Prince of Persia Review
Prince of Persia Review

Min sædvanlige videospilbaserede ansvarsfraskrivelse: Jeg ved intet om spillet - jeg har aldrig engang set det, så denne anmeldelse vil kun være baseret på filmen.

I Prince of Persia: The Sands of Time Jake Gyllenhaal spiller Dastan, en adopteret prins, der blev optaget af kongen af ​​Persien, da han var en ung dreng. Han har to kongelige brødre (blodsønner af kongen), der tydeligvis er adelige - Dastan har dog aldrig rystet sine roguish, gade-kloge rødder og er en favorit blandt borgerne … går ud blander det sammen og kæmper for sjov.

Mens kongen er væk, overbeviser hans bror Nizam (Ben Kingsley) brødrene om, at byen Alamut leverer våben til deres fjende. Problemet er, at Alamut betragtes som en hellig by, endda æret, så det giver ikke mening. Der er tvivl blandt brødrene, og Dastan rådgiver det, men den ældste beslutter at invadere. Det er selvfølgelig helt indlysende, at dette er en opsætning, og at Alamut er uskyldig.

Byen invaderes og erobres, i vid udstrækning takket være Dastan og hans ragtag-team af banditvenner. Der støder de på prinsesse Tamina (spillet af den smukke Gemma Arterton). Hun er vogter for en kniv, Dagger of Time, som uden at vide om Dastan har mystiske kræfter. Han tager det fra hende, og når omstændighederne får dem begge til at løbe, bruger hun resten af ​​sin tid på at forsøge at få det tilbage og komme væk fra ham. Bortset fra dets magt til at vende tiden tilbage, kan dolken frigøre "Sands of Time", som kan ødelægge verden.

Undervejs møder de Sheik Amar (jeg bruger udtrykket "Sheik" meget løst) - spillet af Alfred Molina. Han er den bedste ting i filmen og meget morsom som "iværksætter", der er imod statsskatter og -regler. Vi møder også den dødbringende Hassansin, der er en gruppe højtuddannede (og uhyggelige) snigmordere under Dastan og Taminas rejse for at beskytte dolken.

På undersiden er Prince of Persia fyldt med corny dialog, humor, der oftere end ikke fungerer, og en afslutning, der bruger den værst mulige plot-enhed for at give de gode fyre mulighed for at vinde.

På plussiden har filmen masser af action, hvis højdepunkt er Parkour-stunts i hele filmen udført af Gyllenhaal meget (hvis ikke det meste) af tiden. Han gør et anstændigt stykke arbejde med at spille den charmerende slyngel, og Gemma er bestemt let for øjnene med en næsten anden verdenskønhed. Publikum, der bare leder efter en sjov popcornfilm, som hele familien kan se, vil sandsynligvis nyde den. Jeg vil sige, at alle børn undtagen de mindste (6 og derunder eller deromkring) ville være i orden med filmen, som, selvom den næsten er helt blodløs, kan være ret voldsom, og Hassansin er ret uhyggelig.

Alt i alt vil jeg kalde Prince of Persia … harmløs sjov. Intet mindeværdigt, intet du gerne vil se mere end én gang, men hvis du vil tage børnene med til en live actionfilm udover Iron Man 2, er det værd at se det.

Hvis du vil diskutere filmen, efter at du har set den uden at bekymre dig om at forkæle den for andre, skal du gå over til vores Prince of Persia Spoilers-diskussion.