Mudbound Review: En bevægende fortælling om to familier

Drivende af overbevisende forestillinger og medfølende historiefortælling er Mudbound en stærk undersøgelse af det amerikanske samfund i kølvandet på anden verdenskrig.

Tilpasset fra romanen med samme navn (som skrevet af Hilary Jordan og udgivet i 2008), Mudbounder det seneste tilbud fra forfatter / instruktør Dee Rees. Efter udgivelsen af ​​hendes Breakout-hit Pariah fra 2011 fra Sundance Film Festival - en LGBTQI-film i voksen alder, der er baseret på Rees 'originale 2007-kort - Rees har overgået til at lede historisk billetpris på den lille skærm med projekter som HBO-tv-filmen Bessie og ABC mini -serier når vi rejser os. Med Mudbound, hendes andet ikke-tv-udsendte filmlængde, bestræber Reese denne udforskning af Amerikas sociale, kulturelle og racemæssige arv gennem billedkunst. Den resulterende film her etablerer Rees yderligere som en spirende auteur at se efter, bevæbnet med en unik stemme og kreativ følsomhed. Drivende af overbevisende forestillinger og medfølende historiefortælling er Mudbound en stærk undersøgelse af det amerikanske samfund i kølvandet på anden verdenskrig.

Mudbounds historie begynder i året 1939, da en Henry McAllan (Jason Clarke) mødes og retter sin fremtidige kone Laura (Carey Mulligan), en sydlig kollega, der er født og opvokset for byens liv. Da den anden verdenskrig nærmer sig udlandet, beslutter Henry at flytte sin familie - herunder Laura, deres to døtre og Henrys far Pappy (Jonathan Banks) - væk fra komforten i deres hjem i Memphis og tage landbrug i Mississippi Delta i stedet. Ting går imidlertid ikke som Henry havde planlagt, og McAllans kæmper snart for at tilpasse sig den landlige livsstil et sted, hvor den hyppige regn ofte efterlader dem strandet i hektar mudder og vand.

Deling af landbrugsjord med McAllans er en Hap (Rob Morgan) og Florence Jackson (Mary J. Bilge), sorte landmænd, hvis familie har arbejdet jorden i generationer, og som aktivt søger deres egen drøm om lykke. For det meste er McAllans og Jacksons imidlertid i stand til at opretholde freden med hinanden på trods af det race-baserede hierarki, som de forventes at operere efter. Alt ændres derefter, når Henrys bror Jamie (Garrett Hedlund) og Jacksons voksne søn Ronsel (Jason Mitchell) vender hjem fra 2. verdenskrig, i processen binder sig sammen over deres lignende oplevelser og danner et venskab, der for evigt vil påvirke deres liv - og livene til deres familier.

Det tilpassede Mudbound-manuskript af Rees og Virgil Williams (Criminal Minds) bevarer meget af sin litterære værdi af kildematerialet, selvom det oversætter stoffet i Jordans originale bog til filmsproget. Det gør det ved at udforske sin fortælling fra flere udsigtspunkter ved hjælp af voiceover og interne monologer fra forskellige karakterer til at male et rigere og mere nuanceret portræt af de mennesker, der besætter dens historiske sydlige omgivelser. Ved noget bogstaveligt at give en stemme til de spillere, der ellers forventes at holde deres følelser og tanker private - af dem, der overgår dem i det sociale hierarki i filmens version af 1940'erne i Amerika - tilbyder Mudbound en mere indsigtsfuld undersøgelse af, hvordan forskelle i race og klasse informere forholdet og interaktionen mellem dets hovedpersoner.Selve filmen er noget af en gammeldags melodrama, der følger en ret klar bane, men Mudbounds vilje til at undersøge dens større historie fra mere end et perspektiv og male dens konflikter i skygge af grå i stedet for sort og hvid, er det, der tillader denne fortælling formel til at arbejde her.

Mudbound er også rig på atmosfære og bruger sit mudder- og vandmotiv til at skabe et levende billede af arbejderklassens liv i Mississippi Delta. Takket være den ofte maleriske film af Rachel Morrison (Fruitvale Station, Dope) og det omhyggelige produktionsdesign af David J.Bomba (som også arbejdede på Netflix kommende Western-serie Godless), føles mest alt fra almindelige butikker til landbrugshytter i Mudbound som autentisk og troværdigt beboet som det er meningen. Mens langt størstedelen af ​​filmen finder sted i det sydlige USA, inkluderer den scener, der ligger over dammen i det krigsherjede Europa og udvider omfanget og omfanget af historien her i processen. Dette er også det område, hvor Mudbound ganske vist kommer kort med hensyn til håndværk;WWII-sekvenserne mangler resten af ​​filmen og føles mere iscenesat ved sammenligning. Dette er naturligvis ikke et stort problem, da Mudbound fokuserer mere på oplevelser fra soldater, der kommer hjem efter kampene i 2. verdenskrig, men det er ikke desto mindre et aspekt, der giver plads til forbedring.

At være en film, der udforsker hvordan livet var for soldater, der vendte hjem til USA efter 2. verdenskrig, viger Mudbound ikke væk fra at tage fat på emnet PSTD front-on. De forskellige måder, hvorpå soldater håndterede tilstanden - som et resultat af faktorer som deres individuelle personligheder såvel som deres sociale klasse og race - undersøges direkte her gennem karaktererne af Jamie McAllan og Ronsel Jackson. Hedlund og Mitchell hævder lejligheden ved at levere to af de bedste forestillinger i deres stadig unge karriere her, da det venskab, der dannes mellem deres krigsveteraner, i sidste ende tjener som filmens hjerte. Mens dynamikken mellem de andre medlemmer af familierne McAllan og Jackson er fascinerende i sig selv og får størstedelen af ​​opmærksomheden under Mudbounds første handling,fokus skifter derefter til Jamie og Ronsel, og det er deres historietråd, der i sidste ende viser sig at være den mest slagkraftige og bedst udviklede.

Mens Mudbound har nogle problemer med at betale alle sine fortællende tråde og karakterhistorier lige, er rejsen undervejs altid engagerende takket være forestillingerne fra filmens ensemble. Respekterede karakterskuespillere som Morgan, Mulligan, Bilge og Clarke er alle stærke i deres respektive roller her og spiller hverdagslige mennesker, der har meget forskellige syn på verden og deres arv (ikke mindst på grund af forskellen i privilegium, de har haft, eller ikke nydt, i løbet af deres levetid). På samme måde er Banks lige så stor som nogensinde at spille rollen som Pappy, en karakter, der truer med at komme ned i stereotype (med sin giftige følelse af maskulinitet og racemæssig storhed), men ender med at blive mere en uhyggelig realistisk antagonist end en tegneserie skurk.

I det store og hele udgør Mudbound en fremragende historisk melodrama samt en følsom undersøgelse af emner som efterkrigstidens traumer og kulturelle værdier gennem linse af race og klasse. Det er måske ikke helt så innovativt og / eller opfindsomt som nogle af dette års andre konkurrencedygtige sæsonkonkurrenter (se film som The Shape of Water og Call Me By Your Name), men Mudbound er en værdig tilføjelse til den større Oscar-samtale og giver Netflix sin egen hest i løbet. At være tilgængelig via streamingtjenesten betyder, at Mudbound vil være lettere tilgængeligt for et bredere publikum, end det ellers ville have været, men det er også værd at tjekke ud på den store skærm for dem, der tilfældigvis bor i nærheden af ​​et teater, der viser det.

Mudbound spiller nu i udvalgte amerikanske teatre og er tilgængelig til streaming via Netflix. Det er 132 minutter langt og er klassificeret som R for nogle foruroligende vold, kort sprog og nøgenhed.