Sally4Ever-gennemgang: Berømmer sig beundringsværdigt Cringe-komedie til det ømhed

Efterhånden som cringe komedier går, er HBOs nyeste serie, Sally4Ever , fuldstændig viet til den cringe del. Hjernebarnet til skaberen, forfatteren og stjernen Julia Davis - der også skabte den britiske version af HBOs Camping, der blev tilpasset af Lena Dunham og Jenni Konner - den syvdels-serie tegner sig selv som en "udforskning af kærlighed, sex og besættelse, ” En interessant forudsætning og en med en vis gyldighed for det som dens hovedkarakter, Sally (Catherine Shepherd), befinder sig på en slags krydsning, hvor man afslutter et langvarigt forhold til den samme mand for en ny kærlighedsaffære med den kviksurlige Emma (Davis). Og selvom dette indfang giver serien de nødvendige narrative rammer, er der ikke en hel masse udforskning på gang. I stedet for Sally4Ever er for det meste interesseret i at give forfærdelige mennesker så mange muligheder som muligt til at opføre sig frygteligt for at få, hvad de vil.

Sally4Ever synes til hensigt at give udtrykket "din kilometertal kan variere" en grund til at eksistere. Du kan være forvisset om, at din kilometertal vil begynde at variere fra den første episode, der beskriver det ufuldstændige liv i Sally, en marketingekspeditør, der har tilbragt de sidste 10 år af sit liv i et forhold til David (Alex Macqueen), en mand, der er så ynkelig ineffektiv livet ser ud til at dreje sig om påføring af lotion på hans hoved og fødder og højt aspirere en kop te inden sengetid. Oprindeligt ser det ud til, at David bare er lidt socialt akavet, en velmenende person med mere end et par særegenheder omkring hans personlighed. Det varer dog ikke længe, ​​da serien ikke spilder tid på at bestemme, hvad David er et grotesk menneske,og tager ham godt forbi det punkt, hvor han ikke vender tilbage med et forfærdeligt ægteskabsforslag, hvor han åbent græder og beder og fortæller Sally, ”Du bliver ikke yngre. Du kommer ikke til at møde nogen anden. ”

Mere: Hjemkomstanmeldelse: Julia Roberts & Sam Esmail Team for en smart paranoid thriller

Og det er bare toppen af ​​isbjerget. Sally4Ever er, hvis intet andet, forpligtet til tanken om, at det for at gøre publikum så ubehageligt som muligt, det må efterlade forestillingen om komedie og blive en fuldstændig rædselsforestilling. Der er ganske vist noget beundringsværdigt i det. At en komedie ville opgive sin forfølgelse af faktiske grin til fordel for at forlade publikum følelsesmæssigt tappet ud på kun 30 minutters tid. Hvis du troede, at figurerne i Camping (begge versioner) var meget at håndtere, ja, har du ikke set noget endnu.

Til Davis 'ære og æren for seriens rollebesætning er der meget lidt interesse i at få publikum til at være empatiske med nogen af ​​figurerne. De er stort set en-dimensionelle følelsesmonstre. Undtagelsen er naturligvis Sally, der enten er i kraft af sin status som dørmatte eller simpelthen bare almindelig gammel uflaks (hendes forældre er lige så dårlige som dem, hun har valgt at omringe sig med) tilsyneladende bestemt til at leve ud hendes liv, der opfylder behovene hos dem, der er tættest på hende. Emmas ankomst ser altså ud til at give Sally den gnist og frigørelse, hun har ønsket sig i det sidste årti eller mere, men som du nu uden tvivl har gættet, er denne nye kvinde lige så meget af en følelsesladet parasit som David eller nogen anden på showet. Selvom det er en solid forudsætning, er serien 'tidligt at gå er ikke så interesseret i at udforske, hvad denne nye oplevelse betyder for Sally, og hvordan det påvirker hendes opmærksomhed om sig selv, som det er ved blot at se hende udholde det ene forfærdelige scenario efter det næste.

Premieren bevæger sig hurtigt igennem ledsagelsesfasen og fastlægger, hvem Sally er i forskellige situationer: hendes hjemmeliv, sit job og hendes ubehagelige middage med sine forældre. Og med lige alacrity introducerer den Emma, ​​bevæger sig godt forbi punktet med ufarlig flirtning i et eksplicit seksuelt møde, der er tværsnit med skud af David, der flosser tænderne og påfører lotion på hans skaldede hovedbund. Det er så meget som alt, hvad denne serie har at byde på (hvilket siger meget) og groft nok til at få John Waters til at rødme. Er det sjovt? Nå, igen, din kilometertal kan variere.

Af de tre episoder, der blev stillet til rådighed i forkant af HBO-premieren, ser den tredje serien bevæge sig på jagt efter grin, der går ud over et forsøg på at få dig til at snurre. Det kommer lige på det rigtige tidspunkt, da den anden episode tager præmiens cringe-værdighed op ad flere hak, der starter med en irriterende biltur til Davids familiehjem efter en personlig tragedie. I bilen konkurrerer David og Emma aktivt om Sally's opmærksomhed, som ser dem gå i et så episk par gryende, egoistiske misforståelser, at serien stolt trækker publikums bevidsthed om, at Shepherd næppe kan holde et lige ansigt og gentagne gange er på randen til at bryde karakter. Det er både et vidnesbyrd om det prisværdige engagement, som Davis og Macqueen har til deres respektive roller og en indsats for at sige, ”se, nogen har det godt,så måske skulle du også. ”

Sally4Ever er prisværdig for sin dedikation til sin egen ubehagelige, undertiden grusomme sans for humor, og for de lige så dedikerede forestillinger af dens rollebesætning. Det gælder især for Davis, der både som sin skaber og tilsyneladende stjerne alt sammen udtrykker den beundringsværdige ubehagelige essens i serien. Din kilometertal på Sally4Ever kan godt variere, men serien ved i det mindste nøjagtigt hvad det er og er ikke bange for gentagne gange at demonstrere det faktum.

Næste: Patriot Season 2 Anmeldelse: En excentrisk spionfortælling briljant blander melankoli og humor

Sally4Ever fortsætter næste søndag kl. 10:30 på HBO.