Inferno Review
Inferno Review

Det er usandsynligt, at Inferno tjener Robert Langdon-filmfranchisen til nye fans - og det er ikke værd at den lange ventetid, som det tog at blive gjort.

Den kendte Havard-professor og symbolog Robert Langdon (Tom Hanks) vågner op for at finde sig selv på et hospital i Firenze, Italien - føler sig yderst desorienteret, har et mystisk hovedsår og er ikke i stand til at huske noget, der skete i de foregående par dage. Før doktoren, der tager til Langdon, Sienna Brooks (Felicity Jones), med rette kan forklare Robert den tilstand, han var i, da han ankom til hospitalet, dukker en (antaget) politibetjent op og prøver at myrde Langdon. Med Siennas hjælp lykkes parret at undgå at blive dræbt og søge tilflugt i sidstnævnte lejlighed.

Midlertidigt sikker gør Langdon sit bedste for at dele sammen, hvad der skete med ham, på trods af hans nuværende tilstand. Han går gennem sine ejendele og finder en Faraday Pointer - en, der projicerer et billede af Sandro Botticellis kort over helvede, som er baseret på Dante's Inferno, og indeholder et sæt spor, der tilsyneladende er forbundet med en milliardær galskabens (Ben Foster) dødbringende forslag til hvordan man "løser" menneskehedens overbefolkningsproblemer. Det er op til Langdon og Sienna at følge ledetrådene og se, hvor de fører - i håb om, at de ved at gøre det kan forhindre, at en frygtelig, verdensødeleggende begivenhed sker.

Efter at Dan Browns Robert Langdon-romaner blev en del af zeitgeisten i løbet af 2000'erne, var det uundgåeligt, at Langdon ville springe til storskærm - hvilket han gjorde, i regi af Ron Howard og spillet af Tom Hanks i Da Vinci-koden i 2006 og derefter en anden gang, i 2009's Angels & Demons. Howard og Hanks 'tredje Langdon-film Inferno, der er baseret på Browns fjerde Langdon-roman, ankommer syv år efter det sidste Langdon-eventyr - og føler sig lige bag tiderne, i det nuværende filmatiske landskab. Fans af Hanks overtagelse af den berømte "symbolog" -karakter vil naturligvis finde mere at værdsætte om hans tilbagevenden - men svarer til den nylige teaterudgivelse Jack Reacher: Never Go Back, Inferno er en aktiesekvens og kommer på lige så lidt mere end et uinspireret forsøg for at holde Robert Langdon "brand" i gang.

Tilpasset til skærmen af ​​David Koepp (som også har skrevet Engle & dæmoner), indeholder Inferno alle de nu kendte fortællinger om Robert Langdon-fortællinger - inklusive et indviklet mysterium i kernen, der kræver kraftig suspension af vantro og Langdon med en kvindelig sidekick, hvis Hovedformålet er at give ham nogen til at forklare filmens plot og spræde historiske kunst / kulturfakta ud af. Inferno sigter mod at blande tingene ved at sætte Langdon i en ulempe fra begyndelsen af ​​historien (se hans mystiske amnesiac-tilstand), men denne "twist" på Dan Brown-formlen undlader at sætte Langdon-karakter i større dybde eller male ham i en nyt lys. En delplan, der involverer en karakter fra Langdons fortid, er vævet ind i filmens anden halvdel, men den er for underudviklet til at have meget følelsesmæssig indflydelse i sidste ende.Der er her et større, men lignende forsøg på at skabe en tematisk gennemgang om, hvordan fortiden (det være sig vores personlige historie eller kulturarv) informerer vores perspektiv på fremtiden, men det får ikke nok udvikling til at være af stor betydning.

Howard, som instruktør, ser ud til at have et bedre greb nu om, hvordan man opretholder en følelse af fremadrettet fart med disse Dan Brown-filmadaptioner - hvilket betyder, at Inferno har anstændigt tempo og normalt formår at holde tønder fremad, snarere at blive for længe på enhver enkelt udvikling, drej eller drej, at dens plot tager (hvilket er godt - da de fleste af drejningerne er temmelig telegraferede). Inferno er mindre vellykket med at iscenesætte sætstykker eller dets mange fod-jagtsekvenser omkring naturskønne steder i lande som Italien og Tyrkiet, hvor det blev filmet på stedet. Visuelt er der markante øjeblikke her under "vision-sekvenserne", hvor Langdon er hjemsøgt af blinker af helvede kunstinspireret billedsprog, skønt de har en tendens til at være for overdreven og hektisk til at nyde; der strækker sig til meget af filmen, der har et Jason Bourne-lite look og feel til den.Mens Inferno havde et produktionsbudget på 75 millioner dollars, er det halvdelen af, hvad Angels & Demons koste at tjene for syv år siden - og desværre viser det, hvad angår kvaliteten af ​​førstnævnte produktionsværdier som helhed.

Tom Hanks slår sig tilbage i sin rille som Robert Langdon her og giver den verdensbesparende, puslespilende, Harvard-professor en lille ekstra charme - men han mangler stadig den personlighed, der gør lignende karakterer i andre franchiser sjove at gå på et eventyr med (se især Benjamin Gates fra National Treasure). Inferno forsøger at gøre Felicity Jones som Sienna Brooks mere en aktiv (og kyndig) spiller på plottet her end hendes forgængere i tidligere Langdon-oplevelser har været, mens de også giver hende mere af en ordentlig baghistorie. Brooks fremstår stadig som værende et plottet udstyr end person, hvis karakterisering udvikler sig som nødvendigt for at holde historien i bevægelse, men uden nogen skyld af den Oscar-nominerede Jones - som selvfølgelig spiller det, der ser ud til at være meget en mere givende rolle i en anden franchisefilm,meget snart.

Infernos støttende rollebesætning er en imponerende samling af internationalt skuespillertalent - den amerikanske skuespiller Ben Foster (helvede eller højt vand), den franske skuespiller Omar Sy (Jurassic World) og den danske skuespiller Sidse Babett Knudsen (Westworld) er blandt dens rækker - men af ​​og store, disse kunstnere sidder fast her og spiller bestandskarakterroller, som ikke giver dem mulighed for virkelig at flexere deres skuespilmuskler. Den indiske skuespiller (og Sy 's Jurassic World costar) Irrfan Khan bringer sårt tiltrængte afgift til sagen og spiller lederen af ​​et skyggefuldt privat firma, hvis mørke sans for humor og moralsk tvetydige status gør ham interessant at følge. Khans karakter henviser også til en af ​​de største mangler i Robert Landon-filmene i det hele:deres generelle mangel på selvbevidst humor og uvillighed til at være legesyg med og / eller endda anerkende den iboende silliness af deres historier.

Det er usandsynligt, at Inferno tjener Robert Langdon-filmfranchisen til nye fans - og det er ikke værd at den lange ventetid, som det tog at blive lavet. Der vises aspekter af moderne kultur her (udseendet af moderne tech som iPhones og kameradroner blandt dem), men for det meste ser filmen ud og - endnu vigtigere - føles som noget, som Hollywood ville have frigivet i 2000'erne. Inferno starter som et forsøg på at vende Dan Browns arbejde tilbage til et sted med popkulturel dominans, som det engang besatte, i et filmisk landskab, der siden er gået videre. Stadige fans af Robert Langdon-karakteren (og Hanks 'skildring af ham) burde få mere trækkraft fra Inferno, men andre Langdon-fans synes måske, at hans seneste eventyr er temmelig umærkelig … og blive skuffet over hvor lidt karakteren og hans verden har ændret,gennem årene siden sidst så vi ham.

Inferno spiller nu i amerikanske teatre. Den er 121 minutter lang og er klassificeret PG-13 for sekvenser af handling og vold, forstyrrende billeder, noget sprog, tematiske elementer og kort sensualitet.

2 ud af 5 (okay)