"Pacific Rim" anmeldelse
"Pacific Rim" anmeldelse

Mens historien og den følelsesmæssige kerne ikke er stærk, er handlingen og skuespillet, og del Toro bygger sin verden godt nok til at skabe masser af fremtidige muligheder.

I Pacific Rim bliver vi mødt af en forestående fremtid, hvor menneskeheden er blevet belejret af kæmpe monstre kendt som "Kaiju", som dukker op fra en dimensionel rift dybt under Stillehavet for at skabe kaos på menneskeheden. For at bekæmpe denne trussel kommer menneskeheden sammen for at skabe "Jaegers", gigantiske robotter, der kontrolleres af to tankekoblede piloter.

I første omgang virker Jaegers som den perfekte afskrækkende virkning for Kaiju-truslen; men når monstrene begynder at blive smartere og mere dødbringende - og Jaegers begynder at falde hurtigere, end de kan genopbygges - befinder menneskeheden sig på randen af ​​udryddelse. Vores sidste håb ligger i den desperate plan for Marshall Stacker Pinkster (Idris Elba) og hans håndfuld tilbageværende Jaeger-piloter, herunder krigsbåret veteran Raleigh Becket (Charlie Hunnam) og rookie Mako Mori (Rinko Kikuchi), et usandsynligt par, der kan bevise at være det bedste pilothold, verden nogensinde har set.

Vi kan gøre dette kort og let: Hvis skuespillet af store robotter, der kæmper med store monstre, er alt, hvad du er interesseret i, bliver Pacific Rim en femstjernet oplevelse, som du helt og holdent skal nyde i den største IMAX 3D teater, du kan finde (ørepropper anbefales). Men hvis du har brug for en dybere historie og mytoer for at sælge dig på hele spektret? Du får masser af mytoer, men på trods af en parade af "kølige øjeblikke" gør en misbrugt central historie i sidste ende oplevelsen til en hul.

Instruktør Guillermo del Toro er kendt for sin vidunderlige fantasi og evner som filmskaber - demonstreret i signaturværker som Pan's Labyrinth og Hellboy-filmene - og Pacific Rim lever og knitrer med nogle af hans bedste værker. Fra robot- og monsterdesign til de velindstillede kampsekvenser og det overordnede koncept er Pacific Rim noget unikt inden for den overfyldte genre af sommerfilmbuske (dette er ingen transformere - og jeg mener det på den bedste måde), mens det stadig er (låner?) (hyldest til?) (stjæler fra?) en tøjvaskliste over andre amerikanske og japanske film og tv-serier. (Læs om et par af disse mulige inspiration HER.)

Bedst af alt er der en overvældende følelse af sjov og glæde, som instruktøren har tilført sit lidenskabsprojekt med; Målet er at underholde og underholde det for det meste (det bliver tegneserie, men den tegneserie er stadig ret sjov). På ulempen er der masser af øjeblikke, der faktisk virker mindre som hyldest og mere afledt kopi af andre film, der ikke nødvendigvis engang er relateret til "Kaiju / Mecha" -undegenren. Se om du kan fange disse uafhængighedsdags- og / eller Deep Blue Sea-øjeblikke, og du kender den slags "lån", jeg henviser til.

Manuskriptet - medskrevet af del Toro og Clash of the Titans scribe Travis Beacham - er ikke imponerende. Historien er ligetil nok, men en overflod af delplots får det ofte til at føles spredt hjerne. Den følelsesmæssige kerne og karakterudvikling er endnu mere ufokuseret: dette er angiveligt Raleigh og Makos historie, vi får at vide - og Hunnam og Kikuchi er begge solide ledere med solid kemi - men ud over et par overfladiske dramatiske øjeblikke er der ingen reel konflikt mellem vores centrale karakterer og ingen reel bue for dem at udfylde som individuelle tegn. Kort sagt: vores hovedpersoner er ofte de mindst interessante dele af filmen, hvilket uundgåeligt betyder en slags løsrevet oplevelse.

Mærkeligt nok er det Idris Elba's Stacker Pentecost, der er den mest dynamiske karakter i Pacific Rim, og ser ud til at få den mest komplette og engagerende karakterbue af hele ensemblet. Elba (nu veletableret for sit talent til at skille sig ud selv i bitroller - se: Prometheus eller Thor) går væk og ejer hver af de mange scener, han er i - hvilket er fantastisk for ham, men er også en klar indikation af, at forfatterne er ikke køre historien med fuld kontrol over hjulet.

Subplots, der involverer Charlie Day (Horrible Bosses) og Burn Gorman (Dark Knight Rises) som duellerende ekspertforskere inden for Kaiju-feltet - eller Max Martini (The Unit) og Robert Kazinsky (True Blood) som en modstridende far / søn Jaeger-hold - gør på samme måde god brug af talentfulde skuespillere på bekostning af en fokuseret, strømlinet historie. Hellboy-stjernen Ron Perlman eksisterer i denne film udelukkende for at hamre den op for sin gamle ven del Toro og gør det beundringsværdigt. (PS: Forlad ikke teatret før en særlig scene med mid-credits.)

Mythos og verdensopbygning er godt klaret, der er det rigtige strejf af blinkende humor - men igen følges visse underplotter (som en anti-Kaiju-mur) aldrig til konklusion og kommer ud som distraktion. Den faktiske mekanik inden for sci-fi-teknologien bliver hurtigt forklaret og derefter håndværkt omgået, så de mange, mange huller i logik og plot ikke er alt for distraherende fra glæden ved at se en hulking robot smække på freakede monstre.

Infusionen af ​​anime-temaer og troper er afbalanceret nok til at skelne filmen fra for eksempel Transformers uden at gå for langt ind i de mere stumpe eller abstrakte historier om fortælling, der ofte afskrækker vestlige seere fra at omfavne anime. Del Toros fantasi er, hvad den er, dette er "East meets West" på den bedst mulige måde.

Lyddesignet er fantastisk - og med awesome mener jeg meget, meget, højt. Den faktiske dialog havde undertiden et kavernøst ekko til det, der gjorde det svært at finde ud af - men om det bare var mit teater eller selve filmen, kan jeg ikke sige med sikkerhed. Dette er bestemt en IMAX-oplevelse, man kan få; men den postkonverterede 3D, selvom den er meget godt klaret, føles ikke som nødvendig. En 2D IMAX-oplevelse ville være mere end tilstrækkelig - men hvis du er en stor fan af robot / monster ting, vil den ekstra splurging være det værd for dig.

I det store og hele har Pacific Rim sin skaber at takke for at løfte den over så mange lignende og glemelige action-blockbusters gennem ren kreativitet, kærlighed og viljestyrke. Mens historien og den følelsesmæssige kerne ikke er stærk, er handlingen og forestillingen, og del Toro bygger sin verden godt nok til at skabe masser af fremtidige muligheder for genbesøg, spin-offs, multimedieprojekter og alt andet fans (og filmstudier) elsker i en god fanboy-franchise.

________

Pacific Rim er nu i teatrene. Det er 131 minutter langt og er klassificeret som PG-13 for sekvenser af intens sci-fi-handling og vold igennem og kort sprog.

Hvis du vil diskutere filmen uden at ødelægge den for andre, skal du gå over til vores Pacific Rim SPOILERS DISCUSSION. For at høre Screen Rant-redaktørerne diskutere filmen indbyrdes, skal du holde øje med Pacific Rim-episoden af ​​Screen Rant Underground Podcast.