"Mandela: Long Walk to Freedom" -anmeldelse

Filmen føles ofte som en lektieopgave, som du har været nødt til at se - indlysende, helt sikkert, men noget af en opgave at sidde igennem.

Mandela: Long Walk to Freedom kronikerer livet og tider for det sydafrikanske borgerrettighedsikon Nelson Mandela, hvilket førte til sit valg som landets første sorte administrerende direktør under et ordentligt demokrati. Efter kort at have berørt sin ungdom i en afrikansk landsby i landdistrikter, introducerer filmen Mandela (Idris Elba) - også omtalt som 'Madiba' - som en advokat omkring midten af ​​det 20. århundrede, da han snart sluttede sig til den afrikanske nationale kongres (ANC) som en retssoldatsoldat i kampen mod institutionaliseret racisme og racebaseret social / økonomisk ulighed i Sydafrika fra apartheidstiden.

Nelson's livsstil koster ham snart sit første ægteskab, før han finder (og kvinder) en slægtånd i Winnie Madikizela (Naomie Harris), en lige så progressiv-minded socialarbejder. Men når Nelson og hans kolleger demonstrerer opgiver deres ikke-voldelige modstand for en sabotagekampagne mod Apartheid-regeringen, ender han med at blive fanget, dømt og informeret om, at han vil tilbringe resten af ​​sit liv i fængsel (snarere end at få lov til at blive en martyr for hans sag). I de efterfølgende år finder forandring sted både i Mandela og i verden omkring ham - selvom hverken hans frihed eller fred i sit land viser sig let at komme til.

Morgan Freeman's optræden som ældste Nelson Mandela i Clint Eastwoods Invictus betragtes af mange for at være en endelig skildring af manden, men alligevel fremhæver den film kun en eneste bemærkelsesværdig hændelse fra den nyligt afdøde anti-Apartheid-korsfarers liv; derudover er 'Madiba' ikke engang hovedpersonen. Til sammenligning er Mandela: Long Walk to Freedom et ordentligt memoir, hvad angår dets omfang, skala og respektfuld men alligevel kritisk objektiv tone; men som et biografisk biografværk er det langt mindre revolutionerende end det emne, hvis liv det skildrer.

Manuset - baseret på Mandelas selvbiografi og skrevet af William Nicholson (Les Misérables) - er først og fremmest et Cliff Notes-resumé af nøglebegivenheder i Nelsons liv (før han blev præsident for Sydafrika). Men fordi manuskriptet midlertidigt pauser for at udforske Mandela og Winnies karakterer dybtgående - hvor de udsættes for deres personlige dårheder, moralske mangler og selvmotiverede ønsker i processen - hæver det Long Walk to Freedom som et kunstværk. På et rent fortællingsniveau føles filmen ofte som en lektieopgave, som du har været nødt til at se - indsigt, helt sikkert, men noget af en opgave at sidde igennem (især med en køretid på næsten to og en halv timer).

Instruktør Justin Chadwick (The First Grader) og filmfotografen Lol Crawley (Hyde Park på Hudson) bader flashbacks til Mandelas ungdom i sletterne i Afrika - sammen med senere sekvenser i den omgivelse (se: Mandela og Winnies bryllup) - med et strålende sollys. Denne visuelt smukke (hvis noget melodramatiske) kompositionsteknik arbejder i sidste ende på at fremhæve Nelsons åndelige forbindelse med sit hjemland og giver en passende kontrast til de hårdere, øde farver og billedsprog i Mandelas tid i fængsel - samt optagelser, der viser uro og vold i gader i Sydafrika gennem årtier.

Desværre, så dejlig som filmen kan være at se på, er den mere uhåndterlig med hensyn til konstruktion. Der er meget materiale dækket her; begyndende med de vigtige begivenheder i Nelsons liv inden hans fængsel, opdeler filmen efterhånden sin tid mellem Mandela's evolution - fra aggressiv og inspirerende aktivist til en fortryllet og fredelig leder - og Winnies rejse i den modsatte retning (fra velgørende socialaktivist til fyrig rabalderus)). Chadwick og hans redaktør Rick Russell (44 tommer bryst) dækker alle de nødvendige baser, men alligevel ikke med så meget opmærksomhed på detaljer, som det ville være at foretrække, og ofte til prisen for et strømmende tempo (som nævnt før) - især i det sene sekund handling / tidlig tredje akt.

Idris Elba er en højere og mere fysisk skræmmende figur end den virkelige Nelson Mandela, men alligevel bliver hans størrelse en nyttig visuel metafor til at udtrykke mands magtfulde ånd og karisma - hvilket gør det desto mere klart, hvorfor han ville tjene en sådan loyal følelse. Selvfølgelig ville det ikke gøre noget, hvis Elba ikke var i stand til at illustrere så mange følelsesmæssige facetter af Mandela personen gennem tiden - socialt-progressiv advokat, forrygende mand, omsorgsfuld far, retfærdig terrorist og jernvillig pacifist. Ingen overraskelse, at den berømte skuespiller gør alt dette med sin præstation, og samtidig opretholder en konstant sydafrikansk accent hele tiden. Filmens mangler til side, Elbas skildring af Mandela er bestemt til at blive den endelige - for et antal mennesker, alligevel.

Der er en række understøttende spillere i filmen, der spænder fra Mandelas første kone - den religiøse Evelyn Mase (Terry Pheto) - til hans med-ANC-medlemmer-vendte cellekammerater som Walter Sisulu (Tony Kgoroge) og Ahmed Kathrada (Riaad Moosa). Long Walk to Freedom er dog først og fremmest Elba og Naomie Harris 'show.

Selvom hun har mindre tid på skærmen end Elba, lykkes Harris stadig at gøre et fremragende stykke arbejde med at udpille Winnie Madikizela-Mandelas personlighed og viser en lang række følelser, da tid og ydre kræfter stræber efter at bryde hendes ånd og hærde sit hjerte. Elba vil modtage en masse priser sæsonopmerksomhed (og med rette), men Harris fortjener også sin retmæssige andel af anerkendelse.

Elba og Harris forestillinger fungerer ikke kun som følelsesmæssige forankringer for Long Walk to Freedom - de tilfører også noget varmt blod i, hvad der ellers er en klassisk, men alligevel lun og lejlighedsvis stilnet biografisk film. Det endelige resultat er et filmbillede, der ikke rigtig er et rørende vidnesbyrd om den sene Nelson Mandelas resultater og utrolige liv - men der er nok, der er god ved det til at tjene en anbefaling.

I tilfælde af at du stadig ikke er bestemt, her er traileren til Mandela: Long Walk to Freedom:

__________________________________________________________________

Mandela: Long Walk to Freedom løber 145 minutter og er klassificeret PG-13 for nogle intense sekvenser af vold og forstyrrende billeder, seksuelt indhold og kort stærkt sprog. Spiller nu i teatre landsdækkende.

3 ud af 5 (god)