"Homeland" sæson 2 Finale anmeldelse - en ny begyndelse?

På trods af sine mange ligheder er Homeland ikke den samme slags hyperkinetiske techno-thriller som noget som f.eks. 24. Selvom meget af handlingen drives på samme åndenød, handler det mere om karaktererne og hvad der sker med dem på en dybt personligt, psykologisk niveau som et resultat af at leve i en næsten konstant tilstand af paranoia, selvtillid og frygt for, at det utænkelige er ved at ske.

At dømme Homeland, eller i dette tilfælde sæson 2 på baggrund af dets mange plothuller eller tvivlsomme spring i logikken, kan til en vis grad suspenderes; forudsat at forfatterne tog de nævnte spring som et middel, hvormed de kunne integrere en sådan stor terrortrussel med det interpersonelle forhold mellem to meget skruede mennesker på en eller anden måde tilfredsstillende måde.

Så efter lidt langsom start begynder 'The Choice' at tømme alle dets elementer og reducere sin historie så tæt på det ene enkle princip om det usandsynlige forhold mellem Carrie Mathison (Clare Danes) og Nicholas Brody (Damian Lewis) som det muligvis kan. Der er adskillige røde sild, der kastes ind i starten, og kort viser forestillingen den slags svimlende fornemmelse, at alle på en eller anden måde måske ikke er til gavn - men det er umuligt at fastslå, hvem der præcist, langt mindre hvorfor. For eksempel forfølger Peter Quinn (Rupert Friend) skoven uden for Mathison-familiens hytte, mens Carrie indeni tømmer en revolver og placerer kuglerne i en Altoid-dåse. Kameraet følger hendes bevægelser med så bevidst opmærksomhed og detaljer, at i et kort sekunddet ser ud til, at episoden på en eller anden måde vil arbejde sig tilbage til messingen, der hviler inde i den bulede dåse. Men ligesom udseendet af den mystiske Dar Adal (eller måske mere i det væsentlige, betydningen af ​​at kaste nogen som F. Murray Abraham), ville det vise sig at være et element gemt til en anden dag - eller en beregnet smule forkert omdirigering.

På en måde har hele sæson 2 været den samme fejlagtige retning (såvel som nogle lejlighedsvise fejlopslag). I slutningen af ​​den første sæson var der hundreder af retninger, som Homeland kunne have været taget, men forfatterne besluttede, at dynamikken mellem Carrie og Brody på godt og ondt ville være deres fokus; de ville tage dette stjernekorsede parforhold så vidt det kunne komme. På et bestemt tidspunkt ville forfatterne simpelthen ikke få den slags følelser fra forholdet, som de havde lagt i det; Brody og Carrie var dømt til at mislykkes for både figurerne og publikum. Allerede var vi begyndt at se fortællingen miste terrænet på effektiviteten af ​​hele dynamikken, der fik sæson 1 til at fungere så godt. Den uventede legitimitet af Carries følelser for Brody,og hans overraskende gengældelse var nøgleelementer i showet, så da det begyndte at blive dem mod de globale terrororganisationers og CIA's manipulationer, begyndte noget at føle sig ude.

Og med den ekstra spænding ved at vide, at Nicholas Brody også hævdede at være en reformeret terrorist, syntes det sandsynligt, at serien ville give afkald på Damian Lewis, så den kunne genopfinde (og til en vis grad redde) sig selv i en fornyet og genoplivet sæson 3. I mange henseender formåede 'The Choice' netop det uden den massive genstart, som nogle havde forudsagt, samtidig med at det stadig antydede en spændende mulighed for et helt nyt arrangement næste sæson og derefter. Det mest positive ved at komme fra dette er, hvordan Homeland har formået at kæmpe sig fri fra mange af de fælder, der har at gøre med Abu Nazir (Navid Negahban). Nu er showet gratis til at tackle trusler af en anden skala og at (forhåbentlig) genoprette forholdet mellem Saul (Mandy Patinkin) og Carrie - seriens anden, undertiden overset,forholdet mellem to ødelagte mennesker.

Det er noget underligt at sige dette, men når eksplosionen ripper gennem CIAs hovedkvarter, er der meget at lide ved Homeland-sæsonens finale. På trods af historiens personlige karakter drives så meget af serien af ​​handlingsorienterede begivenheder; hvoraf nogle ikke lige har fungeret i de sidste tolv episoder. Men her er det anderledes; straks er der tvivl i alles sind om, at Brody ikke stadig er terroristen - og hvem ved, måske finder vi ud af senere, at han faktisk var den fyr, der plantede al den C-4 i sin SUV. Terrorhandlingen arbejder også for at tildele en stor vægt til den tilsyneladende mangelfulde måde, hvorpå Nazir villigt så sit liv komme til en ende. Mere vigtigt er det dog, at det deler episodens fokus mellem Carrie og Brody, der plyndrer hendes slutspil opbevaringsskab,og Saul styrede kaoset, mens han samtidig sørgede over det formodede tab af en meget vigtig kollega og ven - og nej, det refererer ikke til David Estes død (David Harewood). Patinkin er så effektiv i sine sidstnævnte scener, at han grundlæggende grundlægger hele episoden med lidt mere end subtile variationer af et smertefuldt blik på hans ansigt og en knap skælvende stemme. Ikke underligt, at det blev besluttet at afslutte sæsonen med et langvarigt skud af hans sårede, men alligevel lettet syn.og en knap skælvende stemme. Ikke underligt, at det blev besluttet at afslutte sæsonen med et langvarigt skud af hans sårede, men alligevel lettet syn.og en knap skælvende stemme. Ikke underligt, at det blev besluttet at afslutte sæsonen med et langvarigt skud af hans sårede, men alligevel lettet syn.

Men det er hvad episoden ikke tyede til, det er måske den mest tilfredsstillende. For det første, på trods af hvad Quinn mener, malede det ikke Estes som en slags hemmelig skurk - faktisk, selvom det var selvbetjent, som Saul påpegede, hans ordre om mordet på Brody - som er en kendt terrorist - er faktisk et legitimt svar fra en person, der opererer inden for rammerne af national sikkerhed. Selvom han muligvis har håndteret det på en udiplomatisk og rystelignende måde, nærmede Estes sig ligesom Dana (Morgan Saylor) de fleste situationer fra en sandhedsposition.

Alligevel er det mest betydningsfulde aspekt af 'The Choice', at skønt mange havde anmodet om det, lykkedes det forfatterne at give Brody en udgang, hvilket ikke krævede, at han døde. Måske ville det have været mere tilfredsstillende på en eller anden måde, men Brodys trækker sig tilbage til Newfoundland, og hvem ved der hvor, giver serien det spillerum, den har brug for for at bevæge sig i enhver retning. Som det var med Brody-familien i slutningen af ​​'In Memoriam', kan forfatterne vælge at integrere karaktererne i kommende historier eller ej. Selvom dette helt sikkert føles som en tragisk, men tilfredsstillende afslutning på Jessica (Morena Baccarin), Dana og Chris '(Jackson Pace) historie, behøver det ikke nødvendigvis at være. Og så usandsynligt som det er, at Damian Lewis forbliver ude af rampelyset for længe,det ville være meget interessant at se Homeland operere uden ham - i det mindste i nogle få episoder.

For mange seere brugte Homeland en stor del af den velvilje, som alle disse Emmys tildelte den, og i betragtning af den tilfredsstillende, men stadig mindre end-endelige afslutning på denne sæson, er der truslen om, at uanset hvad der kom positivt ud af 'The Choice' kunne fortrydes i begyndelsen af ​​sæson 3. Det efterlader publikum stadig villige til at give showet fordelen ved tvivlen i den usædvanlige position at vente på en konklusion snarere end at vente spændt på næste kapitel. Vil den næste sæson være nok til at få dem til at tro på showet?

Forskellige andre ting:

• Nogle gange kan rydning af bordet som dette gøre underværker for et show. Ikke kun kan forfatterne bevæge sig forbi Nazir-terrornetværket for at udforske nye trusler, de har kort sagt bortskaffet eventuelle dvælende problemer, der måtte have været med tegn som Estes, såvel som den irriterende Finn Walden (Timothee Chalamet).
  • En sæson af Brody på flugt (som ganske vist vil kræve en stor suspension af vantro), mens Carrie afbalancerer en ny trussel med en næsten ekstraundervisning for at fritage den mand, hun elsker, kan være en interessant fortsættelse af Brody / Carrie historie.
  • Det er overraskende, at ingen tænkte, dog kortvarigt, at bebrejde den stakkels Danny Galvez (Hrach Titizian) for bilbomben.

-

Hjemlandet vender tilbage til sæson 3 i efteråret 2013.