Jason Bourne anmeldelse
Jason Bourne anmeldelse

Jason Bourne er en brugbar Bourne-franchise-del, men en opfindsom og unødvendig efterspil til den oprindelige Bourne-filmtrilogi.

Jason Bourne tager op i nutiden, hvor filmens navnebror (Matt Damon) har brugt mere end et årti på at leve uden for nettet, stadig hjemsøgt af minderne om sin tid, der fungerede som snigmorder for den amerikanske regering. Når Jasons tidligere handler Nicky Parsons (Julia Stiles) henvender sig til ham med tidligere klassificerede oplysninger, der bekræfter en forbindelse mellem hans afdøde far, Richard Webb (Gregg Henry), og Treadstone-programmet, sætter Bourne sig for at afgøre, om denne nye information kan kaste lys om aspekter af sin egen fortid, som han ikke fuldt ud forstår.

I mellemtiden lærer CIA og direktør Robert Dewey (Tommy Lee Jones), at Bourne er kommet ud af skyggen og er forbundet med en CIA-overtrædelse, der lækkede vigtig information om Treadstone samt et mystisk nyt program kaldet "Iron Hand." Dewey accepterer at tillade den kommende cyberspecialist Heather Lee (Alicia Vikander) at lede operationen for at stoppe Bourne fra CIAs hovedkvarters situation - med hjælp fra en "Asset" (Vincent Cassel) ude i marken. Efterhånden som missionen skrider frem, indser Heather imidlertid, at der måske er en bedre løsning på CIA's problemer end blot at dræbe Bourne.

Jason Bourne ser Matt Damon vende tilbage til rollen som amnesiak eks-regeringsmorder Jason Bourne (som han først portrætterede i 2002's The Bourne Identity) for første gang siden The Bourne Ultimatum blev frigivet i 2007 med The Bourne Supremacy / Ultimatum-direktør Paul Greengrass tilbage og kalder skuddene. Jason Bourne illustrerer, at Damon og Greengrass stadig er en dygtig skuespiller / instruktørparring, men antyder også, at deres indsats i fremtiden ville blive brugt bedre på film, der ikke er fra Bourne - da duoen tilsyneladende er løbet tør for nye ideer, når det kommer til fortæller historier i Jason Bourne-universet.

Jason Bourne-handlingen, der krediteres Greengrass og hans hyppige redaktør Christopher Rouse, er meget afledt af fortællingerne fra tidligere Bourne-film (især Supremacy) - i den grad, at specifikke plotbeats og historieforløb løftes fra tidligere Bourne-installationer, men er mere hårdhændede og kræver større suspension af vantro på grund af deres henrettelse denne runde. Mens filmen udforsker en tidligere uundersøgt del af Jason Bournes fortid, kommer denne delplot mindre ud som en organisk fortsættelse af temaerne fra de tidligere Bourne-tranche og mere bare en undskyldning for at retfærdiggøre Bourne, der træder tilbage i rampelyset, efter mange års ophold radaren. Kort sagt: Jason Bourne tilbyder ikke ny indsigt eller afslører nye lag til titelfiguren.

På den anden side er Jason Bournes overordnede fortælling solid nok til at tjene filmens formål, selvom den dækker godt gennemgået område til franchisen. Desuden inkorporerer Rouse og Greengrass en spændende plottråd, der involverer fiktive sociale medievirksomhedsmoguler Aaron Kalloor's (Nightcrawler og The Night Of's Riz Ahmed) -kontakter med CIA og tilføjer et lag af politisk aktualitet, som filmen ellers ville have manglet. Faktisk spiller Jason Bourne til tider næsten ud som en original politisk thriller i retning af Damon og Greengrass 'film Green Zone fra 2010 (her, der undersøger spørgsmål om regeringsovervågning, invasion af privatlivets fred og liv i den "post-Snowden" verden), som blev genoptaget som en Bourne-film. Desværre på grund af det Kalloor plot-line og Jason Bourne 'Historien i filmen føles noget afbrudt, bortset fra scenerne, hvor de (bogstaveligt talt) kolliderer med hinanden.

Greengrass, Rouse og Greengrass 'mangeårige filmfotograf Barry Ackroyd giver sagen i Jason Bourne liv ved hjælp af den visuelle visuelle stil (læs: rå håndholdt kameraarbejde og hyppig klipning / redigering), som de nu er bedst kendt for. Selvom denne "rystende cam" -tilgang simpelthen aldrig vil være for alle (uanset hvor godt den gennemføres), har Greengrass og hans samarbejdspartnere mestret disse teknikker på dette tidspunkt, som Jason Bourne illustrerer yderligere - med imponerende dødsfald og action-sekvenser (tager sted på naturskønne steder som Grækenland og Las Vegas), der let er Bourne-franchisens mest indviklede og komplekse design til dato. Selvom dødsfaldene og nærkampene i Jason Bourne bestemt er den "største" (og / eller mest onde) i serien,er ikke nødvendigvis også bedre end lignende sekvenser / briller i tidligere Bourne-film og føles forholdsvis hule.

Matt Damon er det robuste anker, der holder Jason Bourne på kurs, selvom karakterens bue i filmen simpelthen ikke er så overbevisende her som dem i de første tre Bourne-film. Damon legemliggør ideen om, at Jason Bourne er blevet hærdet og efterladt værre for slid efter år med at leve af nettet; ikke kun i fysisk og udseende, men også følelsesmæssig ydeevne. Bourne er ikke en mand med mange ord, og det er til det bedre, da Damon er bedst til at kommunikere Bournes posttraumatiske stress og intelligens gennem ansigtsudtryk og manerer, ikke dialog med scriptet.

Den krydrede Oscar-vinder Tommy Lee Jones som CIA-instruktør Dewey i Jason Bourne er ikke så spændende eller veludformet som lignende "dukketøjsmestre" i tidligere film fra Bourne (som Chris Cooper's Conklin in Bourne Identity eller David Strathairns Noah Vosen i Bourne Ultimatum) - hvilket gør katte-og-mus-spillet mellem Dewey og Bourne mindre medrivende, som et resultat. I den modsatte ende er den nybegyndte Oscar-vinder Alicia Vikander (Ex Machina), der giver en spændende tilføjelse som Heather Lee: en karakter, der tjener en lignende rolle i Jason Bourne som Joan Allens Pam Landy i både The Bourne Supremacy og Ultimatum. Ikke desto mindre, fordi Heather sande dagsorden er langt mindre tydelig (med Vikander, der leverer en passende cagey performance), kommer hun ud som mindre af en Bourne-franchise-karakter, i det mindste sammenlignet med Dewey.

Som i sine tidligere optrædener i Bourne-film fungerer Julia Stiles fint som Nicky Parsons - men bortset fra at droppe antydninger om sin egen personlige historie, giver Jason Bourne ikke Nicky meget af noget nyt at gøre ud over sit sædvanlige job i Bourne-serien: kort fremme plottet. Vincent Cassel (Black Swan) spiller på samme måde den velkendte rolle som en navnløs "Asset", der har til opgave at jage Bourne (følger i fodsporene på skuespillere som Clive Owen og Karl Urban foran ham) - og mens han har mere i vejen for personlig motivation for at ville dræbe Bourne end hans forgængere gjorde, i dette tilfælde kunne en mindre-mere-mere-tilgang faktisk have været til gavn for Cassels karakter (som det gjorde "Aktiverne" før ham) ved at gøre ham mindre forudsigelig.

Jason Bourne er en brugbar Bourne-franchise-del, men en opfindsom og unødvendig efterspil til den originale Bourne-filmtrilogi. Mens de foregående tre Damon-headline Bourne-film brugte (og genbrugte) mange af de samme troper og stilistiske valg som Jason Bourne gør, her er det den trætte udførelse, der får disse elementer til at føle sig mere forældede, end de tidligere har gjort. På samme måde, hvorimod den oprindelige Bourne-filmtrilogi føltes relevant og i øjeblikket i 2000'erne, føles Jason Bourne noget dateret ankomme i 2016 - undtagen hvad der er en mest tangentiel historie, der involverer Riz Ahmeds karakter. Selv med alt det sagt,Jason Bourne leverer nok af, hvad nogle filmgæster, der virkelig nød de to første Bourne-film lavet af Damon / Greengrass, ville forvente af en anden rate af parret - men selv nogle tilbagevendende fans kan blive efterladt som om skuespilleren / instruktørduoen burde have kaldt det en dag, mens de var foran med Bourne Ultimatum.

Jason Bourne spiller nu i amerikanske teatre landsdækkende. Det er 123 minutter langt og er klassificeret som PG-13 for intense sekvenser af vold og handling og kort stærkt sprog.