Shadowhunters sæson 2 Premiere anmeldelse: Into the Shadows

(Dette er en gennemgang af Shadowhunters sæson 2. premiere. Der vil være SPOILERS.)

-

Cassandra Clares The Shadowhunter Chronicles-serie for unge voksne romaner er i de senere år unikt blevet begge tilpasset til film - 2013's Mortal Instruments: City of Bones - såvel som tv i Freeform's Shadowhunters- serie. Selvom filmen ikke blev modtaget godt af kritikere og ikke skabte meget fortjeneste i billetkontoret, har Freeform tilsyneladende fundet mere succes med Shadowhunters og i det mindste givet serien en anden sæson. Forholdet mellem showets første og anden sæson var imidlertid et skift i det kreative team - nemlig afgang af showrunner Ed Decter, med teamet af Todd Slavkin og Darren Swimmer (Smallville), der kom ombord i hans sted.

Slavkin og svømmer slutter sig til Shadowhunters midt i en turbulent tid til showets hovedpersoner. Sæson 1-finalen så Clary Fray (Katherine McNamara) finde sin mor Jocelyn (Maxim Roy), der var blevet kidnappet af sin far, den skurkagtige Valentine (Alan van Sprang). I mellemtiden lærte Jace Wayland (Dominic Sherwood), at Valentine også var hans far, og han forlod sine venner for at gå sammen med sin far.

Nu er sæson 2-premieren af ​​Shadowhunters optaget kort efter, at sæson 1-finalen sluttede, med Jace's venner - Clary, hans nære ven / parabatai Alec (Matthew Daddario), Alecs søster Isabelle (Emeraude Toubia), warlock Magnus Bane (Harry Shum Jr.) og vampyren Simon (Alberto Rosende) - der søger efter ham. I mellemtiden har skyggejegerens herskende magt, Natten, sendt Victor Altertree (Nick Sagar) for at få instituttet tilbage på sporet - hvilket gør Clary og hendes venners opgave med at finde Jace meget vanskeligere.

Sæson 2-premieren henter kun få timer efter begivenhederne i sæson 1-finalen, hvor Jace kigger over menneskemængder dræbt af Mortal Cup i Valentins bestræbelser på at skabe sin egen skyggejægerhær (meget få mennesker kan drikke fra koppen og leve, trods alt). Men når Clary pludselig ankommer til Valentins skib, afleverer Jace hurtigt sin rolle som Valentins højre hånd for at få hende sikkert om bord - selvom det betyder at dræbe sin far to gange, eller rettere, to personer forklædt som hans far. Sekvensen er selvfølgelig en test, der er lagt ud af Valentine for at se, hvor Jace's loyalitet faktisk ligger; overraskende er Jace's loyalitet med Clary.

Sekvensen indeholder en håndfuld seje action-sæt sæt, især Jaces første opgør med et Valentine-look-alike, der fremhævede visuelt interessante skud af de to mænd, der vendte ud, da runerne på deres serafblade lyste op. I betragtning af disse kampsekvenser - og andre senere i episoden, herunder Sherwood som Jace - var et skridt op fra dem i sæson 1, ser det ud til, at Shadowhunters har besluttet at fordoble serien på actionaspektet.

I mellemtiden forsøger 'This Guilty Blood' desuden at dykke dybere ned i Shadowhunters 'overnaturlige verden - men med meget mindre succes. Tilbage på instituttet ankommer Victor Aldertree som det nyudnævnte erstatningsleder, og han foretager en undersøgelse af Jacees bortvisning og til sidst beordrer, at Jace skulle bringes død eller i live. Da hele kraftstrukturen, der er instituttet og klaven, er blevet så dårligt udviklet i løbet af sæson 1 og sæson 2-premieren, har Aldertrees ordre imidlertid lidt vægt.

I store dele af sæson 1 har hovedpersonerne i Shadowhunters - specifikt Clary, Jace, Izzy og Alec - gået imod klaverens og instituttets ordrer og foregår det, som Aldertree beskriver i det væsentlige som slyngelopdrag. Så da det synes at være så let for seriens helte at trodse denne skyggejægerinstitution (i denne episode alene sniger Clary sig let ud af instituttet uden for skærmen), og da der ikke har været meget i vejen af konsekvenser, er det vanskeligt at blive investeret i Aldertree's ordre om, at Jace bringes i død eller i live.

Denne særlige svaghed i Shadowhunters 'udvikling af klaven gælder desuden Valentine, og Jace's valg til side med Valentine selv på trods af åbenbaringen af ​​hans forældre. Karakteren af ​​Valentine er blevet malet som en utvetydig iver, der er bøjet til folkedrabet på alle downworlders - som inkluderer Jace's venner Simon, Magnus og Luke (Isaiah Mustafa) - ved hjælp af en skygghunterhær, der kræver dødsfald for tusinder af mennesker. Ikke desto mindre beslutter Jace at opgive alle, han bryr sig om, for at lære mere om sig selv gennem sin ivrige far. Selvom det i teorien er en overbevisende forudsætning for en tegnbue, bungler 'This Guilty Blood' rationaliseringen af ​​Jaces beslutning til fordel for at levere handlingssekvenser og sensationelle åbenbaringer.

Valentins åbenbaring til Jace, som han eksperimenterede med sin søn ved at injicere babyen med rent dæmonblod, er imidlertid en anden facet af det større udgave af Shadowhunters. Showet er overfyldt med overnaturlig lore - så meget, at de vigtigste fraherder fraktioner endda har deres egne repræsentanter i Magnus, Simon og Luke. Men med Valentine, der introducerer dæmoner, såvel som engelmytologien, som skyggehunterarven er baseret på, er der for meget for serien til at dykke i dybden med ethvert aspekt. Som et resultat har mange af figurerne - især skyggeinteresserne selv - lyst til karikaturer, der bliver mindre menneskelige end deres downworlders kolleger, selv efter en hel sæson og en episode.

Måske er det lyseste sted i 'This Guilty Blood' Simon som den dristige tilstødende vampyr, der tilbyder den eneste humor og levity, som episoden indeholder. Selvom Simon blev introduceret som det menneskelige indgangspunkt i Shadowhunters verden i sæson 1, er han måske den mest forandrede og uændrede på samme tid. Mens Clary, Jace og Alec især ser ud til at være drevet af, uanset hvor historien har brug for dem til at gå, har Simon forblevet den lethjertede bedste ven - der lige blev omdannet til en vampyr. Ironisk nok giver han det mest menneskelige element i 'Dette skyldige blod' - og showet har en helhed.

Alt i alt har Shadowhunters muligvis forbedret visse aspekter af serien siden sæson 1 - kampsekvenserne er mere visuelt interessante, og de visuelle effekter af portaler og Magnus's magi er mere sømløst vævet ind i showets stof. Shadowhunters kæmper dog stadig med at finde sit grundlæggende punkt i en verden for oversvømmet af overnaturlige væsener, mytologier og motiveringer. Om det er afhjulpet i løbet af sæson 2 takket være de nye showrunnere, der kører skibet, gjenstår at se, men Shadowhunters er muligvis nødt til at foretage flere ændringer fra sæson 1 end blot de visuelle effekter.

-

Shadowhunters fortsætter mandag den 9. januar med 'En dør ind i mørket' kl. 20 på Freeform.