"Mudder" anmeldelse
"Mudder" anmeldelse

Mudder er værd at se på, hvis du leder efter en vidunderligt mærkelig indie-historie - men vær klar til at investere den nødvendige udholdenhed for at trække gennem de langsommere segmenter.

Mudder koncentrerer sig om en ung dreng ved navn Ellis (Tye Sheridan), en Arkansas-flodrotte, der tilbringer sine dage med at udforske det lokale farvand sammen med sin flodrotte-ven, "Neckbone" (Jacob Lofland). En dag fører drengernes nysgerrighed dem til en lille ø-klippe, hvor de sker ved en båd skyllet op i et træ. Den samme båd er også tilfældigvis det midlertidige skjulested for en skifter ved navn Mud (Matthew McConaughey), der søger drengene om hjælp.

Ellis og Neckbone lærer hurtigt, at mudder er pakket ind i et ubehageligt rod, der involverer hans mangeårige kærlighed, Juniper (Reese Witherspoon), loven og en pose af texanere, der leder efter noget tilbagebetaling. Men selvom Ellis oplever nogle af sine egne livsudfordringer (derhjemme eller i teenager-kærlighed), kunne hans fascination af Mud og Junipers tragiske romantik føre til, at han deltog i deres fare.

Mud er det seneste hjernebarn af forfatter / instruktør Jeff Nichols (Take Shelter), en alvorlig drøvtyggelse om kærlighed og forandring, der er indstillet på et unikt baggrund (Arkansas bagvand) og befolket med en række meget godt tegne figurer. Desværre er filmen også overdreven og spredt i sin fortælling og ofrer noget af historiens tematiske og fortællende styrke undervejs.

Nichols, som instruktør, er fantastisk i at skabe filmens verden. Mud beskæftiger sig med en niche, der sjældent udforskes på film (den døende race af flodbakker) og gør det til en visuelt fængslende og fuldt realiseret filmisk verden. Faktisk har den første halvdel af filmen (kronisk udgave af Ellis og Neckbone's møde og limning med mudder) en næsten drømmeagtig kvalitet til sin smukke ikonografi og mise-en-scene komposition.

Mens tonen i filmen ændrer sig i den anden del (fra drømmende idealer til skarpe realiteter), bærer mange sekvenser og skud stadig den lidt surrealistiske æstetik, hvilket øger intrigerne og skønheden i denne grusomme arbejderklasse limbo; endnu mere så end hans andre film, viser Mud Nichols som en skarp og kunstnerisk visuel historiefortæller. Der er også en vidunderlig undertekst af frygt, der løber igennem filmen, der forhindrer en masse af de fortællende og tematiske punkter, vi (til sidst) kommer frem til. Intet i Ellis 'verden føles ganske sikkert eller stabilt - hvilket tilføjer endnu mere intriger og spænding til tidlige sekvenser, når han stadig føler sin mystiske nye skifterkendskab.

På scriptsiden af ​​tingene er Nichols effektiv til at skabe et rollebesætning af afrundede og interessante figurer (spillet af gode skuespillere), men er ikke så effektiv til at styre disse respektive figurer til deres ultimative destination på rettidig eller effektiv måde. Der er en gentagen og episodisk progression til historien, og ikke alle spillerne og / eller øjeblikke er lige så afgørende som historien synes at tro, at de er.

Det tager lang tid at komme forbi nogle basale (og overfladiske) mysterier, som kun afslører nye (men forudsigelige) bane for de respektive karakterer. Apropos tegn: der er for mange. Nichols har bestemt et talent til at skrive tredimensionelle, ikke-stereotype personligheder (hvor som helst på det gode / dårlige spektrum), men mudder forkæler for ofte, hvor det ikke behøver at gøre, og trækker seeren ud på frugtløse tangenter. Efter 130 minutter føles filmen omkring 40 minutter oppustet - afvejer det, der ellers er en meget stram og rigt lagfortælling.

Tegn som Neckbone's onkel / værge Galen (Michael Shannon) eller Muds forælderfigur / værge, Tom (Sam Shepard), får betydelig skærmtid - men deres karakterers relevans er i bedste fald periferi. I modsætning hertil har sekundære karakterer som Ellis 'forældre (Ray McKinnon og Sarah Paulson) faktisk relevans, men føler sig stadig noget udvendige i deres sidestilling til hovedfortællingen. Karakterskuespillere som Joe Don Baker (Goldeneye) og Paul Sparks (Boardwalk Empire) dukker op i bogstaveligt talt et eller to øjeblikke af enhver betydning - selvom de formodes at være den største trussel, der driver det centrale plot.

Selv Juniper udgør kun lidt mere end en plot-enhed. Skønt Witherspoon forvandler en imponerende trist forestilling (i modsætning til hendes sædvanlige søde persona), er "juni" bare endnu en tilføjelse til historien, som vi aldrig har tid til virkelig at gå i dybden i. Det samme kunne argumenteres for Mud, en karakter, der er så mystisk og æterisk, at han i første omgang næppe synes virkelig. McConaughey fortsætter sin trend med smarte rollevalg og leverer en fremragende præstation - balancerer mudder i et besværligt rum mellem sandsynlighed og trussel - men igen er der mere underforstået om karakteren og hans kompleksitet end filmen faktisk udforsker.

Hvad der virkelig holder Mud sammen, er de centrale forestillinger af den unge Tye Sheridan og debutskuespilleren Jacob Lofland. Fra begyndelsen konstaterer filmen, at dette ikke er dine stereotype teenagere i backwater-hick, og resten af ​​filmen støtter det bestemt, ved at investere i at udforske dybden og kompleksiteten af ​​de to unge mænd, da de (primær Ellis) kommer i alder en mest uortodoks måde.

Sheridan er ekstremt imponerende med et ansigt og øjne, der huser skarp intelligens og selvbevidsthed, når det kommer til at spille en scene. I modsætning hertil har Lofland holdning, vittig timing og ren karisma, der gør ham helt sjov at se på. Sammen har parret kemi, der gør dem til et stærkt hovedpersonerhold, og mange af deres interaktioner med McConaughey er direkte uvurderlige. Takket være dets unge fører, går mudderet mellem barndommen og voksenlivet på en måde som resonans og underholdende som en film som Stand By Me.

Som nævnt handler denne film imidlertid ikke kun om dens to unge leads (skønt det på samme tid er Ellis 'historie). Retssagens overdrevne karakter gør ganske vist, at filmen trækker for ofte, og der er subplotter (som Ellis 'kæreste-problemer), som, selvom de er charmerende eller interessante i øjeblikket, i sidste ende skader filmens samlede sammenhæng.

Se traileren, hvis du stadig er ved hegnet:

Mudder spiller nu i teatre. Det er 130 minutter og er klassificeret PG-13 for nogle vold, seksuelle referencer, sprog, tematiske elementer og rygning.

3.5Ud af 5 (Meget god)