Ghost Recon: Future Soldier Review
Ghost Recon: Future Soldier Review

I det sidste halve årti har Tom Clancy-mærket Ubisoft-skydespil taget plads på selskabets flagskib Assassin's Creed-serie, men efter mere end fem år er verdens mest elite specialstyrkeenhed endelig tilbage i Ghost Recon: Future Soldier.

Efter to års forsinkelser relancerer Future Soldier og dens afgang fra serienormer succesfuldt Ghost Recon-franchisen og tilbyder stadig det taktiske shooter-spil, som fans af serien forventer? For det meste.

Ghost Recon: Future Soldier flytter serien endnu længere ind i den nærmeste fremtid, end de Advanced Warfighter-spil gjorde tidligere, igen sætter spillerne i skoene fra fire "Ghosts", de særlige ops fra specielle ops, der udfører de opgaver, ingen ved om og er udstyret med Hærens bedste teknik. Rejser gennem fjendens besatte områder i Afrika, Rusland, Artic og andre internationale lokationer, bringer spilets lokaliteter mere miljøvariation end nogen anden seriebetaling. Spillere vil opleve sandstorme, snestormer, regn og smarte lyseffekter i dag / nat-missioner ude i ørkenen og i detaljerede byområder i byens centrum - alt sammen har en indflydelse på gameplay, som i høj grad er afhængig af, at spøgelserne forbliver skjult.

Historien bag Ghost Recon Future Soldier henter lige, hvor Ghost Recon Alpha live-action-kortfilm blev afbrudt. En russisk gruppe ultra-nationalister har besiddelse af et nukleart udstyr og sigter mod at gribe kontrollen over Moskva. Meget ligesom spillets visuals, bringer Ubisoft forbedringer til historien og karaktererne og skubber disse elementer til forkant som et centralt fokus i spillet. MensFuture Soldier er den bedste i franchisen i denne henseende, begynder dens film- og karakter-øjeblikke som manglende og daterede til tider, ofte ser de ud som om det efterligner den originale Call of Duty: Modern Warfare, men med mindre mindeværdige karakterer - måske et resultat af dets flere forsinkelser. Historien er stadig kompetent og fungerer godt til at smide spillere i en række veludformede missioner, der viser, hvad spøgelserne handler om, og hvad de virkelig kan gøre.

De mest markante ændringer kommer gennem gameplay som Ghost Recon: Future Soldier flytter fra taktisk første-person shooter til tredjeperson med mere fokus på handling. Heldigvis for Ubisoft og interesserede spillere, betaler ændringen sig mest. Som et spil, der er fokuseret på stealth, strategi og dækmekanik, fungerer ændringen i perspektiv perfekt til, hvad spillet sigter mod at være, og samtidig giver spillerne et bredere synsfelt, et førstepersonsperspektiv til præcisionskydning og mere i -spil filmatiske elementer. Dette er især vigtigt i brugen af ​​gadgets - inklusive det slanke, aktive camo-system, der gør spillere delvis usynlige, når de hænger sammen og bevæger sig langsomt - og melee-fjernelse, en anden ny og effektiv funktion til serien.

Med en større vægt på handling ofrer spillet et par af franchisens kernefunktioner til fordel for mainstreaming af titlen. Borte er virkelig åbne verdensmiljøer, hvor spillerne kan angribe et mål på enhver måde, de vælger, og i stedet indeholder spillet for det meste lineære missioner med masser af segmenter, hvor spillerne skal undgå at blive opdaget og kræves for at bruge mange af spillets nye gadgets på kommando - i modsætning til når spilleren bestemmer. Der er også mission-øjeblikke, der sætter spillere i on-rails shooter-sekvenser og brud med langsom bevægelse, som føles ude af sted med titlenes kerneværdier - for ikke at nævne for ligner Call of Duty.

I de senere missioner, når Future Soldier letter på den strenge linearitet og spillere begynder at mestre teknologien, lyser kampagnen virkelig, og spillerne vil være i stand til at overse nitpicks, der inkluderer ulige animationer og venlige AI-hikke, til et opgørelsessystem, der giver sidearms riflerne har samme vægt, men giver spillerne en sidearm alligevel under de førnævnte on-rails øjeblikke og snit. Igen er der intet, der virkelig forringer succesens oplevelse.

For det meste er Future Soldier en af ​​de mest polerede og stilistiske Ghost Recon-titler til dato, og som de tre sidste ruter leverer de absolut på co-op-fronten. Ikke mange shooter-titler kan samarbejde på samme måde som Ubisoft med Ghost Recon og Future Soldier leverer, hvilket bygger ind endnu flere funktioner for at holde holdspil dynamisk. Synkroniseringsskudsystemet lader spillere mærke fjender ved blot at pege på dem eller ved at spejde med en drone, som derefter vises på Cross Com-skærmen, og spillere kan starte skudordren, hvilket bremser tiden for alle involverede til at udføre deres drab. Valg af mål og hvornår man skal skyde i brand er et af de mest sjove og mest givende gameplay-aspekter - og hvis spillerne gør det rigtigt, kan de komme igennem en masse af spillet som et sandt spøgelse, helt uset.

Co-op-funktionerne i Ghost Recon: Future Soldier strækker sig ud over kampagnen til 'Guerrilla' -tilstand, franchisen tager den populære co-op-overlevelsestilstand - hvor spillere skal holde deres grund mod stadig sværere bølger af fjender, mens de stadig bruger Intel og teknik til deres fordel. Guerrilla tilbyder dog en smule drejning, hvor de efter hvert bølgesæt skal angribe en anden position på kortet og forsvare det. Det er meget sjovt og meget intens, det understøtter 2-spillers splitscreen, men det fremhæver et problem, der også er til stede i kampagnen og hvert spil i serien siden Ghost Recon 2 (og dens udvidelse Summit Strike) - der er dybest set ingen ordentlige metoder at tage fjendens køretøjer ned. Af en eller anden grund,udviklerne fortsætter med at ikke lade spøgelserne udøve antikøretøjsvåben, og spillerne vil ty til spamming af fraggranader eller sørge for at bære en granatkaster i en af ​​deres to våbenpladser. Dette er især problematisk, når man beskæftiger sig med angrebshelikoptere, og udeladelsen egner sig ikke godt til spillets tagline af, ”når du er overantal

.

kun de døde kæmper fair. ”

For dem med en konkurrencefordel, der leder efter en shooter-oplevelse, der er mere udfordrende end Gears of War eller mere taktisk end Call of Duty, Ghost Recon: Future Soldier-skibe med 12-spiller adversarial multiplayer, der indeholder fire forskellige spiltilstande. Meget ligesom at spille kampagnen med menneskelige allierede, er multiplayer langt mere udfordrende og straffende end andre skydespil. Dets fokus på mål mere end individuel statistik gør holdspil afgørende, så at spille med erfarne venner er kravet til fortsat succes - da matchmaking ofte vil sætte spillere på et hold, der som et resultat er langt mindre organiseret.

Ligesom kampagnen understøtter konkurrencedygtige multiplayer det innovative GunSmith-system, så spillerne fuldt ud kan tilpasse deres loadouts mere end nogen anden shooter-franchise ved hjælp af næsten 50 våben og utallige komponenter til at danne millioner af kombinationer. GunSmith-tilstanden tillader også Xbox 360-afspillere med Kinect- eller PS3-afspillere med Move at bruge bevægelseskontroller og stemmekommandoer til at cykle gennem dele og våben, bryde fra hinanden eller anmode om (gennem tale) specifikke builds. Det er en pæn tech demo, men er helt upraktisk under det faktiske gameplay. I løbet af kampagnen låses våben og komponenter op ved at slå missioner og udføre specifikke udfordringer, så når først spillet er igennem, er funktionen stort set underudnyttet, og på multiplayersiden tager det en masse spil, før spillerne begynder at låse andre våben op.

Det er co-op-gameplayet og udfordringerne i kampagnen og unlock-træet i multiplayer, der hjælper med at gøre Ghost Recon: Future Soldier utroligt gentagne. Som en franchise, der sigter mod en bredere appel og afbalancerer sjove shooter-elementer med taktisk co-op-gameplay, tilbyder Ghost Recon: Future Soldier en anden oplevelse end hvad veteran Ghost Recon-spillere vil være vant til - men det er skridt i den rigtige retning som en semi- relancering af franchisen og på trods af dens mangler er det en af ​​de bedste co-op og stealth shooters på markedet, og bestemt en af ​​de mest omfattende.

Tom Clancy's Ghost Recon: Future Soldier er tilgængelig til pc, PlayStation 3 og og Xbox 360.

3.5Ud af 5 (Meget god)