"Homeland" sæson 2 Premiere anmeldelse
"Homeland" sæson 2 Premiere anmeldelse

Uanset om du er af den tankegang, at Homeland trumfer sådanne tv-elskede som Mad Men og Breaking Bad med hensyn til kabel-tv-drama, er det svært at ignorere, hvor stram og spændende serien kan være. Se bare på, hvor hurtigt serien koger tingene efter en afkølingsperiode mellem årstiderne med en historie, der springer frem i tiden, men formår at føle sig skræmmende til stede med hensyn til begivenhederne i Mellemøsten og den måde, den amerikanske politiske maskine er bygget næsten udelukkende på hype.

Der er gået noget tid siden sidste sæsons åndeløse finale, og tingene er stort set blevet stille i de respektive husstande i Carrie Mathison (Claire Danes) og sergent Nicholas Brody (Damian Lewis). For det første bor Carrie sammen med sin far og søster og underviser i engelsk som andetsprog, mens sergent Brody nu er kongresmedlem Brody - og i en latterlig, men alligevel gribende stak på sindssyge i et valgår, den potentielle løbende partner til Vice Præsident William Walden (Jamey Sheridan). Under overgangen fra mere og mere paranoid CIA-agent til ydmyg engelsklærer og amerikansk krigshelt til ubesværet populær politisk enhed har den fælles grund, der forbinder dem, Abu Nazir (Navid Negahban) stort set været stille. Men som held (eller sæsonpremieren) ville have det,hjulene i det internationale spion-spil og globale terrororganisationer ophører aldrig med at dreje.

Og deri ligger det grundlæggende, skræmmende princip i Homeland: For at nogen af ​​seriens hovedpersoner skal få deres dag, vil der sandsynligvis ske noget forfærdeligt. Dette sætter publikum i en permanent tilstand af alarm, og ser paradoksalt frem til en opløsning, men at vide, at det kun er muligt gennem en forfærdelig begivenhed.

I sæsonpremieren, 'The Smile', handler Homeland primært om at genoprette, hvor Carrie og Brody har været, og vise, hvordan begge på et tidspunkt, mens publikum var væk, måske havde fundet sig et sted, hvor tanken om at fortsætte efterhånden som de blev fjernere, og det var stort set positivt for dem begge. Fordi hver bliver suget tilbage i deres respektive positioner, tager det ikke lang tid at se, hvor kaustisk det var for dem at opretholde sådanne ensartede sysler - og hvordan Carrie senere indser, at hun nød den måde, at forfølgelsen på definerede hende.

Men uden interaktion er det ikke længere et spil katte og mus mellem Carrie og Brody; det er deres fortid på jagt efter hver af dem. Og mens det foreløbig alligevel hjælper Hjemmeland til at undgå at falde i fælden, der præsenteres af dets grundlæggende forudsætning, forsøger det heller ikke at omskrive, hvordan serien fungerer. Brody er stadig meget efter Abu Nazirs indfald og bliver kontaktet på sit nye kontor af en reporter (og nazir-loyalist) ved navn Roya (Zuleikha Robinson) med instruktioner om at trække klassificerede oplysninger ud af et pengeskab, der tilfældigvis er i kontor for CIA's vicedirektør David Estes (David Harewood). Og i den første time står en lille notesbog på et skrivebord som et bevis på, hvor godt Homeland håndterer spændinger.

I mellemtiden reagerer Carrie på en anmodning fra Estes om hjælp med den slags reaktion, man ikke ville forvente i betragtning af den måde, hun blev fjernet fra CIA. Mens Nazirs anmodning om Brody er forræderi, føles det ligefrem simpelt i forhold til Estes, der beder Carrie om at rejse til Beirut og indsamle efterretninger fra konen til en Hezbollah-leder. Arbejdet betyder at kaste smertefulde minder og følelser op; det betyder at arbejde med Saul (Mandy Patinkin) og få information om et nært forestående angreb på Amerika fra en kilde, Carrie holdt bøgerne og ikke har set i årevis. Det betyder, at alt, hvad Carrie ofrede så meget for at undertrykke, strømmer tilbage til overfladen igen.

Men Brodys kamp er i stigende grad hjemme. Hans kone, Jessica (Morena Baccarin), er flyttet forbi og accepteret sin afdøde mands pludselige opstandelse og begyndte at nyde profilen, der følger med at være hustru til en mand, hvis navn pludselig er en hårbredde fra præsidentskabet. Så når Dana (Morgan Saylor) udstikker ham som muslim, til sin klasses vantro, men senere igen til Jessica - en kendsgerning, som Brody bekræfter - er det klart, at sandheden, der adskiller de to forskellige halvdele af kongresmedlem Brody, begynder at opløses. Og igen, som det er med Carrie, finder Brody sig i krig med den person, han er nu, og som han engang var.

Homeland gør mange ting meget godt, men en af ​​dem er showets bevidsthed om, hvor længe visse åbenbaringer skal vente, før de bliver gjort kendt af dets karakterer. Brody holder mange hemmeligheder fra sin kone, men denne definerer ham. Hvad vigtigere er, Jessicas svar gør, hvem hun er klarere for publikum. Hun er ikke længere en hjælpekarakter, som Brody skal holde hemmeligheder for; hun er nu en aktiv deltager i at holde sandheder om sin mand fra det offentlighed, han tjener. Forfatterne ved, at opbygning af spænding er stor, men før eller senere, hvis den ikke frigives - selv i små doser - har den en tendens til at gå fladt. Tricket med at holde visse områder af frygt høj er ved at aflaste presset med jævne mellemrum.

Dette tjener igen til at fremhæve Homelands evne til at give sine plot flere tråde at udforske, mens det stadig lykkes at trække disse tråde ind i en sammenhængende linje i slutningen af ​​de fleste episoder - det er ingen enkel bedrift, da ofte selv de bedste serierede dramaer vælger at lade forskellige tråde hænge sammen for at blive hentet (eller ikke) flere episoder nede på linjen. Showet er også velsignet med en overflod af talent, der, selv om det fordobler to af de mere populære former for tv-figurer lige nu, f.eks. Den upålidelige hovedperson og den moralsk tvetydige centrale karakter, formår at tilbyde noget unikt og overbevisende om begge dele. Til deres ære er danskere og Lewis lige så fremragende og påvirker i deres roller.

Vigtigst er det dog, hvordan Carrie og Brody formår at overraske, selv når publikum får information, som CIA ikke gør. At have spørgsmål om dine karakterer er den slags spørgsmål, en god serie ønsker at have. Der er stadig meget, vi ikke ved om Brody og Carrie. Og det, der er mest spændende, er den måde, hvorpå begge figurer fristes til at føre publikum ned ad forudsigelighedens vej, men afvikle overraskende. Da Brody udråber at være noget andet end hvad folk opfatter ham som, kan det samme siges for næsten alt på hjemlandet.

-

Homeland fortsætter næste søndag med 'Beirut Is Back' @ 22:00 på Showtime.