"Inherent Vice" anmeldelse
"Inherent Vice" anmeldelse

Mens filmen vil have en meget begrænset appel til afslappede filmgæster, er Inherent Vice stor genreunderholdning for intellektuelle og / eller cinefile typer.

I Inherent Vice er hippiestoner-detektiv Larry "Doc" Sportello (Joaquin Phoenix) tilfældigvis af ex-flammen Shasta Fay Hepworth (Katherine Waterston). Shasta beder Doc om hjælp til at håndtere en klæbrig situation, der involverer hendes nye klem - ejendomsmogul Mickey Wolfman (Eric Roberts) - der bliver planlagt mod sin kone og hendes elsker - med Shasta fanget i midten.

Oprindeligt forsøger Doc at tage den ligefremme tilgang til at undersøge Shastas sag, men inden længe (og efter et par led) tykkes plottet med Black Panther-militante, nazistiske motorcyklister, narkobaroner, FBI-agenter, perverse tandlæger, sexarbejdere, LAPD-sammensværgelser og et par fremmede ex-dopere, der bare prøver at genoprette forbindelse. Mens han dykker ned i denne tåge af mysterium og stoffer, forsøger Doc at holde sig blød; men med hver nye forekomst af sammensværgelse og dobbeltkors kommer hippies frygtede nemeses: barske vibes og paranoia.

Som en kamp lavet i en højt tænkende kunstnerisk himmel tager filmskaber Paul Thomas Anderson (Mesteren, Der vil være blod) på sig en roman fra den undvigende forfatter Thomas Pynchon og forvandler sin noir-detektivhistorie til en sjovt undergravende dekonstruktion af kulturen fra 60'erne. (og modkultur). Mens filmen vil have en meget begrænset appel til afslappede filmgæster, er Inherent Vice stor genreunderholdning for intellektuelle og / eller cinefile typer.

Anderson følger tæt på (men ikke helt) Pynchons roman fra 2009 med samme navn og følger forfatterens ledelse og fjerner sin sædvanlige poetiske landskabskunst visuelle stil ned i en meget grundlæggende, kornet og grungy visuel palet (skabt af Oscar-vindende Der vil være Blodfilmfotograf, Robert Elswit). Sammen med den beskidte verden, Doc rejser ind i, får vi samspil mellem den knap ned, triste farvede formalitet af amerikansk kultur i den tid (betjente, advokater) versus den mere naturalistiske, psykedeliske og (til tider) seksualiserede æstetik i tælleren -kulturbevægelse (dopere, hippier).

Med nogle smarte mis-en-scene-kompositioner skaber Anderson en hel undertekst om de krigende sider af amerikansk kultur i 60-70'erne-overgangen ("Hippies" vs. "Squares") uden at lade disse dybere kulturelle eller historiske bekymringer distrahere fra den vigtigste fortælling ved hånden. Det er ikke at sige, at Anderson har lavet en "let" film - faktisk langtfra. Det virkelige trick med Inherent Vice (i både Andersons instruktørstil og manuskriptarbejde) er, hvor fortællet og tåget fortællingen bliver, selvom det tilsyneladende er en samtals scene efter den anden.

Ligesom vores tilføjede hovedperson er vi tilbage og fumler med at huske, hvilke vigtige navne der passer til hvilke ansigter forbløffet over visse udtryk, der gentages i modstridende konti ("The Golden Fang"); og bliver generelt spekuleret på, om Doc - eller de andre dopere, han møder - virkelig analyserer virkelige begreber og spor, eller går vild i en eller anden hallucination om, hvad der foregår. Kort sagt: Efter 148 minutter med at se folk snakke kan du gå ud af teatret med en lille idé om, hvordan dette mysterium blev løst, eller hvad det hele handlede om i første omgang. Det er en hård bedrift, men Anderson formår at skabe en fornemmelse af at blive forvirret og forvirret uden nogen af ​​de visuelle gimmicks, der ofte bruges til at skabe psykedelisk sensation.

Scene-for-scene, filmen er en sjov (ofte sjov) og underlig lille odyssey, der afslører en masse sofistikeret (og noget meget raunchy) humor pakket ind i næsten hvert øjeblik - hvis man ser og lytter tæt. (Flere visninger bliver kun bedre med en film som denne.) Partituret fra Radiohead-guitaristen (og PTA-medarbejder) Johnny Greenwood giver filmen både en stabil puls og en hypnotisk rytme, der griber dig og fejer dig op i den trance-lignende atmosfære af Docs doperverden.

Rollebesætningen er en solid samling af skuespillere, ledet udelukkende af en vild og uldne Joaquin Phoenix. Genforeningen igen efter deres dybe (og mange vil sige stumpe) karakterstudie, The Master, Anderson og Phoenix rammer en mere legende rapport i denne film. Den anerkendte skuespiller bringer spontanitet og frihed til Doc og giver karakteren off-beat flåter og manerer pakket ind i en stoner's stirring med en generel disposition, der er mere autentisk og underholdende end de stoner / burnout / hippie karikaturer, som de fleste skuespillere prøver at skabe.

Doc er sej og sjov og underligt klog og indsigtsfuld i sin forvirring - sidstnævnte egenskab viser sig i hans interaktion med Josh Brolins tæt sårede og stive lovmand, "Bigfoot", som Brolin spiller med firkantet kæbe. Sammen er Phoenix og Brolin perfekte folier, der hjælper med at virkelig definere og eksponere de finere detaljer om hinandens karakterer, mens deres 'beskidte hippie vs firkantede politimand' verbale sparring på overfladen giver nogle af filmens bedste komedie.

Medvirkende består af en eklektisk blanding af stjerner og karakteraktører. Dette inkluderer Reese Witherspoon, der undergraver sin egen straight-laced cutesy persona som en hippie i skabet; Katherine Waterston (Michael Clayton) gør en spot-on (og forlokkende) stoner femme fatale som Shasta; Jena Malone spiller en sjovt knap-ned eks-doper mor; Treme's Hong Chau undergraver gamle Hollywood "orientalske" stereotyper som en heldig informant; Benicio del Toro blinkede til sin ikoniske frygt og afsky som Docs maritime advokat / rådgiver, Sauncho Smilax; og sanger Joanna Newsom (Portlandia) som filmens fortæller / Docs interne monolog, Sortilége.

Selv filmens bitdele tiltrækker imponerende veteraner som Michael K. Williams (Boardwalk Empire, The Wire), Maya Rudolph (SNL), Serena Scott Thomas (James Bond), Sam Jaeger (Parenthood), tidligere MMA-fighter Keith Jardine (John Wick), Martin Short og Eric Roberts - samtidig med at man bringer nyere talent som Timothy Simons (Veep) og Sasha Pieterse (Pretty Little Liars, Heroes). Så vidt ensembler går, giver alle i rollebesætningen Phoenix en passende (ofte svær) karakter at spille af.

I sidste ende er Inherent Vice den type film, der er skræddersyet til kun at blive nydt af et meget specifikt par, der har en meget intellektuel fornemmelse af, hvad filmisk "sjov" er. Selvom det ikke er så tungt (filmisk eller intellektuelt) som PTAs to sidste film (Mesteren og Der vil være blod), vil det ikke desto mindre være en udfordrende rejse for dem, der ikke er hip til hensigten bag det tåge, døsige, bugtende tempo (og lang tid) af 'Pynchon via Anderson.'

For dem der er i vittigheden, vil Inherent Vice være et behageligt udsigten til gentagen visning og dissekering af scenen, når du prøver (som Doc) at holde spindelvævene ude og se denne sag for rod af æra, samfund og åndelig angst, det virkelig er.

Inherent Vice spiller nu i begrænset frigivelse. Det er 148 minutter langt og er klassificeret som R til brug af stof igennem, seksuelt indhold, grafisk nøgenhed, sprog og noget vold.

Følg os og tal film @ppnkof & @ screenrant