"Jack the Giant Slayer" anmeldelse
"Jack the Giant Slayer" anmeldelse

Jack the Giant Slayer er en underholdende fortælling, der afbalancerer den ligefremme, men fantasifulde historiefortælling af dens kildemateriale med action på stor skærm og CGI-effekter.

Bryan Singers seneste film, Jack the Giant Slayer (baseret på Jack the Giant Killer-folkeeventyret), slutter sig til en konstant voksende liste over film, der søger at tilbyde alternative fortællinger om kendte eventyr, historiske figurer eller mytologiske væsener. Disse film omskifter endimensionelle barndomshelte og skurke som komplicerede og mangesidede personligheder - låst i en kompliceret og episk kamp, ​​der er glemt med tiden (eller med vilje dækket op). Historikken er trods alt skrevet af sejrherrene.

I dette tilfælde begav filmgæster et eventyr med Jack (også af Jack and the Beanstalk-berømmelsen) - som i denne version har til opgave at redde en prinsesse såvel som at ødelægge et ondt plot, der giver giganter mulighed for at udslette menneskeheden. I modsætning til lignende tunge-i-kind tilbud er Singer dog med på vittigheden, og som følge heraf tager Jack the Giant Slayer sig ikke meget alvorligt. Imidlertid præsenterer fan-favorit instruktøren en tilfredsstillende kombination af indfald sammen med visuelt spektakel for at gøre filmen behagelig for det almindelige publikum, der forventer episk historiefortælling - ikke kun filmgæster, der trives med lejrige eventyrtilpasninger?

Heldigvis lever Jack the Giant Slayer et fortryllende (omend nogle gange overdrevent) eventyr. Drejningerne og drejningerne i handlingen overrasker sjældent, og hovedpersonerne dræbes uden fanfare, men Singer tilbyder nok komiske karaktermomenter og underholdende actionbeats for at gøre filmen umagen værd - i det mindste for filmgæster, der genkender Giant Slayer's intentioner. I en branche, hvor fotorealistisk CGI og gritty drama er ved at blive normen, er Singer's eventyrtilpasning en velkommen ændring af tempoet - på trods af flere åbenlyse mangler, der forvirrer den samlede indsats. Uden spørgsmål er Jack the Giant Slayer let at vælge fra hinanden - og af den grund kan det være overvældende for filmgæster, der ønsker et mere seriøst eventyr. Men på godt og ondtfilmen omfavner den vidunderlige latterlighed ved fabelagtig eventyr - præsenterer en lav, men harmløs filmoplevelse.

Singer's tilpasning følger den heroiske bondedreng, Jack (Nicholas Hoult), der bliver trukket ind i en episk rejse op ad bønnestænglen fra barndomshistorien - til et land med fængslede (og menneskespisende) giganter. Efter at en pose magiske bønner er løftet fra rådgiver for kongen, Lord Roderick (Stanley Tucci), overlades den til Jacks besiddelse. Inden Jack dog kan returnere bønnerne til deres retmæssige ejere, ender Queen-to-be Isabelle (Eleanor Tomlinson) på sin dør - distraherende gårdens dreng fra at indse, at en af ​​de magiske bønner ikke kun mangler, den har slået rod under hans hus. Bønnestænglen eksploderer op i himlen og fører Isabelle væk, og det er op til Jack sammen med den heroiske ridder Elmont (Ewan McGregor) at redde hende fra giganterne. Udnytter muligheden for at rejse op på bønnestænglen,Roderick deltager i søgen og beskytter hans sande (ondsindede) intentioner fra heltene.

Jack the Giant Slayer-historien er usædvanlig tynd - med meget lidt værdi ud over kernen A til B-plotprogression og de underholdende karakterinteraktioner, der gør det til alt andet end et lyst twist på et velkendt eventyr. Men til tider synes fortællingen at antyde, at rigere ideer engang var i spil - kun for helt at opgive dem i den endelige film. Når man udforsker forestillingen om, at historien er skrevet af sejrherrer, antyder linjer af dialog, at menneskeheden måske ikke er helt uskyldig, og at tidligere (blodige) møder med middelalderlige eventyrere kunne have ført til vrede og vrede i det gigantiske løb. Desværre er disse tematiske ideer flygtige - glansede kun et øjeblik eller to, før giganterne henvises til hjerteløse skabninger, der er helvede bundet til tankeløs død og ødelæggelse.

Heldigvis skaber legende forestillinger fra hele rollebesætningen en engagerende række begivenheder - på trods af den spinkle og forvirrede historie. Selvom de fleste publikumsmedlemmer vil forudsige hovedpersonens buer, er Singer stadig en succes i at gøre den faktiske rejse fængslende.

Hoult (X-Men: First Class and Warm Bodies) leverer i en anden charmerende rolle som titulær Giant Slayer og afbalancerer igen engagerende følelser med bevidst akavet humor. Jack (The Giant Slayer) er ikke en typisk muskelbundet helt - som kommer som en lettelse efter at mange andre genfortalte historier har forsøgt at gøre campy kildekarakterer til hensynsløse drabsmaskiner. På samme måde går Tomlinsons Isabelle en delikat balance mellem dygtig heltinde og traditionel pige i nød - hvilket resulterer i en karakter, der tjener kernehistorien (om at en godmodig dreng bliver en heroisk mand) uden at stole på de sædvanlige prinsesse-klichéer.

Støtten er afrundet med kvalitetspræstationer (omend fræk) med lige så morsomme karakterer på skærmen og actionscener. McGregor og Tucci er et match for den lunefulde tone i filmen og svømmer i henholdsvis satirisk heltemod og skurk. Parret sprøjter en-liners og kommer tæt på at blinke til kameraet, men deres energi bærer resten af ​​filmen, livlige interaktioner og sæt stykker, der på overfladen ellers ville være meget engagerende.

Stadig, hvis der er et element i Jack the Giant Slayer, der vil opdele filmgæster, er det skildringen og det fysiske udseende af CGI-giganterne. Talrige aspekter af filmen er med vilje tegneseriefulde, og kæmperne er ingen undtagelse - de ligner CGI-skabninger og ikke for store mennesker. I visse scener fungerer effekten til gavn for filmen - forstærker eventyretonen, hvor fotorealistiske billeder faktisk kunne have skabt en akavet afbrydelse. Stadig er kæmperne uslebne med mærkbar forsinkelse mellem linjer i dialog og ansigtsanimationer på skærmen - hvilket gør det svært fra tid til anden at fortælle, hvilken følelse publikum skal læse fra et helt digitalt ansigt.

Ethvert forsøg på at gøre karaktererne mere troværdige og følelsesladede kvæles yderligere af low-brow body humor-gags (dvs. boogers og farting) - som overraskende er ungdommelige for en tankevækkende filmskaber som Singer - og giver ikke latter eller tilføjet spænding for at berettige til inddragelse. I sidste ende, i betragtning af deres skærmtid, er giganterne par for kurset og fremmer med succes kerneplottet - men i stedet for at være nuancerede og interessante tegn er de intet andet end tilstrækkelig vinduesdressing.

Sanger filmet Jack the Giant Slayer i 3D, og ​​visse sekvenser nyder godt af den ekstra dybde - især når live-action mennesker og CGI-giganter deler skærmen. Præmiebilletprisen vil dog kun være umagen værd for fans af 3D-format - da filmgæster i 3D-ekstremerne (dem, der foretrækker subtile dybdegående billeder eller omvendt in-your-face 3D) ikke finder det også mange mindeværdige implementeringer af formatet denne gang. Det er en ægte savnet mulighed i betragtning af filmens varierende skala og miljøer.

Jack the Giant Slayer er en underholdende fortælling, der afbalancerer den ligefremme, men fantasifulde historiefortælling af dens kildemateriale med action på stor skærm og CGI-effekter. På trods af flade karakterer, en forudsigelig historie og nogle akavede visuals er filmen overraskende underholdende - takket være en stor dosis velindstillet humor og energiske forestillinger. Jack the Giant Slayer er ikke en tankevækkende genforestilling, men i betragtning af antallet af fartvittigheder er det ret indlysende, at Bryan Singer med vilje ofrede dybde for underholdningsværdi ved hver tur. I dette tilfælde betaler gamblingen sig i et hjerneløst, men engagerende eventyr med historiebøger.

Hvis du stadig er ved hegnet om Jack the Giant Slayer, skal du tjekke traileren nedenfor:

Jack the Giant Slayer løber 114 minutter og er klassificeret som PG-13 for intense scener med fantasy action-vold, nogle skræmmende billeder og kort sprog. Spiller nu i 2D- og 3D-teatre.

For en detaljeret diskussion af filmen fra Screen Rant-redaktørerne, tjek vores Jack the Giant Slayer-episoden af ​​SR Underground podcast.