Neo Cab Review: En fremragende teknisk dystopi dybdykning

Neo Cab formår at flette sammen en velbygget cyberpunk dystopi med en rollebesætning af mindeværdige karakterer, hvilket giver en imponerende historiedrevet oplevelse.

En god cyberpunk dystopi er ikke skabt af dens andre verdslige øjeblikke. I stedet er det, hvordan det binder sine kernekoncepter til en jordet virkelighed baseret på realistiske karakterer, som det ses i ikoner som Blade Runner eller Ghost in the Shell. Det er her, Neo Cab trives og leverer en fremtid femten minutter fra nu, der føles både fremmed og bekymrende bekendt.

Neo Cab er et fortællingsdrevet overlevelsesspil fra udvikleren Chance Agency. Set i en nær fremtid, der aber de neon-tonede toner fra andre cyberpunk-verdener, er Neo Cab ikke så fjernt eller så ondskabsfuldt som nogle af dets samtidige, men ikke desto mindre forstår det bedre end de fleste, hvad der ligger i kernen af sub-genre. Cyberpunk er i subtiliteten, den snigende karakter af teknologi og hvordan den relaterer sig til menneskelige relationer.

Fortsæt med at rulle for at fortsætte med at læse Klik på knappen nedenfor for at starte denne artikel i hurtig visning.

Start nu

Neo Cabs verden er en næsten perfekt gengivelse af dette. I sit univers overtager et firma kaldet Capra langsomt et teknisk monopol og får først kontrol via spændende teknologiske muligheder, inden de bliver en vital del af den samlede infrastruktur. Det er et skarpt kig på, hvordan visse virksomheder allerede har en lignende rolle i det moderne samfund, der kom op til elleve inden for en bestemt referenceramme.

Neo Cab indrammer sig omkring en realistisk analogi og bruger denne til at udforske monopolets, kapitalismens og fremskridtets natur, som måske ikke er til gavn for alle. Spilleren er castet som en af ​​de få tilbageværende menneskelige førere, og den sidste i byen Los Ojos, hvor Neo Cab-firmaet fungerer som en allegori for Uber, der vender ned mod truslen om selvkørende køretøjer.

Herfra stiller Neo Cab nogle vanskelige spørgsmål om, hvor langt vores eksistens kan ændres - til det værre - ved åbenbare fremskridt. Allerede kæmper spillerkarakteren Lina for at komme forbi og stoler på at holde en firestjerners vurdering fra sine passagerer dag for dag for at opretholde et ophold, mens hun søger efter en manglende bedste ven og afslører nogle mørke hemmeligheder undervejs.

Det er en skarp kritik af koncertøkonomien, hvor spilleren skal navigere for at være en god chauffør og en forsæde-rådgiver, mens den hele tiden kigger på et nyt stykke bærbar teknologi, der indikerer hendes humør. At afbalancere dette med at forsøge at fremskynde efterforskningen af ​​din manglende ven er undertiden en udfordring, hvor spilleren skal tage nogle hårde valg om de afhenter den ekstra billetpris for natten eller prøver at gøre lidt mere grave.

Til tider strækker det sig over linjerne Ikke i aften eller papirer, tak ved at fokusere på desperationen efter at have brug for et job og måske ikke lide, hvordan dette sidder i et samfund på randen. Der er en spænding til dets verdslige øjeblikke, hvilket betyder, at selv når Lina ikke er på sagen, er der stadig et krav om at være fokuseret. Neo Cab er ikke så svært som et af de førnævnte spil, men dens større vægt på dialog og fortælling betyder, at det ikke behøver at være det.

Det er også meget forskelligt i tone. I stedet for Papers 'nedbrydende mørke, Please eller den ekstremt mørke komedie af Not Tonight, er der en menneskehed, der driver Neo Cab. Passagererne, du henter, er en glæde, hver føler sig forskellig, og hver af dem hjælper med at dykke videre ind i spillets plot.

Faktisk er der flere plotter, der findes her, med en gennemgang, der aldrig giver nok tid til at komme til bunden af ​​hver karakter. Dette betyder, at det er modent til gentagne spil, både takket være dets relativt korte køretid og hvor fascinerende det er at se, hvordan hver tegnes historie spiller ud. I mellemtiden vil det ulige metatip fra tegn på, at der er mere at afdække, lade brugerne vende tilbage for mere.

Dets rollebesætning er varieret og interessant, fra en dronning af kvanteteori, til en hengiven til en ormegud, der lever af elendighed, helt til en ex-con vender tilbage til en by så anderledes end hvordan det var sidste gang han var hjemme. De samles alle sammen i dette smukke øjebliksbillede af en nær fremtid, som hver interagerer med Lina på forskellige måder og tilføjer derfor en smule variation til det, der ellers kunne være en ganske forenklet og gentagen gameplay-oplevelse.

Hvad der får det til at fungere er den fantastiske skrivning. Der er dybde for hver karakter, og spillerens interaktion med dem føles meget ægte. Der findes en ægthed i Neo Cab, og det er en god ting i betragtning af, hvor fortællingsdrevet dette spil er.

Neo Cab spænder over linjen mellem den interaktive roman og et overlevelsesspil og giver meget mere fleksibilitet end den tidligere med en slap holdning til udfordring, der forhindrer overlevelseselementerne i at blive anmassende. For det meste forstår Neo Cab vigtigheden af ​​spillervalg, så de, der fandt karakterinteraktionerne mellem Mass Effect eller The Walking Dead, de mest interessante aspekter af disse spil, finder meget at nyde her.

Neo Cab har dog sine svagheder. Det er et kort og sødt spil, og ved gentagne spil kan begrænsningerne blive tydelige takket være dens rene vægt på karakterinteraktion. Nogle kan blive efterladt i håb om, at der var mere kontrol, selvom det skulle indeholde tilstrækkelig charme til at underholde dem, der præmierer karakter og historie over handling.

Hvad mere er, Chance Agency har bestemt taget kloge beslutninger om, hvor de skal fokusere sine ressourcer. Dens skrivning matches af sin dristige kunststil, mens dens syntetisk-bølgede score passer perfekt til den overordnede fornemmelse af Los Ojos som en by og den generelle fornemmelse af spillet. Det er en ren, steril og hjemsøgt verden, og en der ikke helt gelerer med manglerne på dens karakterer.

Neo Cab er et fremragende, men niche-videospil. Dens smarte, tætvævede historie er dygtigt tempoet, mens den inkluderer nogle af de bedste karakterinteraktioner i året. Det er bestemt ikke et spil for alle, men dem med tålmodighed vil finde meget at elske.

Neo Cab frigiver 3. oktober 2019 til pc og Nintendo Switch og er nu ude for Apple Arcade. Screen Rant blev forsynet med en pc-download-kode til formålet med denne gennemgang.