Powerpuff Girls Series Premiereanmeldelse: Sukker, krydderi og alt godt

(Dette er en gennemgang af The Powerpuff Girls sæson 1, afsnit 1 og 2. Der vil være SPOILERS.)

-

Mellem Gilmore Girls-fortsættelsen og Full House-efterfølger-serien Fuller House på Netflix sammen med yderligere genoplivning tapper det nuværende tv-klima et nostalgi for elskede ejendomme fra 80'erne, 90'erne og 00'erne. Inkluderet i denne genoplivningstrend er Cartoon Network's genstart af The Powerpuff Girls. Oprettet af Craig McCracken (Dexter's Laboratory, Foster's Home for Imaginary Friends), løb den originale iteration af showet i seks sæsoner fra 1998 til 2005 og vandt en Primetime Emmy for enestående individuel præstation i animation blandt andre priser.

Nu har Cartoon Network, den udøvende producent Nick Jennings (Adventure Time) og den co-executive producent Bob Boyle (The Fairly OddParents, Danny Phantom) bragt tilbage Powerpuff Girls til en ny generation. Serien havde premiere med to episoder: 'Escape from Monster Island', skrevet og storyboardet af Jaydeep Hasrajani og Grace Kraft, og 'Princess Buttercup', skrevet og storyboardet af Kyle Neswald og Benjamin P. Carow - begge episoder med en historie af Haley Mancini og Jake Goldman.

I 'Escape from Monster Island' får Powerpuff Girls til opgave at redde borgmesteren (udtrykt af den tilbagevendende stjerne Tom Kenny) fra Monster Island. Men efter at Bubbles (Kristen Li) vinder et par koncertbilletter, blomstrer Blossom (Amanda Leighton) og Buttercup's (Natalie Palamides), der lander trioen i endnu mere besvær. Derefter tilbringer Buttercup i 'Prinsesse Buttercup' mere tid med nye venner og forsømmer hendes søstre såvel som hendes pligter. Prinsesse Morbucks flytter ind for at indtage sin plads som en af ​​Powerpuff Girls.

På overfladen er ikke meget ændret fra McCrackens version af The Powerpuff Girls til den nye iteration fra Jennings; oprindelseshistorien til heltenes trio forbliver intakt - Professor Utonium kombineret sukker, krydderi, alt pænt og den utilsigtede ingrediens i Chemical X - og personlighederne med bossy Blossom, venlige bobler og aggressiv Buttercup forbliver de samme. Plus, borgmesterens besættelse af pickles og hans evne til at komme i situationer, der nødvendiggør hjælp fra Powerpuff Girls, såvel som skurken prinsesse Morbucks, sprang også til genoplivningen.

Forskellene mellem den originale kørsel af The Powerpuff Girls og genstart er mere tydelige ved nærmere undersøgelse. Bestemt, temasangen modtog en opdatering fra Seattle-baserede pop-punk-band Tacocat med 'Who's Got the Power?' Selvfølgelig vil mange bemærke, at de forskellige og yngre stemmer, der spiller hovedrollen som de tre vigtigste heltinder, men Leighton, Li og Palamides formår at fylde skoene fra Cathy Cavadini, Tara Strong og EG Daily - stort set ved at forblive tro mod personlighederne etableret af deres forgængere.

Derudover fremgår det let i både 'Escape from Monster Island' og 'Princess Buttercup', at Powerpuff Girls er blevet opdateret for et moderne publikum med visse strejf fra det 21. århundrede. I 'Princess Buttercup' bruger prinsesse Morbucks en smartphone-app, der er stylet som Uber, så hun kan leje et monster til et job, der terroriserer Townsville og giver hende muligheden for at bedømme dens præstationer bagefter. Men selvom visse opdateringer til The Powerpuff Girls 'verden er en nødvendighed - som f.eks. Powerpuff Girls' ikoniske telefon erstattes af en smartphone-alarm, fungerer andre som social kommentar og et middel til at give en episode en dybere mening.

F.eks. Giver Sensitive Thugz i 'Escape form Monster Island' en riffe om den rigtige appel af drengeband til unge kvindelige publikum. Plus, med sange som 'Jeg vil lytte til dine problemer, pige' og 'Jeg er en vanvittig farlig monster, når det kommer til at holde din hånd, pige,' følger følsom Thugz i vejen med godmodigt drengebandsparodier svarende til Bob's Burgers 'Boyz4Now. Men pigernes besættelse af følsomme Thugz får konsekvenser, når Blossom og Buttercup kæmper om Bubbles ekstra koncertbillet fører de to til at forsømme deres helteopgaver og lander dem midt på en ø fuld af sultne monstre. Gennem oplevelsen lærer Blossom og Buttercup begge, at det at være for selvinddraget kan være skadeligt, hvilket giver episoden et større tema om uselviskhed.

Powerpuff Girls bærer ideen om at udnytte et større tema over til 'Prinsesse Buttercup', hvor Buttercup lærer, at det at være sandt for sig selv og at finde venner, hun kan forholde sig til, ikke nødvendigvis betyder, at hun burde forsømme sine søstre eller hvem hun plejede at være. Selvom begge lektioner helt sikkert er velegnet til målgrupperne for The Powerpuff Girls (dvs. børn, der var for unge til at se eller huske showets oprindelige løb), kan de også appellere til ældre publikum. Temaer for egoisme og opretholdelse af venskaber er tidløse og hjælper med at give Powerpuff Girls en større appel til at omfatte både nye og tilbagevendende målgrupper.

Lektionerne i disse episoder giver imidlertid serien en meget mere ligetil indfaldsvinkel, hvorimod McCrackens originale show var kendetegnet ved at være lige dele fjollet og seriøst, med en irreverens, som fans fortsat ser tilbage på. Mens Cartoon Network's nye Powerpuff Girls besidder sit eget mærke af levity, er det ikke helt det samme som showet havde, mens McCracken havde hånden.

Men når Cartoon Network fortsætter med at vinde damp med sin nye generation af serier, der er elsket af både børn og voksne - inklusive Adventure Time og Steven Universe - er denne nye version af The Powerpuff Girls velegnet til det aktuelle spor af netværket, som tilbyder sine seere komplekse karakterhistorier i fantastiske verdener. Så seere, der vender tilbage fra det originale run af The Powerpuff Girls, vil helt sikkert finde et lidt andet show, men Cartoon Network's genoplivning er ikke mindre sjov og socialt bevidst end den foregående serie.

Cartoon Network's genoplivning af The Powerpuff Girls fanger ånden i Blossom, Bubbles og Buttercup, mens den giver showet en opdatering for moderne publikum både med hensyn til overfladiske opdateringer og tonen i serien. Selvom genoplivningen ikke rigtig markerer det, der får publikum til at forelske sig i McCrackens originale serie, er The Powerpuff Girls en fremragende tilføjelse til franchisen.

-

Powerpuff Girls fortsætter med 'The Stayover' tirsdag 5. april kl. 18 på Cartoon Network.