"Lav vintersol" Sæson 1 Finale anmeldelse

Som mange serier, der opererer under påskud af prestige, arbejder Low Winter Sun hårdt for at sikre, at seeren er klar over, hvor karakteristisk historien om en betjent og en "god mand" begår og derefter forsøger at komme væk med mord. Og showet fungerer endnu hårdere for at levere denne fortælling på den mest åbenlyse og åbenlyse måde, idet man gentagne gange indsætter sætninger som "god mand" eller "god politimand" og smider en sund servering af skrifter og moralsk pontifikation oven på, bare for at give det den ekstra prestigefyldte følelse.

Men i løbet af sin første sæson, serien brugt mere tid langvarig over spørgsmålet om, hvordan Frank Agnew og Joe Geddes ville slippe af sted med deres forbrydelse end spørgsmålet om, hvorvidt de burde. For en serie, der på overfladen tilsyneladende er optaget af moral og forestillinger om rigtigt og forkert og truslen om uudholdelig skyld, var det samlede indtryk, at showet formidlede uge ud og uge ud, ikke et, der generelt var bekymret for det samme slags ting dens karakterer var tilbøjelige til at tale om.

Vi kunne have en uge, hvor Joe Geddes ville citere skrifter med sin mor og betale for sin halvfremmede datters katolske skoleuddannelse med penge, han modtog for at være en beskidt politimand, men bortset fra ironien om en skæv mand, der tilsyneladende er besat af ord, der formidler generel forestillinger om moral, synd og dom var der ingen reel forbindelse mellem karakteren og seriens centrale fortælling.

Det var bare en del af seriens samlede triste udførelse og sirupagtige handling, der spildte talenter som Mark Strong, Lennie James og David Costabile ved at give dem enten for lidt at gøre eller bede (i tilfælde af James), at de tjener deres klip ved tygger landskabet. I sidste ende demonstrerede imidlertid sæson 1, hvordan et program med det, der kunne have været et væsentligt og tiltalende plot, kom for sent i fjernsynsheltens sving, og i stedet for at tilbyde publikum et nyt eller unikt perspektiv, syntes det at være tilfreds med at ride på coattails af bevægelsens forfædre; dem ved navn Sopran, Draper, McNulty og især i 2013 White.

Leveringen af Low Winter Suns historie var for det meste så ringe, at da den havde nået den næstsidste episode, 'Ann Arbor,' var spørgsmålet fra en uniformeret politibetjent (om hvorvidt der var nok gas i sin patruljebil for at pendle Frank Agnew tilbage til Detroit) syntes mærkeligt antydende for sæsonens historie som helhed. I det væsentlige syntes der aldrig at have været nok gas i tanken til at tage den, hvor den ønskede at gå, og en del af det skyldtes det faktum, at serien kørte i cirkler lige siden Frank og Joe druknede Brendan McCann i en vask af en italiensk restaurant.

Tidligt syntes der at have været en potentielt interessant udfordring mellem Frank og Costabiles Simon Boyd med hensyn til, hvem der kunne forblive et skridt foran den anden. Idéen om Franks beretning om McCanns død ville blive hjulpet af det faktum, at han var hovedforsker i sagen, mens Boyd ville arbejde utrætteligt for at afdække sandheden om en skæv politimand, han med rette troede blev myrdet af en eller flere af sin egen. Naturligvis varede denne idé indtil slutningen af ​​afsnit 2, da serien begyndte at aflede mere og mere af sin opmærksomhed mod James Ransones wannabe kingpin Damon Callis og hans mest uinteresserede (og fuldstændig uinteressante) besætningsmedlemmer på gaden.

Derefter forsøgte hver episode efter dette at bunke mere på showets tallerken og tilføjede problemet med for lidt historie for for mange tegn ved at introducere yderligere plotpunkter og tegn med ringe eller ingen relation til hovedfortællingen. Mens dette lykkedes at stoppe i tide og give serien de 10 episoder, der var blevet bestilt af netværket, var effekten en yderligere fortynding af, hvor lille dybde karaktererne allerede havde.

Mest besværlige var den utydelige skildring af Frank. Det, der startede som en modstridende mand, der var tvunget til at begå mord af sorg, gav hurtigt plads til en trist, vildfaret middelaldrende betjent, der fik fikseret på en kvinde, han næppe kendte og lod sig hele tiden blive spillet af. På det tidspunkt, hvor 'Ann Arbor' kulminerede med, at Frank i sin ekshustru husede en pistol mod sig selv, var der simpelthen intet tilbage af karakteren, der kunne lide, endsige være interesseret i. Han var feckless og uærlig og helt ude af kontakt med den person, han faktisk var. Det er faktisk en velkendt trop i antiheltregelbogen, men det er uklart, om dette bare var resultatet af utydelig og vag skrivning, eller om det var meningen med serien fra starten.

Men når man tager højde for, at drivkraften for, at Frank dræber McCann, senere bliver faktisk begået af Joe Geddes - og fører til absolut nul forgreninger - bliver svaret på det forrige spørgsmål pludselig klart.

Og når tingene skifter ind i det sidste kapitel, 'Surrender', med en fyr, der klapper Frank på ryggen, som om han lykønsker Jerry Maguire med hans memo / mission statement, bliver noget andet helt indlysende: Hvis episoderne mellem seriens premiere og sæsonfinalen føltes stort set uvæsentligt, det skyldes, at de efter alt at dømme var. Den hektiske halsrydning af 'Ann Arbor' var en ting, men når det hele koges ned til eks-politimand Sean Foster (Trevor Long), der uforklarligt tog wrap for Frank og Joe's forbrydelse - og udviste en utrolig mængde koncentration og udenad for en mand med en alvorlig stofmisbrug og som lige fik sin rådnende tand trukket med en tang - hele sæsonen var ikke meget mere end en langvarig og tvunget hoste.

I sidste ende lykkedes det for Low Winter Sun at demonstrere, hvordan det er godt at have en forudsætning med moralsk konflikt og mørke, men at have en historie og karakterer, der er i stand til at få denne forudsætning til at betale sig, er endnu bedre.

_____

Screen Rant holder dig opdateret om fremtiden for Low Winter Sun, når information gøres tilgængelig.

Billeder: Mark Preston / AMC