Anmeldelse af "Forældrevejledning"
Anmeldelse af "Forældrevejledning"

Forældrevejledning er i sidste ende okay, ikke forfærdelig: små ting tilføjes højt nok til at forhindre, hvad der kunne have været de næste Lille Fockere fra at være smertefulde at se på.

Den Parental Guidance synopsis lyder som en (fantasiløs) leders banen for en høj-koncept yuckfest parring to ældreboliger komikere, der er forbi deres premierminister. Tredive år veteran i mindre liga baseball-kommentator Artie Decker (Billy Crystal) bliver tvunget til pension - gen: erklæret forældet og fyret - lige før han og hans pittige ex-weathergirl kone Diane (Bette Midler) forpligter sig til at babysitte deres børnebørn i en uge.

Dette i teorien vil tilbyde deres spændende datter Alice (Marisa Tomei) og hendes blide mand Phil (Tom Everett Scott) tid alene sammen, mens sidstnævnte modtager en pris for sit nye indenlandske levende teknologiske gennembrud (i det væsentlige Siri for hele hus). Følges hijinks, når først gammeldags Artie og Diane kolliderer med deres Generation Z-børnebørn (opvokset på deres mors PC-forældremetoder fra det 21. århundrede)? Spoiler: Jepp.

Forældrevejledning bruger det funktionelle længde af sitcomfortælling, komplet med episodiske udviklinger, farcical humor og en tredje akt, der binder alt sammen (med de krævede livsbekræftende lektioner). Det er et let stykke familievenligt fnug i enhver betydning af udtrykket. Men det er også overraskende sødmildt, har ringe interesse i at skubbe grænserne for sin PG-rating, undgår at overvælde sin velkomst - og er (chokerende) tankevækkende over udvalgte aspekter af det moderne amerikanske liv og det tværgenerationsmæssige gap. Og ja, det er trods adskillige kløer, der involverer Crystal's skridt og et barn med badeværelsesproblemer

Spinkel sitcom-komedie lider ofte af forfatteres (manglende) forståelse af det virkelige liv, de overdriver for bred griner. Forældrevejledning drager fordel af, hvordan manuskriptparret Lisa Addario og Joe Syracuse (Surf's Up) besidder en ægte forståelse af, hvordan faktiske mangeårige gifte mennesker er. Her er Crystal den ufarlige klok-cracker, der værdsætter traditionelle Americana-værdier; Midler er en loyal husmor og fremadstormende, der omfavner ændringerne i almindelig levevis (f.eks. Vi introduceres til hende, der leder en stavedansklasse). Dette er uden tvivl karikaturer, men at være baseret på relatable arketyper, der findes i den virkelige verden, får dem til at føle sig mere end noget, som en manuskriptforfatter har tilberedt for at få billige griner.

Crystal og Midler har en afslappet kemi, der giver dem mulighed for at interagere, som om de faktisk har været gift i flere årtier. Deres karakterer behøver ikke at lide kontroversielle konflikter som utroskab; dog er deres kulturelle cluelessness ofte over-spillet (som du kunne forvente). Tomei springer først ind i det, der begynder som en takkeløs rolle - den neurotiske helikopterforælder - men udvikler sig til noget (lidt) mere tilfredsstillende. Scott sidder dog fast som en intetsigende støttemand; det er en variation på den sædvanlige papirtynde hjemmekone-stereotype, men (desværre) lige så engangs.

Kid-skuespillere Kyle Harrison Breitkopf, Bailee Madison og Joshua Rush får hver deres side-plot; ligesom de voksne kommer humoren desuden fra deres individuelle idiosynkrasier (ikke får lov til at spise sukker, have OCD-tendenser osv.), hvilket giver dem mulighed for at besidde faktiske bemærkelsesværdige personligheder. Det samme gælder Gedde Watanabe som restaurantsejer Mr. Cheng; til at begynde med truer han med at komme af som en racistisk stereotype, men vittigheden skifter yndefuldt til, at han bare er en slags mærkelig fyr (der er alt for knyttet til Breitkopfs imaginære kenguru). Ingen overraskelse, det meste af denne humor er enten for luftig eller børnorienteret til at appellere til de fleste mennesker, der er over en bestemt alder; stadig går de så hurtigt, at de lejlighedsvis er underholdende (og undgår at være modbydelige i processen).

Instruktør Andy Fickman (The Game Plan, Race to Witch Mountain) og redaktør Kent Beyda (Scooby-Doo, Yogi Bear) tilsyneladende ved bedre end at antage, at en eneste punchline vil lande. Derfor flytter hver scene og klip i et så hurtigt tempo, at selv de lamest af vittigheder (vær opmærksom, der er en sund mængde af dem) flyver uden at være fornærmende; det samme gælder for by-the-beats-plotet, da filmens blide humør gør den forudsigelige bane lettere at tage. Tilsvarende indeholder film fra Dean Semler (Click, Date Night) en håndfuld udtryksfulde berøringer (som et 'Vertigo-shot'), der løfter forældrenes vejledning over sin generiske filmkomedie-stamtavle.

Dette opsummerer kort sagt, hvorfor forældrenes vejledning i sidste ende er okay, ikke forfærdelig: små ting tilføjer sig højt nok til at forhindre, hvad der kunne have været de næste Little Fockers fra at være smertefulde at se (eller føle sig kyniske i byggeriet). Dem, der leder efter en teatervisning, der har noget at tilbyde alle i familien i løbet af vinterferien (eller i det mindste vil gå let med dem), er forældrenes vejledning et rimeligt valg; Ellers er denne flick bedst til venstre for udlejning eller kabelvisning.

Her er traileren til Forældrevejledning:

Forældrevejledning er bedømt PG for noget uhøfligt humor. Det vises nu i teatre rundt om i USA

2.5Ud af 5 (ret godt)