Infiltrator Review
Infiltrator Review

Infiltratoren er en stilfuldt udformet og velfungerende dramatisk thriller, men bryder lidt ny grund på trods af fascinerende emne.

I The Infiltrator er det midten af ​​1980'erne, og den amerikanske toldtjenestes specialagent Robert Mazur (Bryan Cranston) tilbringer sine dage med at arbejde undercover for at bryde narkosmuglere og hvidvaskende virksomheder. Med hjælp fra en informant, der er rekrutteret af sin medagent Emir Abreu (John Leguizamo), er Robert i stand til at infiltrere hierarkiet i Medellin-kartellet: et af de mest magtfulde narkotikakarteller i verden, ledet af den berygtede colombianske narkobarne Pablo Escobar. Robert overgår sig selv som forretningsmand Robert "Bob" Musella og begynder at vinde tilliden hos nøglefigurer i kartellet - til gengæld indsamler bevis mod ikke kun dem, men også Bank of Credit and Commerce International: den højtstående private finansiel institution, der driver forretning med kartellet.

Men da Robert og hans team - herunder agent Kathy Ertz (Diane Kruger), der udgør sig som Roberts forlovede - kommer dybere ind i Medellin-kartellet, vokser dog også faren for, at de bliver fundet ud, og de forfærdelige konsekvenser, der venter dem, bør det sker. Da operationen også lægger en stadig større vægt på hans personlige liv, må Robert arbejde hårdere for at holde sig forstandig om ham, idet han ved, at kun et falsk skridt kan få ham, hans medagenter og måske endda hans familie dræbt.

Baseret på det virkelige liv, Robert Mazurs skrevne erindringsbog om sin tid på at arbejde for den amerikanske regering (med titlen The Infiltrator: My Secret Life Inside the Dirty Banks Behind Pablo Escobars Medellin Cartel), tilbyder The Infiltrator en effektiv strømlinet redegørelse for Mazurs faktiske oplevelser, med tilladelse fra manuskriptforfatter Ellen Brown Furman - som så at sige også er Infiltrator-instruktør Brad Furmans mor. Filmens overordnede fortælling udfolder sig således stort set som en langsom, men konsekvent spændt, dramatisk thriller, der er præget af intense øjeblikke af vold og / eller forstyrrende situationer.

Mens infiltratoren opretholder en jævn spænding igennem som et resultat, træder den også ind i en bestemt velkendt grund til denne type kriminaldrama / thriller-materiale - undlader at tilbyde meget i vejen for uventede vendinger eller ny indsigt i de emner, dens brocher (grænsen mellem politimand og kriminel, de psykologiske virkninger af at være undercover osv.). Brad Furman guider proceduren med en stabil instruktørhånd, men alligevel mangler det at levere den slags seeroplevelse, der kombinerer spænding i hvid knæk med en dybere refleksion over enten dets historiske emne og / eller dets virkelige karakterer (a la Argo, at citere en anden ægte historiebaseret drama / thriller med Cranston).

Infiltratoren ser dog bestemt godt ud, da Brad Furman og filmfotograf Joshua Reis (som tjente som kameramand på The Lincoln Lawyer fra 2011, som Brad Furman også instruerede) leverer en visuelt glat og veludformet film her - en, der indeholder en passende scuzzy og uhyggelig vision om narkotikekriminalitetens underverden fra 1980'erne. Filmen betjenes yderligere af et stemningsindstillende soundtrack, der bruger flere hitsange fra 1970'erne og 80'erne (for eksempel "Pusherman" af Curtis Mayfield) til at pynte de proceduremæssige sekvenser i filmen - på samme tid komplimenterende mange scener, hvor Robert og hans stofherre målretter adfærd i ikke-så respektable virksomheder (strippeklubber, racerbaner osv.).Produktionsdesignet af Crispian Sallis (Gladiator) og kostumer fra Dinah Collin (Hyde Park på Hudson) fanger ligeledes den smarte æstetik og modefølelse fra 80-tallet drug-couture.

Bryan Cranston forankrer infiltratoren med en stærk præstation som Robert Mazur, hvis ikke-nonsens måde og sårbare familie mand disposition sidestiller godt med de skruppelløse roller, som han skal spille for sit job - giver en konstant påmindelse om, at bag den kontrollerede facade, Mazur lever i konstant frygt, vel vidende at en fejl er alt, hvad der kræves for at koste ham livet. Cranston spiller også godt mod Diane Kruger som Kathy Ertz, en intelligent og dygtig agent, hvis eneste svaghed er hendes uerfarenhed i marken. John Leguizamo som Emir Abeu giver en effektiv folie til både Cranston og Kruger's figurer i The Infiltrator - da Emir, som han åbent indrømmer, finder hans arbejde mere spændende end udmattende, i modsætning til dem omkring ham.

Infiltratorens rollebesætning inkluderer flere bemærkelsesværdige karakteraktører i små, men betydelige roller; herunder Amy Ryan ( Central Intelligence) som Roberts hårdtgjorte chef Bonni Tischler; Juliet Aubrey (Den hvide dronning) som Roberts støttende, men trætte kone Evelyn Mazur; Olympia Dukakis (væk fra hende) som Roberts excentriske tante Vicky; og Yul Vazquez (Magic City, Bloodline) som Javier Ospina, et medlem af Medellin-kartellet, hvis seksuelle tilbøjeligheder gør ham til både en uforudsigelig fare og en kilde til forlegenhed for kartellet. Imidlertid er den, der får spille mere end en aktiekarakter, Benjamin Bratt som det højtstående kartellmedlem Roberto Alcaino ud af alle disse støttende rollebesætningsmedlemmer i The Infiltrator: en fyr vist at være en meget åndelig og principfast familiemand, på trods af den ulovlige karakter af, hvordan han lever.

Infiltratoren er en stilfuldt udformet og velfungerende dramatisk thriller, men bryder lidt ny grund på trods af fascinerende emne. Mens filmen med succes komprimerer Mazurs oplevelser til en tre-akts fortælling, banker den stærkt på overudnyttede genre-troper for at gøre det - hvilket resulterer i en film, der udfolder sig som en højspændingstrådgang underbøjet af sin formelstruktur. Selvom det ikke rydder bjælken, der er undervist i drama af Cranstons anerkendte tv-serie Breaking Bad, er The Infiltrator et solidt køretøj for skuespilleren og har lignende underholdningsværdi (selv med Cranston, der spiller den gode fyr, denne gang). Af den grund er The Infiltrator et værdifuldt valg for de filmgæster, der søger en "spændende tur", der er meget anderledes end den typiske sommerfilm i dag.

Infiltratoren spiller nu i amerikanske teatre landsdækkende. Det er 127 minutter langt og er klassificeret som R for stærk vold, sprog overalt, noget seksuelt indhold og narkotikamateriale.