Key & Peele Series Finale Review: En vigtig sidste latter

(Dette er en gennemgang af finalen i Key & Peele-serien. Der vil være SPOILERS.)

-

Efter at have reflekteret over sine hundreder af skitser, mere end 50 episoder og fem stærke årstider, kommer mange ord til at tænke på, når man forsøger at beskrive Comedy Central's Key & Peele. Hjernebarnet af sketch comedy masterminds Keegan-Michael Key og Jordan Peele, K&P var forfriskende dristig, dejligt absurd, undertiden fuldstændig latterlig, men altid skarp, filmisk inspireret, dygtigt udformet og socialt bevidst. Hvad der er endnu mere imponerende ved indramning af showets arv er, at der stadig er meget mere definerende at gøre, da serien helt sikkert vil fortsætte med at leve videre som en indflydelsesrig skitsekomedispilskifter, der bare venter på at blive opdaget online af fremtidige generationer.

Men som de afsluttende minutter af gårsdagens todelte Key & Peele-finale tydeligt illustrerede, tænkte dens skabere ikke på den uudslettelige indvirkning, som serien til sidst ville få for komedieverdenen. At vælge at afslutte serien med en gag-hjul - hvorunder showets titeludøvere endelig griner af sig selv - og en tilbagekaldelse til showets allerførste over-the-top skitse, Key & Peele mindede os om, at det aldrig satte sig for at være banebrydende. I et af de sidste mellemliggende on-the-road jokede de to komikere endda om, at forestillingen om showet var en god ting. Meget simpelt, de ville bare have Key & Peele til at være sjove.

Og ved at filtrere den amerikanske kultur, dens nuværende tilstand af raceforhold og deres egen personlige tilgang til sociopolitiske spørgsmål gennem en ærlig linse, var serien næsten altid sjov, mens den stadig gav mad til eftertanke og plads til sunde og vigtige diskussioner - om skitser var ved at tackle homoseksuelt ægteskab, lærernes lønninger eller Ferguson-skyderiet. Key & Peele har helt sikkert altid været et komedieshow først og kulturelt talepunkt for det andet, men kombinationen har gjort det utvivlsomt relevant - uanset hvor meget satiristduoen bagatelliserer den kendsgerning - og begge disse kvaliteter blev udstillet igen i gårsdagens brønd -afbalanceret finale.

Mens anden halvdel af finalen helt sikkert lukkede tingene på en let tone, endte den første episode med titlen 'Meegan og Andre Break Up' med at være den mindre heftige af de to. Det var også den mindst påvirkende og effektive af de to dele, men indeholdt stadig masser af griner med en skitse, der spillede på opfattelsen af ​​afroamerikansk mandlig machismo; et falske program af Charlie Rose-typen, hvor en Kanye West-lignende figur (Peele) mister sit cool; og en skitse med en tilsyneladende nazist (Key), der forsøger at overbevise en ven (Peele) om, at alle de fortællende tegn på hans beundring for Det Tredje Rige bare er en stor misforståelse.

For Key & Peele-loyalisterne vil højdepunkterne i denne første todelt handling sandsynligvis være skitserne, der involverer kendte figurer, herunder en alt for glad flypassager (Peele) - der nød sig alt for meget ved et hotels kontinentale morgenmad i sæson 3 - og det populære dysfunktionelle par Meegan (Peele) og Andre (Key). Som sædvanlig har Meegan og Andre den mest mindeværdige udveksling af denne første episode, hvor de ser ud til endelig at gå i stykker, før den følelsesmæssigt manipulerende Meegan overbevisende sjovt Andre overbeviser om at forblive i det skadelige forhold. Det var bestemt et passende sidste glimt af disse figurer, der altid ville have været i samme spor med hinanden, uanset hvor længe Key & Peele blev i luften.

Ved at bryde væk fra genanvendelse af tidligere materiale introducerede del to af finalen, passende betegnet 'The End', nogle mere inspirerede bits, herunder en uproariously sjov falsk infomercial til en samling af Ray Parker Jr.s (Peele) ubrugte filmtema musik.; en effektiv knebling med en mand (Key), der forelsker sig i en smuk, men bevidstløs kvinde; og en lidt mindre underholdende skitse med en note centreret om en stædigt umoden forretningsmand (Peele). Imidlertid var gruppens fremtrædende plads finalens mørkeste og mest race-ladede stykke, der endte med at blive showets sidste skitse.

Den sidste skitse var et godt eksempel på den ovennævnte kombination af kulturel relevans og vittighed, da en hvid betjent arresterer en uskyldig sort mand (Key), før tingene tager en bizar, men sjov tur. Officeren frigiver derefter manden til en magisk hobo (Peele), der guider ham gennem en mystisk portal og ind i Negrotown, en sort persons utopi.

Ved at illustrere en sort persons prøvelser og elendighed i nutidens samfund i stil med en musikal fra 1950'erne fungerede skitseens komedie alene som en humoristisk sammenstilling af alvorlige sociale problemer, der var optimeret til musik. Men som Key & Peele-skitser ofte gør, afslørede det et andet, mørkere lag, da Key's karakter vågner op fra det, der kun var en drøm, og afslørede den barske og uheldige samfundsmæssige virkelighed af eksisterende racisme, mens han samtidig skød det sjovt på det.

I løbet af sin fem-sæson løb ramte ikke hver Key & Peele-skitse mærket, som de fleste af sidste aftes gjorde, men næsten hver eneste var helt original. Deres koncepter kunne stamme fra en aktuel begivenhed eller et socialt hot-button-problem, men var dog altid præget med den signatur K&P-tinge, som snoede eller vendte konceptet på en uventet måde. Den unikke komiske stemme er en sjælden ting i disse dage, og det er det, der sandsynligvis vil blive savnet mest med seriens afslutning. Selvfølgelig er den gode nyhed, som vi nævnte tidligere: Der er ingen tvivl om, at showet vil leve videre. Key og Peele har muligvis fået den sidste latter, da serien falmede til sort, men vi får meget mere fra de uendeligt sebare klip, der vil eksistere online (hvor showet først fandt et massepublikum) i de kommende år.

Hvad syntes du om Key & Peele- finalen og serien som helhed? Lad os vide i kommentarerne.