"Runner Runner" anmeldelse
"Runner Runner" anmeldelse

Runner Runner undlader at levere noget frisk eller unik og blot tilbagetrækker historiens buer og karaktertrope, som publikum har set flere gange før.

I Runner Runner er Richie Furst (Justin Timberlake) en kandidat til kandidatuddannelse i finans ved Princeton University - samt en marketingrepræsentant for en af ​​Internets største onlinespilfirmaer. Desværre, når dekanen slutter med graden-studerendes henvisningsvirksomhed, kan Furst ikke følge med sine undervisningsbetalinger og er tvunget til at risikere resten af ​​hans opsparing i håb om at vinde nok penge på online poker til at betale sig gennem resten af skolen. Han er opvokset i en verden af ​​spil med høje indsatser af sin far, og Furst er en dygtig kortspiller, der hurtigt rekker en solid penge med gevinster, kun for at se det hele drænes væk af en mistænksom spiller med et uhyggeligt vindeforhold.

Overbevist om, at han er blevet hustet ud af sine undervisningspenge, booker Furst en flyvning til Costa Rica for at få ansigtstid med den tilbagevendende Ivan Block (Ben Affleck), administrerende direktør for Midnight Black (firmaet Furst mistænker for at snyde), for at få hans gevinster tilbage. Imponeret over Fursts smarte og spilviden, tilbyder Block ham et drømmejob med en syvcifret løn i det maleriske land - endda tillader Furst at ansætte nogle af sine nærmeste venner til at hjælpe med at styre virksomheden. Det går dog ikke længe, ​​før Furst bliver kontaktet af FBI Agent Shavers (Anthony Mackie), der deler et meget andet perspektiv på Ivan Block og Midnight Black imperium - indsigt, der sætter Furst og hans venner i alvorlig fare.

Runner Runner blev instrueret af Brad Thurman, bedst kendt for sit kritiske og kommercielle hit The Lincoln Lawyer i 2010 fra et manus af Ocean's Thirteen forfatterpar, Brian Koppelman og David Levien. Desværre er Runner Runner trods et solidt talent bag kameraet og en kompetent rollebesætning en flad og generisk drama-thriller fra start til slut. Værst af alt, til trods for en række kraftige allegorier om risiko (og satse på dig selv), undlader filmen noget interessant med dets spilemne - som til sidst ikke er andet end et baggrund for en velkendt historie om korrupte embedsmænd og opportunistiske forretningsfolk. Generelt er det ikke en dårlig film, da der er masser af forløsende kvaliteter, der får den til at underholde for visse filmgæster,men Runner Runner kommer ikke til at levere noget frisk eller unik og blokerer kun historiens buer og karaktertegn, som publikum vil have set flere gange før.

Den største ulempe for mange seere vil være filmens historie - som bevæger sig så hurtigt, at det har lidt tid til at udvikle en værdifuld gevinst eller dramatisk spænding. Den korte 90-minutters runtime er en klippe-noteret version af begivenheder - der fremhæver nøglemomenter mellem karakterer, når de vedrører de større bevægelser i historien, men som sjældent gider at give subtile udviklingsmomenter, der adskiller gode og store dramahistorier. I stedet for er hovedparten af ​​scener næse-kontrapunkt-udvekslinger, der gradvist afslører Block for at være en sociopat, mens Furst derefter tilpasser sig for at beskytte sig selv. Hver gang momentum hæder, introducerer Thurman en ny karakter (eller trussel), nogen bliver stanset i ansigtet, eller Agent Shavers bringes i blandingen for mere skærmtid (og råb) - fordi under overfladen,historien og karaktererne er for tynde til at opretholde interessen uafhængigt.

På trods af hovedsageligt roller med en note, formår rollebesætningen at holde tingene engagerende. Timberlake giver endnu en gang en relativt generisk, men sympatisk mand (svarende til hans desperate / naive / intelligente Will Salas fra In Time). Skuespilleren leverer næsten alle scener i filmen, stående tå til tå med en veteran Affleck i en lang række interaktioner - hvor Furst er på toppen af ​​verden, livredd ud af hans sind eller desperat forsøger at skjule frygt og utilfredshed. Det er ikke en særlig nuanceret præstation, men Timberlake løfter Runner Runner gennem ren vilje og charme for at distrahere fra ellers vaniljeshistorisk materiale.

Affleck arbejder på et dybere niveau, men den klodsede og forhastede fortælling tillader ikke skuespilleren at præsentere Block som noget mere end en ulykkelig og sammenblandende kriminel i hvid krave. Det er sjovt at se den prisbelønnede skuespiller / filmskaber overgang Blok fra en venlig og indbydende mentor til en snoet og grusom fjende, men performanceens succes skyldes udelukkende Afflecks levering - som tilbyder en del katartisk humor i spændte, men ellers livløse scener. Når det er sagt, til trods for nogle skarpe subtiliteter fra Affleck, er Block ikke spændende nok til at sælge filmen på egen hånd og kommer til kort som en mindeværdig eller særlig opfindsom antagonist.

Desværre er Gemma Arterton og Anthony Mackies henholdsvis Rebecca Shafran og Agent Shavers også glip af muligheder - henvist til eksponeringsmaskiner med lidt individuelle udforskninger. Shafran er faktisk en af ​​de mere interessante figurer i filmen, med et spændende baghistorie såvel som dramapotentiale, der går helt uudforsket, og Shavers er frataget for generisk / vred FBI-agent-pligt - som på trods af sympatisk Mackie i rollen, præsenterer ikke noget nyt med amerikanske operatører, der arbejder uden for jurisdiktion.

Langt den største mangel ved filmen er manglen på samtrafik mellem spilverdenen og figurerne i selve filmen. Tidligt er et glimt bag kulisserne på online-spilindustrien fængslende, men filmen forpligter sig aldrig til at bevare indsigten, når den større kriminalitetsfortælling låses på plads. Gennem filmen forsøger Thurman at minde seerne om, at Runner Runner handler om spil gennem kraftige metaforer og eksponering, der forklarer forbindelserne mellem high-stakes poker og high-roller-levevis, men ingen af ​​disse ideer kommer fuldt ud ved slutningen - som historien låses ind i en standard katte- og museforfølgelse.

Som et resultat vil spil-entusiaster sandsynligvis konkludere, at Runner Runner er et lavt og direkte overfladisk kig på deres hobby / forretning, mens alle, der håber på et skarpt og vittigt blik bag kulisserne, finder filmen prioriterer generiske historiebeats over innovative drama. Solide forestillinger antyder, at Thurman et eller andet sted langs linjen mistede synet af fængslende kroge i sin spille-thriller - i stedet leverede en intetsigende og velkendt fortælling, der i betragtning af næse-budskaber om stræben efter storhed ironisk nok tager meget få risici.

Hvis du stadig er på hegnet omkring Runner Runner, så tjek traileren nedenfor:

-

___