"Jersey Boys" anmeldelse
"Jersey Boys" anmeldelse

Det er en kvalitetsfilm - omend en, der ikke udforsker nok ny grund (i historien eller det musikalske filmmedium) til at begejstre afslappede filmgæster, der leder efter en frisk sang- og dansedrama-oplevelse.

I Jersey Boys er Frankie Valli (John Lloyd Young) en rasende teenager, ærend dreng for den italienske pøbel og en talentfuld sanger. Under instruktion fra andre nabolagskunstnere Tommy DeVito (Vincent Piazza) og Nick Massi (Michael Lomenda) lærer Frankie at finpudse sin unikke falsetto - supplerer hans frisørs dagjob med penge fra aftenoptræden som en del af forskellige popmusikgrupper (alle dannet af Tommy og Nick). Gutterne er ivrige efter at tage deres musik til det næste niveau og udvide deres rækkevidde og rekrutterer hjælp fra sanger / sangskriver Bob Gaudio (Erich Bergen). Fyrene nøjes med et navn, The Four Seasons, og fanger opmærksomheden fra producent Bob Crewe (Mike Doyle) - der sætter gruppen på en vej til den ene hitrekord efter den anden.

Efterhånden som The Four Seasons bliver mere og mere populært over hele landet, begynder presset på succes at tage deres vejafgift. Fan-favorit-kunstnerne står over for udfordringer hjemme og på vejen sammen med jalousi, frustration og mistanke i gruppen. På trods af deres kamp fortsætter The Four Seasons - indtil et medlem kommer over hans hoved i gæld og skaber et ansvar, der truer med at rive hitmusikens handling fra hinanden.

Instrueret af Clint Eastwood blev Jersey Boys tilpasset til manuskriptform af Marshall Brickman og Rick Elice - de samme forfattere, der var ansvarlige for filmens Broadway musikalske kildemateriale. På scenen fik Jersey Boys kritisk anerkendelse med Tony, Grammy, Drama Desk samt Laurence Olivier Award vinder; mens den store skærmversion er en fornøjelig Hollywood-tilpasning, gør Eastwoods film lidt for at forbedre historien gennem filmmediet. Four Seasons fans vil finde solid film og forestillinger, men filmen er en ellers ligefrem overførsel fra scene til skærm - en, der er overpoleret og mangler den rå energi, der gør dens musikalske modstykke så fortryllende.

Jersey Boys bevarer musikalens fire-akter-struktur, der fortæller op- og nedture i The Four Seasons 'løb - blandet med Jackie Vallis kamp for at afbalancere familie med en turnerende berømthedskarriere. Resultatet er en klint-bemærket version af historie og relationer, der ofte prioriterer begivenheder (hvad der skete) uden virkelig at grave i hvert af de respektive gruppemedlemmer ud over motiver på overfladeniveau (hvorfor det skete). Den narrative tilgang fungerer fint i en Broadway-musical, hvor fokus er på live vokaloptræden, men filmgæster, der forventer dybdegående karakterstudier i et periodedrama, kan finde ud af, at historien bevæger sig lidt for hurtigt til at udvikle de fleste medlemmer af Fire sæsoner ud over grundlæggende konturer.

Alligevel er der nok karakterudvikling til at sy historien (og musikalske segmenter) sammen - samtidig med at den dækker et bredt tidsrum, ændrer gruppedynamik og ikoniske sange. Eastwood gør smart brug af Jersey Boys musikalske format - opbygger forventning til flere genkendelige Four Seasons-numre med mini-inspirationshistorier (især "Big Girls Don't Cry"). I modsætning til Les Miserables (hvor vokalsporene blev optaget live på sæt), tager Jersey Boys Rock of Ages tilgang til musikalske numre - med skuespillerne, der leverer døbte vokalspor adskilt fra deres optræden på skærmen. for at opretholde ægthedsudseendet).

Som et resultat er de musikalske numre en blanding af ægte spændende og tappende sæt stykker blandet med uinspirerede genskaber af bemærkelsesværdige Four Seasons TV-optrædener. Scener, der indeholder fyrene, der harmoniserer i et studie eller komponerer sange i farten i en hotelbar, formår at fange spændingen ved musikteater - mens andre sekvenser kommer på tværs af grundlæggende storskærmsimitation (ikke inspireret filmtilpasning).

I betragtning af den unikke lyd fra de oprindelige Four Seasons vil mange seere stadig nyde at se gruppens rigelige liste med nummer et-plader, der udføres på storskærmen - især når John Lloyd Young er i rampelyset. Skuespilleren spillede Valli i den originale Jersey Boys musical og blev anerkendt med flere scener (inklusive en Tony for bedste skuespiller i en musical). Selv uden et levende publikum at fodre med, negler Young Vallis udfordrende falsetto - samtidig med at han i skarpt drama fungerer som fan-yndlingssanger. Filmen opretholder ikke altid en jævn skildring af Vallis liv og berører vigtige livsændringer uden meget udvikling, men selv når filmen trykkes for tid, sørger Young for, at Valli er ægte, empatisk og mesterlig ved mikrofonen.

Visse støttespilere får mere at gøre end andre - med Nick Massi (Lomenda), der står på sidelinjen for det meste af filmen, mens Tommy DeVito (Piazza) og Bob Gaudio (Bergen) kæmper om kontrol over gruppen. Friktionen, både åben og subtil, fremmer fortællingen, og hvor Young tager centrum i de musikalske numre, giver Piazza og Bergen flere af filmens mest interessante øjeblikke af menneskeligt drama. Derudover giver Christopher Walken (som Gyp DeCarlo) og Kathrine Narducci (som Mary Rinaldi) underholdende forestillinger om deres musikalske kolleger - med Mike Doyle og Joey Russo, der stjæler en række scener som henholdsvis Crewe og en ung Joe Pesci.

Filmgæster, der forventer et bagudlukket kig på mændene i The Four Seasons, kan blive overvældet af historien om Jersey Boys - mens andre, der håbede på at se Eastwood innovere det musikalske kildemateriale med en frisk filmoplevelse, vil opdage, at endelig film er simpelthen en kvalitetsoverførsel fra live scenen til storskærmen. Til tider er fokus lidt blandet, især da Vallis oplevelse begynder at formørke de fire årstider, men selv når filmen snubler, er der masser af underholdende karakterer, kvalitetsoptrædener og behagelige musikalske numre, der gør Eastwoods film umagen værd.

Der er bedre filmmusicaler derude, og at se Jersey Boys live på scenen er stadig den definitive måde at opleve Brickman og Elices tilpasning på; ikke desto mindre bør Eastwoods film byde på masser af nydelse for musikelskere og Four Seasons-fans. Det er en kvalitetsfilm - omend en, der ikke udforsker nok ny grund (i historien eller det musikalske filmmedium) til at begejstre afslappede filmgæster, der leder efter en frisk sang- og dansedrama-oplevelse.

_____________________________________________________________

Jersey Boys løber 134 minutter og er klassificeret som R for sprog hele vejen igennem. Spiller nu i teatre.

Fortæl os, hvad du syntes om filmen i kommentarfeltet nedenfor. Følg mig på Twitter @benkendrick for fremtidige anmeldelser samt film-, tv- og spilnyheder.