Farvel Christopher Robin anmeldelse: En bjørn med meget lille lykke

Farvel Christopher Robin er smuk og velhandlet, men har blandet succes, når det kommer til at præsentere Milnes livshistorie i en pæn og pæn pakke.

Baseret på liv og tider for Winnie the Pooh-skaberen AA Milne og hans familie, Farvel Christopher Robin er en prisuddelingssæsonvenlig dramatisering af den sande historie bag et litterært ikon og den virkelige verdens mennesker, begivenheder og steder, der inspirerede dem. Milnes egentlige liv er en fascinerende casestudie om, hvordan et kunstværk, der berører hjerterne hos mennesker over hele verden på tværs af flere generationer, kan komme til en stor personlig pris for dets skaber og deres kære. Farvel Christopher Robin er smuk og velhandlet, men har blandet succes, når det kommer til at præsentere Milnes livshistorie i en pæn og pæn pakke.

Efter hans oplevelser under første verdenskrig forsøger Alan Alexander Milne (Domhnall Gleeson) at genoptage sit gamle liv som dramatiker i England med sin kone Daphne (Margot Robbie), men befinder sig traumatiseret af sin tid i krig og desillusioneret over tingenes tilstand i verdenen. Efter fødslen af ​​deres søn Christopher Robin lokker Alan Daphne til at forlade det travle byliv for at leve ude på landet sammen med deres barnepige Olive (Kelly Macdonald), baseret på ideen om, at Alan vil være i stand til korrekt at genoptage skrivningen i deres nyt hjem. En gang derimod finder Milne imidlertid, at hans sind er så rastløs og fortvivlet som det var i byen.

Efter at Alan får (eller rettere sagt) at bruge tid sammen med den unge Christopher (Will Tilston), finder han sig inspireret af sin søn og deres eventyr sammen i det nærliggende skov samt Christophers legetøjsdyr. Over tid begynder Alan at skrive historier om en fiktiv version af Christopher Robin ("Billy Moon", som han har tilnavnet af sine forældre) og hans venner som Winnie the Pooh og Tigger, der er bosiddende i Hundred-Acre Wood. Alans Winnie the Pooh-romaner bliver derefter et globalt fænomen, der tilbyder håb og glæde til millioner af mennesker og gør Christopher Robin til et kendt navn. Men hvad koster det den virkelige Christopher, der ikke ville mere end at tilbringe tid sammen med sine forældre?

Farvel Christopher Robin, som blev skrevet af Frank Cottrell Boyce (The Railway Man) og Simon Vaughan (Ripper Street), er en indsigtsfuld erindringsbog, der kan sammenlignes med sådanne biografier som Finding Neverland og Saving Mr. Banks, idet den undersøger, hvor lunefuld klassikere - historier der glæder utallige børn og forældre rundt om i verden - fødes undertiden af ​​tragedier i deres forfatteres liv såvel som deres egne personlige fejl. Mens farvel Christopher Robin er villig til at præsentere både Alan og Daphne Milne som fejlbehæftede og undertiden ligefrem ikke-lignende produkter fra deres tid, glatter det ud over de hårde kanter i deres bekymrende forhold til deres søn i et forsøg på at male Milne-familiens historie i en mere flatterende lys. Dette giver anledning til et større tonespørgsmål, der svækker filmens ellers solide fortælling,som farvel Christopher Robin forsøger at dreje en hjertevarmende historie ud af en mere hjerteskærende og gribende.

Instruktør Simon Curtis bringer verden af ​​farvel Christopher Robin til live gennem æstetisk tiltalende solbelyste rammer fanget af hans My Week With Marilyn-filmfotograf Ben Smithard samt dejlige periodekostumer fra Odile Dicks-Mireaux (Brooklyn) og produktionsdesign af David Roger (Jonathan) Strange & Mr. Norrell). Yderligere indstilling af stemningen er partituret fra Coen Brothers hyppige samarbejdspartner Carter Burwell, som udsmykker den vidunderlige stemning af Alan og Christophers tid, der spiller sammen i deres eget Hundred-Acre Wood, og kontrasterer disse scener pænt med de mere dramatiske dystre øjeblikke i film. Hvis der er noget, farvel Christopher Robin ser ud og lyder for poleret i betragtning af de rodede følelser og vanskelige spørgsmål rejst af sin historie.Dette bidrager yderligere til den fornemmelse, at filmen trækker for hårdt på hjertestrengene i et forsøg på at lette sin dystre fortællingsproces.

På den anden side viger Farvel jul Robin ikke væk fra at anerkende Alans PTSD og bruger kloge redigeringsovergange for at illustrere, hvordan noget så harmløst som en ballon, der popper (eller blændende scenelys) kan udløse minder om hans tid i krig. Gleeson er typisk god her som Winnie the Pooh-forfatteren selv, tegner et tredimensionelt portræt af forfatteren og maler sit komplicerede forhold til sin søn i et rørende lys. Robbie er lige så solid som Daphne, da filmen giver hende plads til at få fru Milne til at føle sig som en rigtig person og ikke blot en dårlig mor, der ofte prioriterede sit sociale liv frem for sin familie. Når det er sagt, ender Daphne noget underbetjent som en karakter, da Farvel Christopher Robin fokuserer meget meget mere på Alan og Christopher end hendes forbindelse til nogen af ​​dem.

Olive præsenteres som værende en mere passende moderfigur for Christopher end Daphne, skønt farvel Christopher Robin til tider kæmper for at jonglere scener fra parrets tid sammen med øjeblikke mellem Christopher og hans egentlige forældre. Ikke desto mindre bevæger Macdonald sig som altid i rollen som Olive, mens nykommeren Will Tilston er lige så troværdig som Christopher / "Billy" - fanger sin følelse af uskyld fra barndommen, uvidende om, hvordan han bliver brugt af sin mor og far. Desværre begår farvel Christopher Robin derefter synden ved at fortælle snarere end at vise meget af Christophers ubehagelige alderdom, hvilket efterlader Alex Lawther som den voksne Christopher Robin til at gøre lidt mere end at forklare karakteren af ​​hans følelsesmæssige rejse.

Farvel Christopher Robin kaster med succes lys over de virkelige begivenheder og mennesker, der førte til Winnie the Poohs skabelse, men dets sukkerovertrækning af historien og bestræbelser på at give det mere af et lykkeligt spin hindrer i sidste ende filmen. Det er en samlet, solid biografisk film, og takket være dens overbevisende forestillinger vil den uden tvivl få filmgæster til tårer med sin skildring af den triste sandhed bag karakterer, der har bragt lykke til så mange. Farvel Christopher Robin er ikke nødvendigvis en film, der beder om at blive set på en stor skærm, og det er heller ikke sandsynligt, at den får meget trækkraft i denne prissæson (hvilket betyder, det er ikke rigtig et must-see for cinephiles). Når det er sagt, kan de, der er nysgerrige efter at lære mere om, hvad der inspirerede bjørnen til meget lidt hjerne og hans venner i Hundred-Acre Wood, måske tjekke det ud på et eller andet tidspunkt.

Farvel Christopher Robin spiller nu i en semi-begrænset amerikansk teaterudgivelse. Det er 107 minutter langt og er klassificeret som PG for tematiske elementer, nogle mobning, krigsbilleder og kort sprog.