld helt, der tynges af det ansvar, der følger med lederskab og i at pleje livet for dem, han måske har tænkt lidt på bare uger før. Omkørslen i karakter falder godt sammen med den aktuelle retning af serien og giver også noget af en smart og smagfuld genindførelse af karakteren.

I betragtning af den anden sæson plukker op kun uger efter begivenhederne i sæsonfinalen af ​​Spartacus: Blod og sand - som endte med en massakre i huset til Batiatus - ville der være dyrebar lidt tid til at give meget i vejen for en sammenfattelse - og Desuden har fans ventet næsten to år, så serieskaberen Steven S. DeKnight og hans team af forfattere har gjort det, der er mest fornuftigt for serien, som blot er at skubbe fremad.

Og skub frem serien gør.

I betragtning af oprørernes nuværende vanskelige forhold kan man antyde, at Spartacus 'handlinger har ført bandet af tidligere slaver og gladiatorer fra dårligt til værre. Kæmper for at finde mad og våben, og lever under konstant trussel om at blive fundet, er den lille parti simpelthen ikke nok til at vedtage hævnen på romerne og for at være mere præcis Claudius Glaber (Craig Parker, Ringenes Lord), Thrakian higer så desperat efter.

Efter at hans navn blev fundet udskåret i kroppen af ​​en snigmorder, der havde til opgave at afslutte Spartacus 'bestræbelser, finder Glaber sig sendt til Capua for at håndtere det skræmmende thrakiske og bringe frygten for en alt oprør mod Romerriget til at hvile. Glaber får selskab med sin kone Ilithyia (Viva Bianca) på trods af hendes protester mod at vende tilbage til det nu blodige hus i Batiatus.

Selvfølgelig, efter hendes ankomst, er Ilithyia den første, der bliver mødt af Lucretia (Lucy Lawless), der blev troet død - slået ned af Crixus (Manu Bennett) under massakren, selvom hun bar Gaulets barn. Lucretias mentale tilstand er næsten lige så meget som en bekymring for Ilithyia som hendes overlevelse, i betragtning af at hun er interesseret i hemmeligheder, som Ilithyia gerne vil holde skjult.

Når Glaber og hans kone tager rollen som skurk denne sæson, vil det være nyttigt at have Lucretia rundt for at hjælpe med at tilføje lidt dybde til Ilithyias historie, da Glaber helt sikkert vil have sine hænder fulde med Spartacus og hans voksende oprørsband.

Faldet i Batiatus hus gjorde mere end at oprette forudsætningen for Spartacus: hævn; det skabte et tomrum, hvor en af ​​de mest sprudlende karakterer blev tabt til showet. Uden John Hannahs Batiatus er der nu en søgning efter en virkelig befalende tilstedeværelse på skærmen, som publikum kan foragte, men alligevel finder det i deres hjerter at nyde. Et af de tiltalende aspekter for Batiatus var hans desperation for at stige over sin station i livet, og hans vilje til at gøre næsten alt for at nå et så højt mål. Måske med at Glaber bliver slået ned en knag og tvunget til at vende tilbage til Capua for at stoppe en opstand, som han uforvarende skabte, vil vi begynde at se en lignende slags karakterisering, der gjorde Hannah så spændende at se.

Oftest tjener 'Fugitivus' til at opdatere publikum på skiftene til seriens status quo, og som nævnt før kommer nogle af de største skift fra Spartacus selv. I sidste ende ser vi en vilje på Spartacus vegne til at lægge ikke kun små rivaliseringer og tanker om ære, men også hele hans livsgrund til - som i øjeblikket er at dræbe Glaber - for hans tilhængers og at forberede sig på en langvarig kamp, ​​der vil kræve så meget list og intelligens, som det vil brute styrke.

Det er et fremragende sæt til en serie, der gang på gang har vist sig at være meget mere kunstnerisk i sin historiefortælling, end dens besættelse på skærmen med sex og vold ville få en afslappet seer til at tro. DeKnight har omhyggeligt konstrueret et program, der ikke kun er en visceral fest af blod og nøgenhed - skønt der stadig er masser af det her i hævn. Spartacus stiger ofte over niveauet for ren papirmasse ved at tilbyde nogle interessante indblik i karaktererne og især den verden, hvor de lever; ofte ved at røre ved det romerske politiske system og dets interne dramaer og kvadrater deri.

Det er ikke Rom, men igen, med sine historiefortællinger, der er så godt placeret i tegneserier, videospil og film som 300, havde Spartacus aldrig til hensigt at være nogen form for politisk drama. På en eller anden måde har serien dog kaste sit campy ydre lag og afsløret en spændende historie indeni. Seriens visuelle æstetik kom sandsynligvis først, men det faktum, at DeKnight er i stand til at fortælle en velskrevet og engagerende historie, føles simpelthen som prikken over i'et på en meget dekadent kage.

Heldigvis er denne signaturvisuelle stil ikke tabt med den nye sæson. Faktisk efter angrebet på bordellet kan Spartacus: Hævn muligvis have hævet sin egen bar på orkestreret kaos. Alt i serien - fra de skandaløse blodspydende kampe til det stadigt grafiske køn - håndteres med en så udsøgt og bevidst koreografi, at det er svært at ikke værdsætte den tid og kræfter, der er lagt i at skabe og levere et sådant skue. Gladiatorkampene i den første sæson og prequel miniserien, Spartacus: Gods of the Arena, var mildest talt imponerende, men disse vidåbne, multi-level action-sekvenser, der blev præsenteret i sæsonpremieren, har bestemt bragt noget nyt og interessant til seriens fremtid.

Selvom forskellene måske er ude af at sætte nogle, lykkes Spartacus: Hævn med at forblive tro mod grundlæggelsen, der blev lagt i den første sæson. Lad kredit falde til McIntyre for hans skildring af titelfiguren, men også til skuespillere som Manu Bennett for at lette overgangen ved at skabe en øjeblikkelig og troværdig kemi med sin nye co-star.

Det har været noget af en ujævn vej, men Spartacus er endelig tilbage.

-

Spartacus: Hævn udsendes fredage @ 22:00 på Starz.