"Rosewater" anmeldelse
"Rosewater" anmeldelse

Rosewater er følelsesmæssigt oprigtig og tankevækkende, men Jon Stewarts film føles også meget som en førstegangs instruktørs arbejde.

Rosewater begynder i juni 2009, da den iransk-canadiske journalist Maziar Bahari (Gael Garcia Bernal) rejser til Iran for at dække landets præsidentvalg til Newsweek. Der bliver Maziar venner med Davood (Dimitri Leonidas), en ung mand, der giver ham transport og hjælper Maziar, da han interviewer tilhængerne for både den nuværende præsident Mahmoud Ahmadinejad og reformisten Mir-Hossein Mousavi - hvoraf sidstnævnte Davood og hans nære venner åbent rally bagved.

Men efter at Maziar har deltaget i et hånligt interview til The Daily Show og derefter fanger inkriminerende optagelser af iransk politivold mod demonstranter (som hævder bedrageri, når Ahmadinejad genvælges på trods af stærke odds), er han målrettet af landets regering, arresteret, og anbragt i isolation. Der bliver han forhørt og brutaliseret af en anonym mand (Kim Bodnia) - som Maziar identificerer som "Rosewater" af den duft, han bærer - som beskylder sin fange for at være spion og kræver, at Maziar offentligt tilstår sine "forbrydelser".

Rosewater er skrevet til skærmen og instrueret af Jon Stewart (debuterer som spillefilm som regissør) og er baseret på faktiske begivenheder - dokumenteret i memoiret "Then They Came for Me: A Family's Story of Love, Captivity, and Survival" af Maziar Bahari og Aimee Molloy - som Stewarts Daily Show spillede en nøglerolle i, som vist i filmen. Stewarts personlige forbindelse til Maziars oplevelse hjalp uden tvivl med til at forme hans tilgang med storskærmtilpasningen, der slår en meget alvorlig tone i sin præsentation og udfolder sig som en ret lige hånd, men alligevel politisk ladet docudrama.

Rosewater er som film en solid regiedebut for Stewart, men hans manglende erfaring bag kameraet er også ret tydelig. Filmskaber Stewart viser en klar interesse i at bruge biografens ordforråd til at fortælle Maziars historie ved hjælp af teknikker som tidskondenserende montage (under forhørsscenerne) og expressionistisk belysning (lyset i Maziars celle symboliserer hans følelse af håb), blandt andre, for ikke kun at vise journalistens oplevelse, men også hjælpe filmgæster med bedre at forstå, hvordan det føltes. Problemet er, at disse teknikker kombineres på en noget uorganiseret måde; det føles mere som en instruktørs arbejde, der prøver forskellige ting for at se, hvad der fungerer bedst, og ikke så meget for en filmskaber med en klar vision.

Stewart manuskriptforfatter gør et prisværdigt stykke arbejde med at skabe en robust tre-akter struktur for Rosewater; visse fortællingsvalg hjælper endda med at øge spændingen i Maziars situation (se hvordan filmen åbner med hans arrestation, før han blinker tilbage). Der er også en overraskende mængde organisk humor i historien, da Stewart er i stand til at bringe komedien ud i fortællingen (afspilning af iranske embedsmænds glemsomhed over for popkultur og vestlig civilisation), men uden at gøre proceduren til en Dr. Strangelove- esque mørk komedie eller farce på samme tid. På samme tid føles Rosewaters historie aldrig rigtig så levende og levende, som det helt klart er meningen.

Sandsynligvis den bedste forklaring på, hvorfor Rosewater aldrig tager helt af, er at filmen for ofte fortæller os, at Maziar stoler på sin indre styrke for at forblive sund - gennem samtaler, som han forestiller sig at have med sin afdøde far (Haluk Bilginer) og søster (Golshifteh Farahani) mens han er isoleret - i modsætning til at vise os gennem hans handlinger og / eller interaktioner med "Rosewater" (med undtagelse af en mindeværdig samtale), som udgør omkring to tredjedele af filmen. Som nævnt før er det den slags fejl, der er almindelig for en førstegangsforfatter / instruktør.

Gael Garcia Bernal udfører godt arbejde i rollen som Maziar Bahari og hjælper med at grundlægge filmens skildring af ham, så han er tættere på at være et rigtigt menneske (med følelsesmæssige fejl og styrker ens) og ikke bare en modig figur, der er værd at beundre. Det er dog Kim Bodnia som "Rosewater", der efterlader det stærkere indtryk; den mystiske mands overbevisning og uerfarenhed med den vestlige popkultur (det være sig Facebook eller The Sopranos) fungerer, når de spilles for komedie, fordi Bodnia håndterer disse øjeblikke lige så oprigtigt som de slag, hvor "Rosewater" er en po-faced soldat, der truer Maziars liv.

Støttende rollebesætningsmedlemmer som den førnævnte Haluk Bilginer og Golshifteh Farahani hjælper sammen med Shohreh Aghdashloo (som Maziars mor) og Claire Foy (som Maziars gravide kone) til yderligere følelsesmæssigt at grunde proceduren i Rosewater. Disse sidekarakterer har en tendens til at tjene som plot-enheder i filmen mere end noget andet, men samtidig leverer skuespillerne i disse roller stærke forestillinger, der hjælper med at udligne forskellen. Ganske vist er der tidspunkter, hvor det faktum, at et antal af filmens costar er fra Mellemøsten - og Bernal ikke er det - får Stewarts rollebesætning for Maziar til at virke lidt akavet, men det er virkelig ikke et stort problem i det hele taget.

Rosewater er følelsesmæssigt oprigtig og tankevækkende, men Jon Stewarts film føles også meget som en førstegangs instruktørs arbejde. Filmens oprigtighed og vilje til at udarbejde karakterer på begge sider af den politiske kløft er beundringsværdige og hjælper den med at undgå at komme ud som enten Oscar-agn eller billigt politisk teater (selvom nogle uden tvivl vil føle sig anderledes om det) - men det ender stadig føles lidt for tør. Det er ikke helt must-see materiale, men Rosewater antyder ikke desto mindre, at The Daily Show's nuværende vært muligvis kan have en lovende filmkarriere foran ham.

Rosewater spiller nu i amerikanske teatre landsdækkende. Det er 103 minutter langt og er klassificeret som R for sprog inklusive nogle rå referencer og voldeligt indhold.

Følg os og samtaler film @screenrant.