"Jupiter stigende" anmeldelse
"Jupiter stigende" anmeldelse

Jupiter Ascending er en forbløffende blanding af materiale, der både er imponerende innovativt og fuldstændig latterligt.

Jupiter Ascending tager det klassiske eventyr "Cinderella" og sprænger det op i et stort, sci-fi rumeventyr om en pige ved navn Jupiter Jones (Mila Kunis), der drømmer om et liv bedre end det hun har. Jupiter mister sin far, inden hun nogensinde blev født, og tilbragte sine dage med at skrubbe toiletter i eksklusive Chicago-forstæder, og hendes nætter stod inde i et hus med sin store russiske immigrantfamilie.

Den ordsprogede "glasklæber" ankommer med uventet rædsel, når Jupiter accosteres af mærkelige fremmede angribere, der ønsker at afslutte hendes eksistens. Takket være en ellevte timers redning af gen-splejset eks-rumsoldat, Caine Wise (Channing Tatum), begynder Jupiter at lære sandheden: At hun er af kongelig slægt i galaktisk skala, og at andre af hendes blodlinje (The Abrasax Familie) forsøger at gøre hende skade, så de kan overvinde hendes krav til den eftertragtede planet Jorden.

Med Caine som sin beskytter trækkes Jupiter ind i Abrasax-familiekonflikten og finder sig snart positioneret som det lam, som en af ​​de tre gamle kongelige måtte slakte.

Den nye film fra Matrix Trilogy arkitekter The Wachowskis, Jupiter Ascending er en forbløffende blanding af materiale, der både er imponerende innovativt og fuldstændig latterligt.

På regi-niveau har Wachowskis igen konstrueret en fantasifuld verden, der er realiseret med nogle mesterlige design og visuelle effekter. Farvepaletten og mis-en-scene-kompositionen er passende levende og episke for en kæmpestor film af dette omfang, og mange af de ambitiøse action-sekvenser er veludførte og imponerende, hvilket hjælper med at retfærdiggøre at se filmen på en teaterskærm.

Men mens Jupiter Ascending opnår en vis grad af præstation som en sci-fi-handling, føles næsten ethvert andet aspekt af filmen som en klodset misfire. De dramatiske scener er sjovt latterlige (ofte utilsigtet); mange af forestillingerne føles stilige og off-beat; og kombinationen af ​​3D visuelt design og et forsøg på at bruge flere indstillinger på stedet (i modsætning til lydbilledet eller den grønne skærm) resulterer i øjeblikke, der føles usædvanligt amatøragtige for The Wachowskis. Men igen, disse misbrugte øjeblikke sidestilles med nogle virkelig mindeværdige og imponerende stykker filmfremstilling, så alt i alt er det en meget ujævn seeroplevelse.

Manuskriptet bærer det samme dikotome stempel som instruktørstil - ikke overraskende, da Wachowskis også skrev manuskriptet. På den ene side er forudsætningen og historien en smart vedtagelse af gamle eventyrtroper (fattigprinsessen, heroisk krigerfrelser, onde kvasi-slægtninge, afsluttende tre forsøg osv.) Klædt ud som moderne sci-fi med stort budget. På den anden side er meget af dialogen latterligt latterlig og er kun beregnet til at være sådan omkring halvdelen af ​​tiden. Karakterer og karakterkoncepter er også ret tåbelige, til det punkt, at det er svært at tage meget af det, rollebesætningen prøver at gøre alvorligt.

Mila Kunis og Channing Tatum er bestemt en attraktiv leadparring, og de to A-lister har faktisk en sjov og legende rapport, der hjælper med at sælge deres skærmtid sammen. Ulempen er, at Kunis faktisk aldrig ser ud til at købe sig ind i mythos og verden, der skulle komme ud af alt det grønne skærmbillede og CGI-arbejde; Til sammenligning ser Tatum ud til at være dybt inde i et drama, der føles malplaceret i en stor popcornfilm, og hans karakter har lidt humor eller charme under den rugende, grove attitude, campy ansigtsprotetik og drag-style makeup-arbejde.

Skuespiller Eddie Redmayne er op til en Oscar for bedste skuespiller for The Theory of Everything - men han kan muligvis gå hjem med en Oscar OG en Razzie samme nat takket være hans rolle i Jupiter Ascending. Mens skuespillere Tuppence Middleton (Imitation Game) og Douglas Booth (Noah) leverer mere nuancerede og spændende forestillinger som to af de tre Abrasax-søskende, er Redmaynes Balem Abrasax så over-the-top med sine spændende manerer og Bane-stil hviskende stemme, at Jupiter Stigende overgår til en absurd komedie, hver gang han er på skærmen. Når Redmayne får dramatiske scener med Kunis eller andre store rollebesætningsmedlemmer, bliver filmen ligefrem krympeværdig.

Styrkende ting er stærke birolle som Sean Be (ee) an (Game of Thrones), Nikki Amuka-Bird (Luther), Maria Doyle Kennedy (Orphan Black), James D'Arcy (Agent Carter), Kick Gurry (Edge of Tomorrow) og Gugu Mbatha-Raw (Belle) - plus en række andre kunstnere, der er skjult bag makeup og / eller CGI for at skabe de mærkelige fremmede karakterer. De gør alle godt ved at gøre Wachowskis 'unikke vision til en taktil og troværdig verden og sælger bestemt konceptet bedre, end man kan sige om flere af kundeemnerne.

I sidste ende er Jupiter Ascending endnu et eksempel på den gode, dårlige og grimme pakke, der er en Wachowskis-film i disse dage. Talentet og visionen er tydeligvis der, men en overforbrug af deres egne ideer - og mangel på stilistisk temperament - resulterer i en film, hvor filmskaberne ser ud til at være på deres egen måde. Fremadrettet ville måske søskende klare sig godt ved at trække sig tilbage og udføre en andens vision - eller i det mindste lade mere kreative samarbejdspartnere komme ind i blandingen. Med så meget talent og fortsat støtte (fra både fans og studiet) skulle Wachowskis nå større højder end den lave bane, som Jupiter Ascending svæver i.

Juptier Ascending er nu i teatrene. Det er 127 minutter langt og er klassificeret som PG-13 for noget vold, sekvenser af sci-fi-handling, noget suggestivt indhold og delvis nøgenhed.