Frequency Series Premiere Review: A Father & Daughter Time Travel Tale

(Dette er en gennemgang af premieren på frekvensserien. Der vil være SPOILERS.)

-

Dette efterår vil fire ud af fem nætter i CWs primetime-tidsplan blive forankret af netværkets DC Comics-baserede superheldedramaer. Men mens den yngre skævhed af de fem store tv-netværk fuldt ud har investeret i den aktuelle tendens inden for tegneserie-tilpasninger, har CW også andre typer dramaer og dramaserier blandt sine opstillinger. Udover hovedstøtterne Supernatural og The Vampire Diaries, er CW hjemsted for Golden Globe-vindende dramaer Jane the Virgin og Crazy Ex-Girlfriend. Derudover er to nye serier med i rækken i efteråret - den lettere dramedy om at leve livet fuldt ud, No Tomorrow, og science-fiction drama Frequency.

Inspireret af 2000-filmen med samme navn instrueret af Gregory Hoblit, blev Frequency skabt af Jeremy Carver (Supernatural, Being Human). Serien følger detektiv Raimy Sullivan (The Flash's Peyton List), der har forbindelse med sin længe døde far, NYPD-officer Frank Sullivan (The Messenger's Riley Smith), over en skinkeradio. Tyve år tidligere gik Frank på en undercover-mission, blev ødelagt og blev dræbt - hvilket fik Raimy til at slutte sig til styrken også, men bevise for alle - og sig selv - at hun ikke ligner sin far. Men når hun advarer Frank om hans død over radioen og redder hans liv, ændrer hun sin fortid, nutid og fremtid.

Piloten for Frequency blev skrevet af Carver og instrueret af Brad Anderson (The Machinist); det følger Raimy gennem sit liv efter at Frank døde, hvilket inkluderer hendes langvarige kæreste Daniel (Daniel Bonjour), hendes fars tidligere partner, løjtnant Satch Reyna (Mekhi Phifer) som sin mentor, og hendes mor Julie (Devin Kelley). Men når hun redder Frank, ændres hendes liv i nutiden som et resultat af sommerfugleffekterne fra den ændrede begivenhed i fortiden. Piloten sætter både Raimy og Frank på vej til at afsløre mysteriet om, hvad der skete i hans sag, og hvorfor han blev målrettet den nat, han oprindeligt døde.

Meget af pilotepisoden af ​​Frequency bruges på at introducere seerne til Raimy - i øjeblikket på hendes 28-års fødselsdag og de efterfølgende dage efter at have fundet skinke-radioen - samt Frank, som lever ud sine dage før hans død. For sin del holder Raimy stadig fast på den vrede, hun følte over for sin far på grund af, hvordan hans to-årige hemmelige periode, død og ry for at være en skæv officer påvirkede, hvordan hun så ham vokse op. Imidlertid har Raimy også fundet lykke i sit liv, idet hun lærte, at hendes kæreste Daniel forbereder sig på at foreslå hende og opretholder et tæt forhold til sin mor. Men det begynder først at ændre sig, når resterne af et lig findes i en sump, der peger på en lang sovende seriemorder kaldet Nightingale. Derefter opdager hun radioen.

I mellemtiden arbejder Frank undercover - men styrer stadig et forhold til den unge Raimy ved hjælp af hemmelige beskeder og fødselsdagsgaver i nedgravede kaffedåser. Når vi taler til Satch om sin familie, bliver det tydeligt, at hans undercover-tid har brugt ham, især på grund af hans afstand fra sin datter. Når Frank og Raimy har kontaktet hamradioen, begynder de langsomt at samle, hvem de er for hinanden, og Raimy advarer sin far om de nøjagtige detaljer om hans død, mens hun undersøger hans mord i øjeblikket.

Men når Frank ikke dør som han oprindeligt gjorde, oversvømmes Raimy med minder fra den nye tidslinje - dog ikke erstatter dem, hun havde fra sit tidligere liv. Alligevel ankommer de nye minder ikke med det samme, hvilket får Raimy til at prøve at spise middag med Daniel, selvom han hævder ikke at kende hende. Den største afsløring er dog, når Raimy kaldes ind på stationen, og Satch fortæller hende, at de rester, de fandt, var efter hendes mor, der forsvandt kort efter, at hendes far undgik døden. Med Frank tidligere på hospitalet og Raimy efterladt i en gave, der udgør endnu flere problemer, etablerer Frequency-piloten en tidsbøjende far-datter-mysterieserie.

I sit koncept tackler Frequency et spørgsmål, som mange science fiction-romaner, historier, film og tv-serier har stillet tidligere - simpelthen, hvis en mindre detalje i fortiden blev ændret, hvordan ville det så påvirke fremtiden? Imidlertid fastslår piloten fra Frequency, at Frank undgår døden betydelige konsekvenser for fremtiden og skaber et sæson-langt mysterium i Nightingale, men CW-seriens nye spin på det klassiske sci-fi-koncept er forholdet mellem Frank og Raimy.

Faderdatter-duoen til Frank og Raimy er det centrale følelsesmæssige element i Frequency, der bygger det sceptiske sci-fi-drama i virkeligheden. Specifikt satte Raimys følelser over for sin far i første halvdel af episoden - i konflikt mellem den helt, hun kendte som barn, og den korrupte politimand, hun lærte, at han angiveligt var - satte scenen for, hvad der kunne være et overbevisende familiedrama i hjertet af hyppighed. List og Smith trækker deres respektive karakterer ud og giver episoden hjertet, der er, men det er stadig at se, om Frequency vil være i stand til at afbalancere showets overbevisende karaktermomenter med sin højt konceptede sci-fi-forudsætning og mordmystery-historie.

Desværre har pilotepisoden af ​​Frequency til opgave at ramme et antal plotpunkter for at etablere den oprindelige tidslinje, introducere den uforklarlige tidsbøjende skinke-radio og genoprette tidslinjen sammen med dens ændringer. At flytte fra et punkt til det andet giver ikke showet meget plads til at etablere karaktererne eller deres forhold, før det nødvendige startpunkt i serien - Frank undgår døden - ændrer alt. Som et resultat har åbenbaringen om, at Raimys kæreste ikke længere ved, hvem hun er - og endda til en vis grad afsløringen om, at hendes mor blev myrdet af Nightingale - ikke har den følelsesmæssige indflydelse, Carver sandsynligvis havde til hensigt.

På trods af episodens for hurtige tempo lægger Frequency grunden til, hvad der kunne være et overbevisende sci-fi-show - det vil sige, hvis serien formår at afbalancere forholdet mellem Frank og Raimy, dynamikken mellem lederne og de andre tegn samt sagen om Nightingale-morderen. Piloten for Frequency er muligvis ikke den stærkeste start, men den nye serie kan muligvis bygge op episoden og låse sig fast i et solidt sci-fi-drama.

-

Frekvensen fortsætter med 'Signal og støj' onsdag den 12. oktober kl. 21 på The CW.