På udkig efter Alaska anmeldelse: YA-serien kan ikke undslippe sin egen kunstighed

John Greens populære romaner har tendens til at følge en behagelig, tilpasselig formel, en der normalt involverer et par eller grupper af teenagere og unge voksne, der af en eller anden grund er sociale udstødte i varierende grad. Denne fortrængning gør dem til de perfekte motiver til hans brand af historiefortælling, som placerer dens karakterer i situationer, der grænser op til det fantastiske, og hvor næsten alle aspekter af historiens indstilling såvel som livene og personlighederne i dens centrale karakterer føles forhøjet, meget næsten fjernet fra virkeligheden. Opsætningen har resulteret i varierende vellykkede tilpasninger af Greens arbejde med The Fault in Our Stars and Paper Towns, og nu på udkig efter Alaska , der på trods af sine gode intentioner og sympatiske rollebesætninger tager forestillingen om velkendt uvirkelighed og mode noget desværre kunstigt.

Tilpasset fra romanen med samme navn (Green's første, udgivet i 2005) af OC- skaberen Josh Schwartz, passer den otte-episode begrænsede serie pænt ind i streaming-niche, som Schwartz har lavet til sig selv på Hulu, som medskaber af Marvels Runaways. Ligesom det teenagtige superheldedrama har Schwartz og Stephanie Savage arbejdet med siden 2017, på udkig efter Alaska udfolder sig i en verden, hvor hypereffektive, hyper-stiliserede teenagere oplever det absolutte minimum af voksenovervågning eller vejledning, hvilket giver dem mulighed for at engagere sig i en række dårligt opførte adfærd og deltage i den slags uheldige begivenheder, der slører grænserne mellem fiktionaliseret komme- alderen ulykke og farlig forseelse. Men serien er så forhøjet, fra karakterernes ikke-personligheder og ned, at intet af det virker særlig ægte eller signifikant på nogen meningsfuld måde.

Mere: Treadstone Review: En actionfyldt tv-serie, der lever op til Bourne-franchisen

Looking for Alaska er primært historien om Miles Halter, en social udstødning spillet af den fantastiske Charlie Plummer ( Lean on Pete , The Clovehitch Killer ). Som de fleste af tegnene her er Miles ikke så meget en person, da han er en løs samling af personlighedsegenskaber, hvoraf den mest fremtrædende er hans forkærlighed for biografier og efterfølgende hans encyklopædiske viden om berømte folks sidste ord. Selvom dette talent kommer ud som en tyndt tilsløret gentagelse af James Leers encyklopædiske viden om den måde, hvorpå forskellige berømtheder døde i Michael Chabons Wonder Boys, er det klogt nok til at gøre Miles til nogle hurtige venner på det georgiske kostskole, som han vælger at deltage i for sin seniorår.

Enheden tjener også et andet formål: den skelner Miles på en boglig, men ikke for boglig måde fra hans lige så boglige værelseskammerat obersten, alias Chip (Denny Love), og klassekammerater Takumi (Jay Lee), Lara (Sofia Vassilieva) og naturligvis hans øjeæble, Alaska (Kristine Froseth, The Society ). At være smart og læst er ikke særlig bemærkelsesværdig på Miles 'nye skole, da han snart opdager, at han blot er en lille fisk i en meget stor dam. Og mens det lindrer noget af stigmatiseringen, han oplevede på sin tidligere skole, efterlader det Miles og mange af de andre karakterer noget todimensionelt.

Dette problem forværres af seriens afhængighed af en slags kunstgenstand, der skaber tegn ud af nogle bredt definerede excentriciteter i stedet for at give dem reelle personligheder eller indpode dem med den slags karisma, der ville få en læser eller seer til at vide mere omkring dem. Mens fortællingen kræver, at Miles fungerer som en mest formløs klump ler, når serien begynder, er det samme ikke tilfældet med obersten og Alaska - og i mindre grad Takumi og skolens rektor, kendt som Eagle (Timothy Simons). De er begge skåret af den samme klud, en der lægger større vægt på deres forstærkede dialog end på tegnene, der har nogen følelsesmæssig dybdegående.

Denne slags karakterisering fortsætter hastigt, da serien introducerer en løbende fejde mellem obersten og lacrosse-spillerne - kaldet “Weekday Warriors” på grund af deres evne til at tilbringe weekender derhjemme med deres velhavende familier. Fejden eskalerer, når skolens kode for "ingen rotter" formodentlig brydes, hvilket resulterer i, at en af ​​Weekday Warriors (der ser mistænkeligt ud som en meget ung Noah Emmerich) befinder sig i varmt vand, når en sen aften prøve med sin kæreste er afbrudt af ørnen. Jockerne mener naturligvis, at obersten har skylden, og beslutter at tage deres frustrationer ud på Miles, der ender med at blive diset og efterfølgende opdager, at Alaska ikke er den lykkelige bogelsker, hun projicerer.

At kigge efter Alaska spiller hurtigt og løs med ideer om traumer og ægthed, og det gør det på en sådan måde, at det antyder, at sidstnævnte ikke er muligt uden førstnævnte. Det gør det, mens han skamløst skubber sig ned i vandet i - ugh - manisk nisse drømmepige-dom, hvilket ikke hjælper med at skildre Alaska eller drengen, der piner efter hende en smule. Selvom rollebesætningen er utrolig sympatisk og mere end op til den aktuelle opgave, formår denne begrænsede serie aldrig at fylde karaktererne eller dens fortælling med tilstrækkelig følelsesmæssig dybde til at udføre det, den prøver på.

Leder efter Alaska streams udelukkende på Hulu fra fredag ​​den 18. oktober.