"Haywire" anmeldelse
"Haywire" anmeldelse

Nogle filmgæster kan i sidste ende spotte detaljerne i filmens fortælling - men at se Carano kaste hele sin krop og sjæl i Mallory vakler aldrig med at levere overbevisende handling på skærmen.

Fans af blandet kampsport (MMA) er sandsynligvis allerede fortrolige med Gina Carano - en højt rangeret mellemvægtskæmper (og eks-amerikansk gladiator "Crush"), der for nylig blev skaffet op af instruktør Steven Soderbergh til en actionheltinde-rolle.

Nu er Soderbergh og Carano klar til at levere deres samlede indsats: Action-spionagefilmen Haywire, der blander instruktørens skarpe visuelle stil og spændende karakterdrama med Carano's hårdtslående og ligefrem brutale kampkoreografi.

Ligesom meget af Soderberghs arbejde snubler Haywire her og der - men leverer i sidste ende en unik filmoplevelse, der er både intelligent og især spændende at se. Bekymringer over Caranos rollebesætning (som nogle modstandere mente ville være repræsentative for stil over stof) sættes hurtigt i hvile, da den nykommende skuespillerinde let præsenterer en forestilling, der afbalancerer nogle af de mest vilde kampkoreografier i nyere hukommelse - såvel som nuanceret dialogudveksling med en række Hollywoods bedste skuespiltalenter (blandt andre Michael Fassbender og Ewan McGregor).

Haywire-historien er i sidste ende ret ligetil. Til tider kommer det som en mindre drivkraft for karaktererne og mere som en undskyldning for Carano at fremvise sine actionkoteletter. Hun spiller Mallory Kane, en meget efterspurgt kontraktsspion, der pludselig finder sig selv på flugt efter sin tidligere arbejdsgiver (og tidligere elsker) Kenneth (Ewan McGregor) forsøger at få hende dræbt. For at afsløre sin handlers forræderi skal Mallory kæmpe gennem en række livstruende scenarier, mens Kenneth (sammen med lignende skyggefulde individer) kaster alt fra lokal retshåndhævelse til højtuddannede lejesoldater på hendes måde. Mens plottet ikke er så skarpt som nogle af Soderberghs andre film (Ocean's Eleven og Traffic),fortællingen lykkes stadig med at levere et spændende action-dramastykke fyldt med interessante karakterdynamikker - alt sammen grundlagt i en rigtig hård kæmpekoreografi.

Som nævnt holder Carano sig som både en voksende actionstjerne og en dygtig skuespillerinde. Det er faktisk forfriskende at se Carano dukke op på Hollywood-radaren under Soderberghs fløj i stedet for en mindre subtil filmskaber (som Michael Bay eller Paul WS Anderson). I stedet for et vagt, røvsparkende stykke øjen slik, placerede instruktøren Carano smart for at blive taget alvorligt for hendes optræden og ikke kun hendes evne til at kvæle en mand ud med lårene. Som et resultat er det let at se, at både Haywire og Carano's fremtidige fungerende bestræbelser begge vil have stor gavn af Soderberghs tilgang. Mallory er nødt til at bære mange forskellige ansigter i denne film, og mens nogle få af dem er afbildet med mindre succes end andre, er der aldrig et øjeblik, hvor Caranos uerfarenhed skinner igennem - og oftere end ikkerookie-skuespillerinden (vi tæller ikke hendes direkte til DVD-film, Blood and Bone, med Michael Jai White) formår faktisk at tilbyde nogle spændende og overbevisende kompleksiteter.

Tonen, der er sat af Soderbergh og Carano, kræver også, at de støtter rollebesætningen for at øge deres fysiske spil - med nogle virkelig hårdtslående sekvenser for Michael Fassbender, Ewan McGregor og Channing Tatum. Ud over de fysiske øjeblikke formår stort set alle involverede at præsentere interessant og nuanceret drama på skærmen - med nogle mindeværdige (og lange) single-dialogudvekslinger mellem tegn.

Mens Haywire bestemt er en underholdende tur med nogle sjove sæt-brikker og dræberkampssekvenser, er det muligt, at nogle filmgæster vil føle, at filmen i sidste ende er temmelig tynd på trods af sine gode punkter. De fleste af de involverede figurer er interessante at se øjeblikket til øjeblikket, men får ikke nyde faktiske overordnede fortællinger. Plus, næsten alle tegn er et statisk billede, uændret af de begivenheder, der afspilles, indtil Mallory enten redder eller dræber dem.

Selv Carano's Mallory får ikke meget langt at vokse - og mens hun er troværdig og interessant, fjerner Soderberghs "naturens kraft" tilgang til karakteren en smule spænding efterhånden som historien skrider frem - da de fleste af Mallorys "slip-ups" ikke er ' faktisk ikke hendes skyld. I deres forsøg på at gøre Mallory til en af ​​de mest dygtige skjulte agenter i spillet - filmskaberne skrev sig ind i et hjørne. Hvis Mallory skruer op, er hun ikke dårlig nok; dog skal der ske ubelejlige ting for at holde historien i bevægelse. Som et resultat er en række situationer, der tvinger plottet fremad, faktisk kun resultatet af tilfældige begivenheder - såsom en skovscene, hvor Mallory udmanøvrerer to politikrydstogter og kun modvirkes af et frakoblet eksternt møde.

Selvom det ikke forringer scenen-til-scene-nydelsen, fjerner historiens beats et stort ansvar fra Mallorys skuldre, så hun kan være både tophund (sjældent begår fejl) såvel som actionfoder (trukket tilbage i historien gennem "ikke hendes skyld" begivenheder). Som et resultat indeholder Haywire en række scener, der, selvom de er sjove, er lidt for bekvemme med en hovedperson, der er usædvanligt underholdende at se, men ikke rigtig er tvunget til at eje noget af nedfaldet - selvom hendes handlinger til tider sætte venner og kære i fare. I sidste ende kan fyldstoffet mellem action-sæt-brikkerne være ret interessant, men det er svært at undslippe den overordnede følelse, at fremvisning af Caranos kampkoteletter er prioritet nummer et.

Haywire-handlingen er ikke Soderberghs stærkeste, og filmskaberne kæmpede naturligvis lidt for at afbalancere Mallorys kick-butt-handling på skærmen med historiens større bevægelser. Imidlertid er det kun få af filmens mangler, der i sidste ende forringer minuttet til minut turen på skærmen - hvilket i høj grad drager fordel af instruktørens smarte visuelle blomstrer og Caranos friske (og kompromisløse) tilgang til handling. Nogle filmgæster kan i sidste ende spotte detaljerne i filmens fortælling - men at se Carano kaste hele sin krop og sjæl i Mallory vakler aldrig med at levere overbevisende handling på skærmen.

Hvis du stadig er ved hegnet omkring Haywire, skal du tjekke traileren nedenfor:

-

-