"Hell On Wheels" sæson 2 Premiere Review

Det er ikke svært at kunne lide ideen om AMCs vestlige serie, Hell on Wheels. Showet har meget at gøre: uangrebelig, ensom ulv på jagt efter dem, der dræbte sin kone og barn, mod den storslåede baggrund af opførelsen af ​​den transkontinentale jernbane, hvor befriede slaver, indvandrerarbejdere og tidligere konfødererede soldater alle sammen mødes. Det er den slags miljø fans af flere genrer kan finde en voldsom hjælp til det, de leder efter. Problemet er, at i løbet af sæson 1 ofte kom serien usikker på, hvad den bare ville tjene.

Mens markedsføringen for sæson 2 antyder, at en vild Cullen Bohannon (Anson Mount) effektivt hæver noget helvede, var showet i sin første 10-episods udflugt mærkeligt blottet for meget helvede. Det var også blottet for meget jernbanebygning. Faktisk var det et underligt ustruktureret sæt af forskellige dele, der på trods af at vise nogle blink af ægte inspiration for det meste kæmpede for at leve op til materialets sande potentiale.

For det meste kunne den lakoniske sydlænding næppe tvinges til at udtrykke sig ud over et guttural, monosyllabisk "ja". Dette er ikke Mount skyld, der gør et ret bemærkelsesværdigt stykke arbejde med det materiale, han har fået; det får bare en til at spekulere på, hvad han måske er i stand til at udrette, hvis Gayton-brødrene infunderer deres manuskripter med noget, der mere ligner subtilitet, snarere end at antage, at publikum ikke er i stand til at følge underteksten eller forstå den bogstavelige betydning af de forskellige grunter og murren af Cullen Bohannon. Der er forfattere, der kan slippe af sted med dette. En sådan forfatter hedder Aaron Sorkin - skønt han er blevet kritiseret for hans mindre end subtile scripting på The Newsroom. Hell on Wheels lider på sin side af en lignende verbal sygdom, men her er dialogen langt mindre erudit og langt mindre prædikant;det er kun fyldstof, så ingen motiv eller tankegang kan sættes i tvivl. For eksempel tage scenen mellem svensken (Christopher Heyerdahl) og Lily Bell (Dominique McElligott), hvor han faktisk sammenligner, hvor langt han er faldet til Lilys tilsyneladende stigning til toppen. Ved at gøre sådan noget mister Gaytons manuskript ofte meget af programmets tilsigtede drama.

Heldigvis er der imidlertid i anden sæsonpremiere, 'Viva La Mexico', blevet skiftet de forskellige karakterer i serien lidt om, så modellen, de var beregnet til at legemliggøre, får en chance for at trække vejret og finde et mindre restriktivt middel til at definere hver enkelt. Forbedringerne er øjeblikkelige og mest synlige i Elam Ferguson (Common) og den førnævnte Lily Bell. Og mens der er beviser for, at selv Bohannon bevæger sig væk fra at være noget mere end den "gode" type plantage og slaveejer, eller at han er mere end en hævnmission, er han ikke der endnu, men Mr. Bohannon ser ud til at være på den rigtige kurs.

Showet tager klogt op efter en ubestemt tid efter sidste sæsons finale, der så Bohannon på flugt efter at have dræbt den forkerte mand. På den tid vendte han tilbage til Meridian og sluttede sig til en masse togranere ledet af en løs kanon ved navn Hawkins (Ryan Robbins eller Tector fra Falling Skies). Bohannons plan er at få nok penge til at flygte til Mexico og forsøge at finde en slags frelse dernede, men i betragtning af hans personlighed fungerer tingene ikke så godt.

I mellemtiden har Elam formået at fremmedgøre sig fra dem, han tidligere forbandt med, og han har endda mistet Eva (Robin McLeavy) til Mr. Toole (Duncan Ollerenshaw) - som formåede ikke kun at overleve et blindt skud i ansigtet, men også find ud af, at sådan en ting kun er kur mod et ubehageligt temperament. Der er dog en vis bekymring i Mr. Tooles opførsel, da han virker mægtig besiddende af Eva i nærvær af Elam. Andetsteds ser det ud til, at Durant (Colm Meaney) har fået sin jernbane for det meste tilbage i orden - på trods af de irriterende togranere, der napper lønningslisten - og har endda formået at se noget, der ligner en egentlig by springe op i Hell on Wheels. Derudover synes hans arbejdsforhold med Lily meget forbedret, selvom der stadig er et spørgsmål om, hvad deres personlige forhold indebærer.

Størstedelen af ​​forandringen hænges imidlertid over McGinnes-brødrene, Mickey og Sean (henholdsvis Phil Burke og Ben Esler). Efter effektivt at have sat svensken i en ødelæggende tilbagegang (med en tjære og fjer at matche) forsøger brødrene nu at udfylde tomrummet for hans fravær ved at tage en andel af forskellige lokale virksomheds fortjeneste til gengæld for en vis beskyttelse. Svensken er derimod blevet reduceret til at rydde helvede på hjul for sine døde og andre former for affald og stopper lejlighedsvis for at hjælpe pastor Cole (Tom Noonan) med at begrave en myrdet prostitueret og sige et par skøre ord på hendes vegne. I mellemtiden har Cole mistet sig endnu en gang til drikken uden at leve op til sine prædikningsopgaver og vil uundgåeligt blive et problem for sin datter Ruth (Kasha Kropinski), der antager en flaske "Corn Likker"vil berolige ham nok til, at lydene af hende og Joseph Black Moon (Eddie Spears), der er intime, ikke vil vække nogen form for mistanke på vegne af hendes stadig mere forstyrrede far.

Det meste af denne episode er beregnet til at sigte det viste i retning af sæson 2 planer om at tage helvede på hjul. Det er for det meste vagt; ud over at sætte Bohannon i livsfare igen, ønsker 'Viva La Mexico' heldigvis at lade de fleste af sine andre karakterer være ved startporten og forhåbentlig lade disse individuelle historier finde vej ind i hovedplanen, i modsætning til at alle hopper samtidigt ind i puljen som de gjorde sidste sæson.

Nu er den eneste bekymring, at showet efter en respektabel opsætning ikke er i stand til at opretholde denne retning. Når alt kommer til alt ville det være svært at tro, at Cullen Bohannon ikke finder sig tilbage i helvede på hjul, der slår folk og vågner op med en kylling i ansigtet inden for længe. Spørgsmålet efter det vil være, hvordan Gaytons planlægger at forhindre, at showet blot glider tilbage til den lejlighedsvis besværlige front af sæson 1. Hell on Wheels har alle ingredienserne til at være et temmelig godt show, og der er flere beviser for det her end nogensinde før, men indtil det finder ud af, hvordan man gør alle sine historier (ikke kun Bohannons) mere relevante for omgivelserne, vil det sandsynligvis fortsætte med at vandre målløst i ørkenen.

-

Hell on Wheels fortsætter næste søndag med 'Durant, Nebraska' @ 9:00 på AMC. Tjek et smugkig på episoden nedenfor: