Premiere gennemgang og diskussion af "Homeland" -serien

Showtimes internationale thriller Homeland, fra den 24 producent Howard Gordon, har premiere i aften. Hovedattraktionerne inkluderer Claire Danes, Damian Lewis og Mandy Patinkin i en anspændt historie om en genoprettet amerikansk krigsfange, der mistænkes for at være en plantet Al-Qaida-operatør. Så er Homeland værd at seere på kabel-seere? Læs videre for at finde ud af det.

Hjemlandet begynder måneder før historien, da CIA-feltagent Carrie Mathison (Claire Danes, Terminator 3) forsøger at omstille dødsdommen over en terroristinformant i Baghdad. Manden har oplysninger om et forestående angreb fra den fiktive ekstremistiske leder Abu Nazir, og når vicedirektøren (David Harewood) nægter at blande sig i det irakiske retssystem, sniger hun sig ind i fængslet for at høre hans intel. Før Mathison arresteres og deporteres, fortæller fangen hende en enkelt sætning: "En amerikansk krigsfange er blevet vendt."

Flash frem ti måneder. Arbejder på CIA-efterretningstjeneste, nedtager et amerikansk special ops-team en terroristcelle og genvinder sersjant Nicholas Brody (Damian Lewis, Band of Brothers), en marine, der har været savnet og formodet død siden begyndelsen af ​​Irak-krigen. Mathison, degraderet til en analytiker efter at have oprettet en international hændelse, er øjeblikkelig mistænksom.

Brody bliver fløjet tilbage til USA og modtaget en helt velkommen, oversvømmet med beundring fra politikere, militær top messing og medierne. Efter den bedre del af et årti, der er tilbragt i fangenskab, er Brody dårligt udstyret til opmærksomheden, kaster op på flyet, vender sig mod kamerablitz og viser nervøse flåter. Når han genforenes med sin kone Jessica (Morena Baccarin, Firefly) og deres to børn, kan hans søn ikke engang genkende sin far.

Arbejder mod de forsigtige instruktioner fra hendes manager Saul Berenson (Mandy Patinkin, Criminal Minds), installerer Mathison kameraer og aflytningsknapper i Brody-hjemmet i håb om at fange marinen, når hans håndtere tager kontakt. Hendes løbende manglende tilknytning til Brody med Abu Nazir lægger vægt på hendes allerede skrøbelige mentale tilstand. Når en medarbejder konfronterer Mathison, indrømmer hun psykologiske problemer (sandsynligvis en form for bipolar lidelse), og at hun har taget antisykotika stærkt.

Brody besøger hustruen til sin partner, der døde i fangenskab og lyver for hende om sine oplevelser. Mathison fortsætter med at fejle i sin intelligensindsamling, og efter at være blevet fanget på gaden af ​​Berenson, forsøger og undlader at forføre ham. Lige før hun blev afsløret for CIA, identificerer hun hvad der kan være en kodet besked sendt af Brody gennem tv-nyhedskameraer. Publikum lærer, at Brody vildt slog og muligvis dræbte sin partner, mens han var i fangenskab - i retning af Abu Nazir.

Homeland er for 24 og andre terror-thrillere, hvad The Killing er for CSI. Showet udfolder sig langsomt, tankevækkende og bevidst og giver publikum adgang til de indre liv for Mathison, Brody og hans familie. De, der leder efter en gentagelse af Jack Bauers åndeløse jagter og skudkamp, ​​vil blive skuffede, men for seere med tålmodighed og forståelse for karakterudvikling er Homeland en uventet godbid.

For det meste af piloten bliver publikum efterladt at undre sig over, hvem de skal rodfæste sig med. Brody er en ubestrideligt tragisk figur, en mand, hvis liv er blevet ødelagt af Amerikas fjender. Uanset om han er en sovende agent, viser de oplevelser, han har oplevet, i hans interaktion med andre mennesker, især hans familie. Scenen i lufthavnen, når Brody og hans kone mødes for første gang, er meget anspændte og viser kærlighed, sorg, tab, glæde og ærefrygt hurtigt og med en færdighed, der er en stor kredit for både Lewis og Baccarin. Selv de børneaktører, der spiller Brodys børn, klarer sig godt - et sjældent syn på tv.

Omvendt har vi Agent Mathison, en hensynsløs og utrættelig forfølger, der er overbevist om Brodys intentioner. Hun bryder sine overordnede tillids- og privatlivslovgivning med hensynsløs opgivelse og sparer absolut intet i sin stræben efter sandheden. Hver gang Brody viser sin menneskelighed og skrøbelighed for publikum, er Mathison der og ser og kritiserer og minder os om, at hun er klar til at svinge ind med et øjebliks varsel. Hendes personlige og professionelle vaner maler hende som en hensynsløs og destruktiv person; hun ville være en vanskelig hovedperson at komme bagved, selvom hun ikke jagte en arret og dekoreret veteran. Disse giver en fascinerende karakter, der er uforudsigelig på en række måder.

Desværre er der ikke meget plads for Mandy Patinkin til at skinne i piloten. Den erfarne skuespiller er min favorit, og det er frustrerende at se ham forvist til en dæmpet mellemmandrolle. På bagsiden vil fans af Morena Baccarin endelig være i stand til at se hende skinne i en del med subtilitet og nåde, og hun hæver sig absolut til lejligheden. Hendes skildring af en kone fanget mellem liv er yderst sympatisk.

Den spænding, der vises i hele Homelands første episode, holder publikum indtastet og barmhjertigt undgår de nervøse rystende cam-skud, der ser ud til at gennemsyre genren. Skrivning er stram uden at være prædikant - tegnene taler og opfører sig som rigtige mennesker og reagerer på en reel situation. Homelands tempo er ligefrem ekspert, langsomt til at tage store dramatiske øjeblikke og derefter fremskynde gennem godt håndteret plotfremskridt.

Hvis der er et lavt punkt i piloten, er det en alt for stor afhængighed af grafisk seksualitet. De korte, uflatterende scener ser ud til at være malplacerede omgivet af halvtreds minutters subtilt drama. Selvfølgelig er jeg sikker på, at nogle seere vil se, hvad der vises, og mindst en scene illustrerer en vigtig del af Brody-karakteren.

Hjemland er ikke din typiske CIA-thriller. De, der leder efter en Bourne-esque action-tur eller scriptversioner af deres Modern Warfare-oplevelser, bør se andre steder. Men for seere med tålmodighed til at følge en velfortalt historie med et par dybe kundeemner og en troværdig, interessant verden leverer showet på en stor måde. Hvis du har nydt Justified eller The Killing, skal du prøve premieren.

-

Homeland sendes søndag aften kl. 22 på Showtime, lige efter Dexter.

Følg Michael på Twitter: @MichaelCrider