Longmire sæson 4 Premiere anmeldelse: Don 't Go Changing

(Dette er en anmeldelse af Longmire sæson 4, afsnit 1. Der vil være SPOILERS.)

-

Der har været en god del drama angående Longmirei mellemtiden mellem sæson 3 og 4. Den moderne Western, tilpasset fra serien med mysterieromaner af Craig Johnson, blev aflyst af A&E i slutningen af ​​sin tredje sæson, kun for at genopstå af den til tider nekromancer af tv-dramaer mere almindeligt kendt som Netflix. Men i betragtning af den rejse, Longmire har gjort fra at være et tilbud om en grundlæggende kabelkanal til en af ​​de mange bingeable muligheder, der tildeles abonnenter af streaming-giganten, er det værd at bemærke, at det faktiske drama i seriens fortælling ikke springer over et beat. Selvfølgelig bruger plakaten, der reklamerer for det andet liv, der er sæson 4, taglinjen: "Det er sådan du kommer tilbage, der betyder noget," men det handler om omfanget af enhver forskel, fans af Wyoming-sæt serien vil se, når deres foretrukne Rainier-svulmende lawman er endelig tilbage på skærmen.

Med andre ord, selvom det findes i et format med færre begrænsninger og med lidt konventionel bekymring over noget som ratings, er dette ikke et dramatisk anderledes drama. Og for dem, der har holdt sig med serien fra start, vil det være klart, at manglen på forandring eller mere præcist forsøg på at tilpasse sig det nye miljø, er noget af et dobbeltkantet sværd. Showet, som fans kender og elsker, er stadig det samme, og alligevel er det stadig det samme show, som Netflix måtte genoplive.

Med henblik herpå er der noget lige store dele sjovt og frustrerende i en serie, der så ofte bruger en dramatisk formel, hvor publikum skal vente på, at den anden sko falder. Nu har meget af det at gøre med det faktum, at Longmire i hjertet af hjertet er en mysterieserie, og en, der oftere holder sig til strukturen i dit gennemsnitlige politisager. I kraft af sin genre og format og forventningerne fra begge er skoudgivelse som sådan en grundlæggende del af hver episods fortælling. Men det er, hvad Longmire gør med dens slip på skoene, der undertiden kan skabe et besværligt sted for serien. Og det er aldrig mere synligt end i den overraskende begivenhed, der finder sted tidligt i premiere-episoden 'Down By the River'.

Dødsfaldet til Branch Connally (Bailey Chase) kommer måske ikke så meget af en overraskelse, i betragtning af, hvordan tingene spillede ud i slutningen af ​​sæson 3. Og selvom episoden gør sit bedste for at gøre det så overbevisende som muligt, er der en ubestridelig fornemmelse af, at intet er som det ser ud til.

Igen, alt dette er en del af opbygningen af ​​et godt mysterium, og premieren strukturerer dets spørgsmål på den rigtige måde, så når Walt omsider kommer til den konklusion, at hans nemesis sandsynligvis er involveret på en eller anden måde, lyder det som en passende åbenbaring. Og alligevel, i hele episoden, er spørgsmål om, hvorvidt kroppen faktisk er den af ​​Branch Connally, og hvis man peger en finger mod Nighthorse og Barlow, blot er en form for håndskridt, som hænger på en ubehagelig måde.

Dette er sandsynligvis resultatet af nogle af de mere udråbne tomter, som showet har brugt i fortiden - hovedsagelig angående en snigmorder, der tidligere var formodet død og ældste Connallys engagement i mordet på Welsts kone (og muligvis hans egen søn). Men det er også en påmindelse om showets forkærlighed for cliffhangere, der involverer filial i forretningens ende af nogens skydevåben. I det væsentlige, i betragtning af dens historie, er det lidt som den dreng, der græd ulv. Og konsekvensen af ​​det er: Longmire er nødt til at gøre noget overarbejde for at overbevise publikum om, at en hovedperson faktisk er død. Nærbillede af aret på Grenens mave hjælper - skønt det føltes mere som en "kæft"et øjeblik til skeptikerne i publikum end noget andet - men det er de risici, et show tager, når det faldt ind i så duplikeret territorium så ofte.

På trods af at skulle (over) kompensere for tidligere historiefortællingsbeslutninger formår 'Down By the River' at gøre Branches død til en overbevisende fortællingsmotor for sæsonen. Og det er ikke som at sæson 4 er tilbage, der ønsker en drivkraft, husk dig. Hvad med Barlow, der stadig er rundt, og Jacob Nighthorse, der stopper ved Walt for en lille chat-aften om natten, showet har masser at holde det besat sammen med det uundgåelige mord-på-uges format.

Som de fleste viser, der udvikler en loyal fanbase, fungerer Longmire imidlertid, fordi det tager tid at udforske øjeblikke mellem mordene og de andre forbrydelser, som sheriff Walt undersøger i denne stærkt fiktive version af Wyoming. Derfor ser premieren ud til at finde sit skridt ikke i efterforskningen af ​​Grenens død, men i de følelsesmæssige reaktioner fra Walt og de understøttende figurer.

I den forstand er Katee Sackhoff og Lou Diamond Phillips fortsat seriens MVP'er, når det gælder om at give historielinjerne en vis følelsesmæssig vægt. Walt's retssager og trængsler, der beskæftiger sig med sin kones mordarbejde for at give showet den struktur, den har brug for, men Sackhoffs evne til at få et øjenrulle til at føle sig så betydningsfuldt som en fuld-on post-opossum-squishing sammenbrud, og Phillips 'færdighed til lydløst at bære byrden ved at have mistet sin bar, mens han også har tendens til at anmode om hjælp skrevet til afdøde Hector, er en stor del af, hvorfor dette show fortsætter med at have en så lidenskabelig fanbase som det gør.

Det drager muligvis ikke fuld fordel af sit nye format endnu, men Longmire var ikke nødvendigvis et show, der var nødvendigt for at ændre måder for at nå et større publikum. Måske nu, hvor alle dens sæsoner er tilgængelige på Netflix, kan serien fortsætte med at gøre, hvad den gør, og lade publikum komme til det.

-

Longmire sæson 4 er tilgængelig i sin helhed på Netflix.

Billeder: Lewis Jacobs / Netflix